Toon posts:

gat aanbrengen voor fan

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil fans gaan aanbrengen in een miditower kast. Voor onderin zit er ruimte voor een fan, maar boven achterin is er daar geen mogelijkheid voor. Is het te doen om een gat te maken in het plaatwerk van de achterkant van de kast achter de processor en daar dan een fan op te plaatsen. Zo ja, watvoor gereedschap moet ik hiervoor gebruiken? Ik heb nog maar weinig geknutseld.

Alvast bedankt

Verwijderd

Wat dacht je van een dremel???
Daar moet je de goede doorslijpschijfjes bij kopen en je slijpt het gat erin.

vrij simpel hoor, zorg je wel dat het gat netjes afgetekend is op je kast anders maak je nooit een rond gat met die dremel ;)

Verwijderd

dremel is veel te duur
Maar neem een fan met finger guard. En meet af waar je hem wilt je je fan wilt. Pak dan je finger guard en teken de gaten voor je fan af. Boor de gaten :). Bepaal het midden punt met behulp van 2 gekruisde lijnen van uit de gaten. Pak je passer en maak teken het gat af. Boor nu binnen de lijn, langs de lijn helemaal gaatjes. Knip en vijl nu het midden eruit en vijl alles na. Monteer nu de fan met boutjes. Klaar :P

Neem als boor geen accu boormachine maar 220 boormachine, en neem een scherpe boor. En ga in stapjes boren door niet volle toeren en duwen. Maar maar goed duwen en steeds ff op toeren laten komen.

succes B-)

Verwijderd

Dremel zuigt... schiet totaal niet op met die kleine slijpschijfjes...
en echt rond krijg je het gat ook niet.. koop gewoon een GOEDE gatenzaag voor metaal, heb je tenminste een mooi rond gat in je case.

/me heeft zelf een diamantslijper van 2000 Watt gebruikt om een mooi window in de zijkant van z'n Q500 te maken..

dat schiet tenminste op.. en het resultaat mag er dan ook zijn.. k zal kijken of ik binnenkort een paar pics kan posten van m'n casemod..

• Macconner
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15-05-2013

Macconner

as if is mathers...

een Dremel kan je voor fijn werk gebruiken.. Voor grote oppervlakte moet je ut vergeten... een Grote zaag kan niet zo fijn werken. Voor FanSize gaten moet je aan decupeer dingen gaan denken, voor afwerken een Dremel!... ;)

Macconner! | speed 733@1007 :)

Verwijderd

Heb net een mooi gat gemaakt voor m'n sunon 120mm er zat al een gat voor 80mm fan maar het moest dus groter en het is heel makkelijk te doen door met je fingerguard een goed gat te maken en dan met 4mm boortje de hele rand rondom langs boren en dan met een kniptang het middelste stuk eruit knippen en dan VIJLEN :'(:'(:'(:'(:'(:'(

Veel succes ermee

Verwijderd

gat aftekenen, klein gat boren (6mm ofzo) dan met decoupeerzaag met metaalzaagje gat erin zagen.

Verwijderd

Op donderdag 04 januari 2001 00:06 schreef Fatal het volgende:

/me heeft zelf een diamantslijper van 2000 Watt gebruikt om een mooi window in de zijkant van z'n Q500 te maken..

dat schiet tenminste op..
precies geen half werk, laatst ook met een flex een stuk uit een kast gehaald (mobo paste niet)

ruim gat zagen daarna afdekplaat erover (die ze normaal voor o.a. ontluchting van kruipruimtes gebruiken, gamma 12,95)
deze ff spuiten in de kleur van je kast

goed voor de airflow en het ziet er echt niet gek uit

• Solosmots
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:40
De replies hierboven hebben allemaal gelijk, gebruik geen] Dremel! Je moet wel heel knap zijn om zo'n gat mooi strak te krijgen met van die klote schijfjes. Dremel is meer voor afwerkklusjes en kleinere dinegetjes.

Verwijderd

pfff heb het net gedaan (achterkant) met een decoupeerzaag.
Mijn advies, gebruik een fijn ijzerzaagblad en haal het mobo er eerst uit.. :)

Maar dat scheelt 8 graden of zo met een 8cm fan daar onder de voeding naast de cpu.

:) :)

Verwijderd

ik heb het met een dremel gedaan, kan an mijn wonderbaarlijke gave liggen hoor maar dat ging prima, en erg rond en erg mooi, ik post binnenkort de pics

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Heel simpel als je ook geen decoupeerzaag hebt : Een hoop gaten boren in de cirkel dan met een ronde metaal vijl het middenstuk eruit vijlen en dan netjes de randjes vijlen.

Verwijderd

Voor mensen met geen geld voor een ECHTE dremel (like me ;) )
bij de Praxis hebben ze ook zo'n ding, met instelbaar toerental en 40 accesoires meegeleverd.
Het is van Praxis eigen merk, maarja, boeie.
het werkt, en er zit 2 jaar garantie op ofzo.
daarop passen trouwens ook de standaard dremel accesoires !

en die kost maar 95,-
Pagina: 1