CPU fan wel te regelen maar case fan niet

Pagina: 1
Acties:

• Oliesjeik1
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:41
Heb een klein probleempje. Ik wil mijn case fan regelen met behulp van het programma speedfan. Nu kan ik in dit programma wel mijn cpu fan regelen maar m'n case fan blijft gewoon op volle toeren draaien. Ik weet niet wat ik fout doe. Heb de case fan ook gewoon op het moederbord zitten dus niet aan de voeding.

Is het trouwens ook mogelijk om gewoon de cpu fan aan de case fan aansluiting te hangen (of power fan aansluiting) en de casefan aansluiting aan de cpu fan aansluiting.

En weet dat het bij sommige moederborden via de bios ook te regelen is maar kan dit in mijn bios niet vinden.

Ik heb het volgende moederbord: asus k8v se deluxe

greetz

[ Voor 10% gewijzigd door Oliesjeik1 op 14-12-2004 16:33 ]

d'n oliesjeik

Verwijderd

Het feit dat je fan even hard blijft draaien heeft niets te maken met de fan zelf. Dat ligt aan het moederbord of Speedfan. Als je dus de CPU-fan en casefan omruilt, verschuif je alleen maar het probleem. Ik zou trouwens gewoon handmatig de casefan aanpassen en de CPU-fan via het programma (voor zover dat mogelijk is). Een casefan kun je zo op 7 of 5 V laten draaien.

• Oliesjeik1
Verwijderd schreef op dinsdag 14 december 2004 @ 16:36:
Het feit dat je fan even hard blijft draaien heeft niets te maken met de fan zelf. Dat ligt aan het moederbord of Speedfan. Als je dus de CPU-fan en casefan omruilt, verschuif je alleen maar het probleem. Ik zou trouwens gewoon handmatig de casefan aanpassen en de CPU-fan via het programma (voor zover dat mogelijk is). Een casefan kun je zo op 7 of 5 V laten draaien.
maar hoe dan? Wil het namelijk gewoon software matig doen

d'n oliesjeik

• Yoshi|IA2
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-10-2018
Dat heb ik met mijn mobo ook. Dat komt omdat de mobo fabrikanten niet altijd de circuits aanbrengen om de casefan te besturen, ook al ondersteunt je hardware-monitor chip dat wel.

Je kan volgens mij je cpu fan op de casefan connector hangen en omgekeerd. Je moet alleen zien dat je niet te zware aan je mobo hangt, anders blaas je het spel op.
Wat je mobo aankan staat normaan in de handleiding...

Verwijderd

Je kan de casefan wel op je cpu aansluiting hangen maar zou ik niet doen, als je mo uitleest dat de temperatuur te hoog wordt dan wil ie de fan snelheid omhoog gooien maar dan doet ie dat bij de verkeerde fan. Resultaat 8)7
je kan beter bij een pc zaak in de buurt een los potmeter halen (een insteller voor in de kast) kost een paar euro en die hang je er zo tussen en dan kan je het simpel handmatig instellen

succes :O

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Heb je al gecheckt of je fan fanspeed monitoring ondersteunt? Als je maar twee draadjes hebt is dat niet zo. Er is een derde nodig zodat je mobo de snelheid doorkrijgt, zodat SpeedFan die kan uitlezen en wijzigen.

Enfin, dat denk ik toch.

Zonder derde draadje kan je in ieder geval je fanspeed niet te weten komen.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Ik geef je meer kans op een oplossing in 1 van de hardware fora

SA > OH

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• Oliesjeik1
maar niemand weet hoe je het voltage kun regelen in de bios? Weet namelijk niet waar ik moet zoeken.

d'n oliesjeik

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-02 12:54

Mentalist

[avdD]

Borromini schreef op dinsdag 14 december 2004 @ 16:46:
Heb je al gecheckt of je fan fanspeed monitoring ondersteunt? Als je maar twee draadjes hebt is dat niet zo. Er is een derde nodig zodat je mobo de snelheid doorkrijgt, zodat SpeedFan die kan uitlezen en wijzigen.

Enfin, dat denk ik toch.
Dat denk je wel, maar helaas is het onzin :). Een aantal moederborden (afhankelijk van of de mobofabrikant dat erop heeft gezet) kan PWM sturing voor de fans aan. PWM kan fans zeer snel aan- en uitschakelen, en zodoende een fan dus langzamer laten draaien. Hiervoor hoef je helemaal niet te weten hoe snel de fan draait..

TS : mogelijk heeft je mobo slechts ondersteuning voor sturing van één fanconnector, of SpeedFan werkt niet helemaal goed samen met je moederbord. Wat het ook is, dat kan je zelf niet oplossen (wel, trouw je Speedfan blijven updaten als het moederbord het wel aan zou kunnen, en hopen dat de support erin komt ;)). Ik zou de oplossing dus ook zoeken in een potmeter, of een temperatuurgestuurde fan. Er zijn ook fancontrollers op de markt waarmee je met bijgeleverde software de fancontroller kan aansturen, maar dan geef je waarschijnlijk iets meer geld uit.

[ Voor 6% gewijzigd door Mentalist op 15-12-2004 03:25 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Pagina: 1