Toon posts:

SpeedTouch.lan

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hi tweakers,

Heeft iemand mischien een idee hoe of waar tijdens een debian installatie SpeedTouch.lan ingevuld wordt? Ik wil debian opnieuw installeren op een andere pc maar kan tijdens de apt-setup test geen verbinding maken met een apt server. Het valt op dat op deze pc dan bij route 10.0.0.138 komt te staan inplaats van SpeedTouch.lan.

Uitvoer oude pc:

test:/home/test# route
Kernel IP routing table
Destination Gateway Genmask Flags Metric Ref Use Iface
10.0.0.0 * 255.255.255.0 U 0 0 0 eth0
default SpeedTouch.lan 0.0.0.0 UG 0 0 0 eth0
test:/home/test#

• Arzie
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:17
Doe eens route -n, dat geeft de routes zonder resolving weer. Waarschijnlijk wordt SpeedTouch.lan dan vervangen door 10.0.0.138. Als je 10.0.0.138 kunt pingen zou het verder eigenlijk moeten werken.

Wat eventueel nog kan missen is DNS-configuratie, die staat in /etc/resolv.conf.

[ Voor 1% gewijzigd door Arzie op 14-12-2004 18:03 . Reden: .1 -> .138 ]

Verwijderd

10.0.0.138 resolved vanzelf naar speedtouch.lan als je ook het dns-servertje van de speedtouch gebruikt. Dat zou automatisch moeten gaan als je je netwerk(kaart) laat configureren dmv. dhcp.

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan 10.0.0.138 af en toe pingen. Het rare is dat ik net bij een route wel speedtouch.lan in de tabel kreeg en als ik nu een route doe dan krijg ik met VERTRAGING in de weergave van de uitvoer weer 10.0.0.138. En een NETDEV WATCHDOG: eht0 : Transmit timed out

Wat jullie zeggen klopt allemaal. De resolv.conf is echter niet gelijk aan een debian linux die ook op deze pc staat. Oude werkende resolv.conf
#dynamic resolv.conf do not edit this file by hand
nameserver 127.0.0.1

Nieuwe resolv.conf op deze pc op andere harde schijf
search lan
nameserver 10.0.0.138

Ik ben overigens bezig met een sarge-i386-netinst.iso op schijf hdc, op hde staat een debian met een te kleine root partitie die ik met de nieuwe debian en qtparted wil vergroten. Suggesties zijn welkom.

Verwijderd

code:
1
nameserver 127.0.0.1
verwijst naar je localhost, dus als je een locale DNS server draait, dan werkt dat.

De nieuwe resolv.conf, met
code:
1
2
search lan
nameserver 10.0.0.138
wordt dus door de dhcp-client netjes ingevuld. Dat het daarna niet werkt is waarschijnlijk inderdaad meer te wijten aan de netwerkinterface, wegens die time-out melding. Misschien een half-duplex/full-duplex conflict.