G4 Mac als webserver??

Pagina: 1
Acties:

• Le Mol
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Hallo,

Ik vroeg me af wat ik me er bij voor moet stellen?
- Loopt het effectief en snel?? (in vergelijk met Linux/FreeBSD samen met Apache)
- Draait PHP op een Mac? (ik kon op php.net niets vinden)
- Hoe loopt MySQL erop (op mysql.com zag ik een versie voor Mac OS X)
- Waar programeert men in bij Filemaker Pro? :?
- wat voor webserver software loopt er op? (op mac.com stond apache??)

Ik ben niet zeker of die webserver nu op Mac OS loopt of Mac OS X (wat is het meest waarschijnlijk?) :?

Ik vraag dit alles om mijn baas gaat overstappen op een Mac G4 webserver en we zijn bang dat ons zaken op de mouw worden gespeld :)

Ik heb absoluut geen kaas gegeten van het Mac (OS) verhaal :?, dus er zouden wat stomme/rare/maffe vragen tussen kunnen zitten :)

Alvast erg bedankt voor de moeite.

Logic brings you from a to b, your imagination can bring you anywhere

Verwijderd

Heb er ook geen verstand van maar ik vind het zonde om zo'n mooie mac weg te moffelen in een server hok :)

• Hans
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
je kan gewoon ppc linux draaien op een mac gloof ik (dont blame me als het niet zo is...) en dan kan je dus gewoon Apache en PHP en vrienden draaien

• Le Mol
  • Niet online
Dat had ik ook al gezien (LinuxPPC), maar het is niet onze server en wij hebben dus geen zeggenschap over het OS dat erop staat (de server is al aanwezig bij de hoster...)
En als we toch linux zouden installen, dan valt de Mac gelijk al af, een intel of alpha lijkt me dan een stuk voordeliger... (maar dat terzijde, want we zitten met die Mac)

• Femme
  • Laatst online: 01:44

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Bij Vuurwerk draait een ouwe Mac voor een of andere colocating klant die er een Filemaker Pro databaseje opdraait. Het ding heeft een dongle waarmee hij zichzelf automatisch reset bij een vastloper. Dit schijnt een paar keer per dag te gebeuren :). MacOS 7/8/9 of wat er ook op draait is duidelijk niet geschikt voor hosting.

Ik zou absoluut niet weten waarom je een webserver op een PowerMac zou willen draaien (voor Filemaker!?). Met MacOS X of LinuxPPC zal 't wel stabiel zijn, maar x86 hardware is sneller en goedkoper en heeft betere software support.

Veel Mac-sites draaien trouwens heel neutraal op Solaris met Apache of Netscape Enterprise. Apple.com draait sinds kort op MacOS X met Apache.

• KMK
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-05 11:16

KMK

MacOS X heeft een leuke geschiktheid voor het streamen van Apple QuickTime
dat is het enige waarvoor ik hem zou willen gebruiken

Would you like to know more?!! [StarShip Troopers] - Void Station

• KMK

KMK

Oja over Filemaker pro...
Daar kan ik je wel iets oververtellen..
Je hebt voor NT ook FileMaker pro in combinatie met Lasso.. je draait dan filemaker server en een CGI ding "Lasso"
en daarin script je met Filemaker script ;)
Je kunt het op een apple wel zonder die lasso af en direct op de apple denk ik want Filemaker is van oregine een Apple aplikatie..
Als je er meer over wil weten moet je even op www.filemaker.nl
kijken

• KMK

KMK

dubbel

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:55

Kettrick

Rantmeister!

Bespaar je de ellende en ergernis van een Mac, ik heb zelf ervaring met OSX machines.

Deze gaan bij ons allemaal de server-kelder uit..

PHP/MYSQL/APACHE loopt allemaal wel maar het os crasht gewoon om de 2 weken.

erg irri

Verwijderd

Eerst paar dingen rechtzetten
Femme: Als die server om de haverklap crashet, kan het een overweging zijn er eens een nieuw systeem op te zetten, en die dan ook GOED te configgen, want mijn Macs lopen nooit vast.

[ben naam vergete]:
OS X server(waar die waarscheinlijk op draait.) is in feite niets meer dan Rhapsody 5.5, welke nooit verder gekomen is dan een Beta versie van 't OS. Wij hebben ook een OS X server versie op een van de fileservers, en die slaat ook om de 2-3 weken vast :)

Verder, ik zou het zonde vinden om van die G4 een webserver te maken, dat kan ook heel goed met een PowerPC 7600( 604 @ 132Mhz ). samen met de WebStar server suite(e-mail, ftp, http ) moet dat als een zonnetje draaien( op mijn 7100( 601 @ 66Mhz ) ging dat weer wat minder :^(

nog ff directe antwoorden op je vragen:

- Loopt het effectief en snel?? (in vergelijk met Linux/FreeBSD samen met Apache)
Het loopt als een zonnetje :)
- Draait PHP op een Mac? (ik kon op php.net niets vinden)
Ik had laatst ergens gelezen(lost link :( ) dat een persoon een php binary voor OS X gemaakt had.
- Hoe loopt MySQL erop (op mysql.com zag ik een versie voor Mac OS X)
- Waar programeert men in bij Filemaker Pro?
FileMaker Developer, of gewoon FileMaker Pro( www.filemaker.com )
als je filemaker gebruikt, heb je eigenlijk geen php meer nodig. Onder OS X wordt de AppleShare service geregelt via een web-frontend draaiend op Filemaker ;) meer dan genoeg mogelijkheden dus.
- wat voor webserver software loopt er op? (op mac.com stond apache??)
Jep, Apache runs just fine :)

Mocht je meer willen weten, feel free to contact me @ reflex@skinner.ath.cx of carracho: carracho.skinner.ath.cx.

-Reflex-

Verwijderd

Voor FileMaker Pro maak je gebruik van de taal CDML, dit staat voor Claris Database Markup Language. CDML is erg makkelijk onder de knie te krijgen en lijkt op html.

• Le Mol
  • Niet online
Er is een wonder gebeurd, baas gaat toch een unix bak nemen. :D

*me laat hele diepe zucht van opluchting* :)

Maar allemaal erg bedankt voor de informatie, mede daardoor is hij toch ovestag gegaan, onze PHP&MySQL oplossingen werken niet op een server met Mac OS (dat draaide die server dus niet Mac OS X).
Ze wilde ons dus een oortje aannaaien :r ;(

• KroeT
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:06

KroeT

[...]

Voor zover ik weet is OS X nog een beta, en isset dus logisch als dat af en toe vastloopt. Wel eens Windows Whistler Beta 1 gedraait? Juist...

Maar goed, Unix is ook 'wel' stabiel hoor :P

Peace is not simply the absence of war.

• SAiKO
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-04 15:25

SAiKO

Grote Smurf

je hebt ook MAC servers die schijnen echt super te zijn!! Maar zoals we van appel gewend zijn, zijn deze aardig duur!! :Y)

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-05 12:23

chem

Reist de wereld rond

G4 met OS X zal perfect werken als PHP/mySQL server.

Ik zal m'n G4+ 667 als ik 'm heb eens aan een ADSL lijn hangen en dan mogen jullie je uitleven om hem omver te krijgen >:)

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• Femme
  • Laatst online: 01:44

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Tja, als je teveel geld aan een relatief trage webserver wilt spenderen is zo'n G4 wel een goede oplossing.
Pagina: 1