grub

Pagina: 1
Acties:

• Haranaka
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-09-2025
Ik ben vandag bezig geweest met mijn linux instalatie te verplaatsen. Voorheen was het een dual boot machine, maar ik gebruikte windows niet en mijn HD ruimte op de linux partitie was wat beperkt. Vandaar dat ik aan het schuiven ben gegaan.

Even vroegere situtatie schetsen:
hda1 windows 3 GB
hda2 etx2 2 GB
hda3 fat32 15 GB aan data

Nu heb ik de windows partitie geformateerd als ext, vervolgens met parted een copie gemaakt van hda2 naar hda1. Vervolgens op hda1 de fstab aan te passen zodat /hda1 gemount wordt als / ipv hda2, en op hda2 grub (/boot/grub/menu.lst) aangepast zodat hij mijn kernel pakt op hda1.

Dit ging allemaal perfect, maar er blijft 1 probleempje over en dat is dat als grub geladen wordt hij zijn info haalt van hda2. Wat moet ik doen om grub dat volgens mij in de bootsector genesteld zit te vertellen dat hij moet gaan kijken op hda1 ipv hda2?

Het lijkt me wel zo handig dit op te lossen voor ik hda2 leeg gooi. Ik wil eigenlijk hda1 zo groot mogelijk maken, volgens mij moet ik dat hda2 resizen naar zo klein mogelijke waarde en vervolgens hda1 groter maken met parted. Toch? Of kan ik hda2 gewoon weggooien?

...

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

je moet grub opnieuw installeren:

grub --no-floppy
> root (hd0,1)
> setup (hd0)

en om hda1 groter te maken moet je hda2 idd weggooien, en dan met parted hda1 groter maken. maak eerst een backup! liefst op een andere fysieke schijf.

[ Voor 51% gewijzigd door smokalot op 14-12-2004 19:17 ]

It sounds like it could be either bad hardware or software

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:00
Het handigst is het om de partities zo in te delen, dat je de bootpartitie helemaal vooraan zet. Een standaard indeling is dus
hda1 = /boot (+/- 50MB, meer heb je echt niet nodig)
hda2 = swap (die heb je er niet tussen staan... is misschien niet nodig als je genoeg geheugen hebt maar zeker aan te raden. 1GB is over het algemeen ruim voldoende.)
hda3 = / (rest van je hda mits je daar verder niks meer op wilt zetten)
en dan evt. verdere partities voor je zooi als /home, /var of /tmp. Dat moet je zelf maar ff uitvogelen.

Als grub geinstalleerd is in de bootsector, moet je die eerst vertellen dat de actieve partitie (degene waar hij van moet booten) veranderd is. Alleen de files in /boot aanpassen helpt niet, want dat veranderd niks aan de bootsector.

De bootsector aanpassen kan op 2 manieren: ze zijn beide hier te vinden.

De eerste manier is om, als je dat programma hebt, grub-install te gebruiken:

code:
1
# grub-install --root-directory=/boot /dev/hda

Deze pakt dan de instellingen die in /boot staan en schrijft ze naar de MBR.

Als je dat programma niet hebt kan het ook via grub zelf:

code:
1
2
3
4
# grub --no-floppy
grub> root (hd0,0)          (Specify where your /boot partition resides)
grub> setup (hd0)           (Install GRUB in the MBR)
grub> quit                  (Exit the GRUB shell)

Let op dat je in de grub tool geen hdxx kan gebruiken; en de harddisks worden genummerd zoals ze gevonden worden, dus (hd1,0) is niet perse gelijk aan hdb !

Succes ermee :)

edit:
grrr @ smokalot :P

[ Voor 4% gewijzigd door Dutchess_Nicole op 14-12-2004 19:28 . Reden: Alcoholpercentage: ]

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.