[XP] Beschermde OS-bestanden uit home edition verwijderen?*

Pagina: 1
Acties:

• iGadget
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-07-2025
In het kader van timmer-het-systeem-dicht, het volgende probleempje:
We maken WinXP home based pc's waarop onze programmatuur draait. De gebruiker heeft alleen onze software nodig en mag absoluut zelf niets aan het systeem (kunnen) veranderen.
We hebben hier al allerhande truukjes voor uitgehaald (explorer disabled etc.) en dat werkt op zich allemaal prima.

1 probleem bleef echter: Op het moment dat een gebruiker de safemode met command prompt opstart, wordt ons programma ge-bypassed en krijgt de gebruiker fijn een dosbox voor zich waarin hij/zij alles uit kan halen. Nou hadden we dit afgevangen door simpelweg [windir]\system32\cmd.exe te deleten. Dit leek prima te werken...

...totdat ik er vandaag achter kwam dat windows fijn 'silently' cmd.exe terugzet. Dit gebeurt meteen op het moment dat ik cmd.exe delete (ja met shift, er komt niets in de trashbin terecht). Renamen heeft ook geen zin -> cmd.exe wordt direct gerestored. Ik heb via System properties -> System restore -> 'Disable system restore on all drives'-optie de boel al uitgezet en verder de system restore service al gedisabled en gestopt, maar dit mag niet baten...

Kan iemand mij vertellen waar in windows de optie voor automagisch systeembestand-herstel zit en hoe ik deze uitzet? Andere suggesties hoe dit probleem te tackelen ook welkom :)

"I'll just use my Go-Go-Gadget handbook!"

• passer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:02
(zelf nog niet geprobeerd:)
neem een willekeurig bestand, hernoem het tot cmd.exe en maak het read-only.
Lukt dit of heeft windows dit door?

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01-04 23:29
Volgens mij kun je dat met TweakUi LitePC

Maar het probleem opzich:
http://www.winguides.com/...view=collapsed&sb=5&part=
Nog beter:
http://157.228.53.187/onl...e9d2288a840369a00cbbfcf99

[ Voor 19% gewijzigd door FireWood op 14-12-2004 18:33 ]

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:42
iGadget schreef op dinsdag 14 december 2004 @ 17:18:
Kan iemand mij vertellen waar in windows de optie voor automagisch systeembestand-herstel zit en hoe ik deze uitzet? Andere suggesties hoe dit probleem te tackelen ook welkom :)
Google eens op Windows File Protection.

• HardinxCore
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-03 21:37
Al geprobeerd de rechten eraf te halen? Dus alleen de admin account rechten geven en die disablen of wachtwoord iig niet vrijgeven?

XP Protector al geprobeerd? (ff googlen)

Verwijderd

Configscherm->Computer->System Restore (turn off)

daar dus

[edit] Neem aan dat XP home dat ook heeft :)

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2004 22:11 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op dinsdag 14 december 2004 @ 22:08:
Configscherm->Computer->System Restore (turn off)

daar dus

[edit] Neem aan dat XP home dat ook heeft :)
dan nog.

cmd.exe is een Protected System File en SFC werkt onafhankelijk van System restore op de achtergrond.

Waarom is er trouwens een keuze gemaakt voor Home in plaats van Pro?
Één van de betere features van de Professional Ed. is juist de mogelijkheid van local policies waar je dit soort grappen perfect mee kan uithalen.

Het schijnt overigens wel mogelijk te zijn gpedit te "installeren" op Home, maar das geloof ik een nogal gore hack met wisselende resultaten ;)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

BackSlash32 schreef op dinsdag 14 december 2004 @ 22:26:
[...]

dan nog.

cmd.exe is een Protected System File en SFC werkt onafhankelijk van System restore op de achtergrond.
Oke, dat wist ik niet...

[edit]
http://www.winguides.com/registry/display.php/790/

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2004 23:30 ]

• HardinxCore
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-03 21:37
Start > Uitvoeren > 'mmc' [enter]
[Ctrl] [M] > toevoegen > Groepsbeleid > Toevoegen > Sluiten > OK

In deze MMC kan je de lokale policy's aanpassen

Ik hoop ff dat het in Home edition ook werkt. maar weet dat niet zeker.

XP Protector doet hetzelfde, is alleen in eigen proggie verpakt

suc6 :*)

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
En als je de cmd.exe uit je %SystemRoot% en uit de de fileprotection-cache verwijdert ?

Je topictitel heb ik even aangepast om het probleem iets beter weer te geven:
[WinXP home] files uit [windir]\system32\ verwijderen > [XP] Beschermde OS-bestanden uit home edition verwijderen?*

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• iGadget
Bedankt mannen voor alle reacties... Ik ga hier vandaag of morgen (het is weer zo'n rampdag vandaag met storingen all over the place... arghhh) eens flink mee stoeien. I'll keep you posted! :)

• iGadget
Voor de volledigheid nog even mijn oplossing voor dit probleem:

Door het vervangen van
C:\Windows\System32\dllcache\cmd.exe
en
C:\Windows\System32\cmd.exe
door een (readonly) dummyfile met dezelfde naam is dit op te lossen. Windows zal dan gaan klagen over het feit dat essentiële systeembestanden zijn verangen, maar als je deze waarschuwing negeert, is het klaar.

Uiteraard zou ik de originele cmd.exe wel onder een andere naam bewaren op het systeem, voor het geval dat ;-)

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Als je ze verwijderd ipv een dummy plaatst krijg je toch ook gewoon een Windows error, die negeer je en dan werkt het net zo goed :)

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Pagina: 1