[Debian] GRUB boot niet van sata

Pagina: 1
Acties:

• mr_star
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23-01 08:50
Omdat de diskruimte in mijn servertje wat krap wordt, ben ik in al mijn enthousiasme een diamondmax 10 sata schijf gaan halen aangezien ik 2 sata aansluitingen heb op mijn epox moederbord.

Thuisgekomen steek ik de nieuwe debian-installer (netinstall) in de cd-drive en begin aan de installatie. Alles verloopt normaal:
- ik kies voor de kernel 2.6 installatie,
- ik maak al mijn partities aan,
- installeer GRUB in de MBR
- en de installer zegt mij dat er kan gereboot worden.

Maar dan loopt het mis. Bij het opstarten geeft GRUB volgende meldingen:
GRUB loading stage 1.5.
GRUB hard disk error

Nu heb ik geen idee waar dit aan kan liggen, ik heb al mijn bios instellingen 10X overlopen. De harde schijf wordt gewoon herkend en ook de boot volgorde is in orde.

Met mijn harde schijf zelf lijkt niets mis te zijn, anders zou ik in eerste plaats het begin van de installatie al niet kunnen uitvoeren.

Ik heb ook geprobeerd om een oudere installatiecd die ik nog had liggen te gebruiken, maar deze herkent gewoon mijn schijf niet wanneer ik mijn partities moet aanmaken (dit is een woody installatie cd met de 2.2 of 2.4 kernel).

Op de bugtracker van GRUB vind ik niets over dit probleem, en ook hier op got vind ik geen oplossingen.

Heeft iemand enig id hoe ik mijn systeem toch aan de praat krijg? (ik heb overigens geen werkende floppy drive meer 8)7)

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13-02 16:26
Ziet ernaar uit dat je geen driver voor SATA controller in de kernel hebt zitten.
Probeer anders ff een andere kernel...
Welke driver je nodig hebt, hangt ook nog eens af van je SATA-controller zelf.
Ik heb een MSI Neo2 mobo en heb de nv_sata driver nodig, maar het kan ook zijn dat je een Promise of Silicon Image driver nodig hebt...

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:48
Gooi de inhoud van /boot/grub/menu.lst hier eens neer en doe meteen daarbij ook maar een directorylisting van /boot/grub/. Grote kans dat je een stage loader mist.

Overigens kijk ik altijd in de manual van http://www.linuxfromscratch.org bij het hoofdstuk "Making your LFS system bootable" voor het opzetten van grub, dit heeft bij mij tot nu toe altijd gewoon gewerkt (tegenwoordig doe ik dit uit mn hoofd omdat ik tig installs gedaan heb de laatste tijd :P)

• mr_star
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23-01 08:50
Ik heb de installatie zojuist opnieuw gedaan met de dagelijkse built van de nieuwe debian installer. Nu kwam ik tot de constatie dat ik toch lilo kon kiezen als bootloader, dit wist ik niet :p Dus ik kies lilo , systeem boot en kan gewoon de kernel booten. Dus aan een missende module lag het blijkbaar niet. (tenzij die module nog niet aanwezig was in release candidate3 van de installer die ik eerst gebruikte, en wel in de built van vandaag)

Ik hou het maar op een bug in GRUB zelf, lilo heeft jaren goed gewerkt bij mij, en werkt nu ook goed.

(en daar heb ik een hele dag en vandaag de hele morgend aan liggen prutsen :( )

Maar ik ga toch eens die link bekijken, kan altijd interessant zijn ;)

Toch bedankt voor de hulp, niets is minder frustrerend dan een hoop geld uitgeven aan nieuwe hardware en dan het ding niet aan de praat krijgen :/

Verwijderd

Ik heb met debian unstable eerst de bios van de Dell 370 aangepast, SATA operation op Combination gezet. Daarna handmatig grub aangepast. hd in sd veranderen en toen werkte het wel met kernel 2.6. 2.6 ziet de harddisk als een scsii device sd, in 2.4 als ide dus hd en de installer draait in 2.4.

Unbuntu lukte wel, daar staat SATA operation op Raid autodetect/ ATA en de HD is dan ook sneller. Wel met amd64 kernel

title Ubuntu, kernel
root (hd0,0)
kernel /boot/vmlinuz root=/dev/sda1 ro console=tty0 quiet splash
initrd /boot/initrd.img
savedefault
boot

$ uname -a
Linux yp11 2.6.8.1-3-amd64-k8 #1 Thu Nov 18 12:12:57 UTC 2004 x86_64 GNU/Linux

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05-2025

VROEM!

broembroem!

Er was *dacht ik* ook een installer CD met 2.6 kernel, dan zou je dat overstap probleem niet moeten hebben.
Ik kan hem alleen niet meer vinden op de site :( Misschien dat je met wat googlen nog een iso kunt vinden. Dat bespaart je bij een volgende install veel gedoe :)

ieeeepppppp :P

Pagina: 1