Toon posts:

[Design] het stelen van internetplaatjes, wat eraan te doen?

Pagina: 1
Acties:
  • 59 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb voor mijn website over een acteur gebruik gemaakt van 'zelfgemaakte' plaatjes. Dwz: ik heb de dvds gekocht, captures gemaakt, en daar per plaatje zo'n 5 uur aan gespendeerd om deze zo mooi mogelijk te maken. (zelfs dingen erbij getekend als lijnen niet meer scherp waren, kleuren aangepast, of totaal opnieuw ingekleurd en noem maar op) En natuurlijk dat ze goed in het design van mijn site passen. Al met al een hoop werk dus.

Nu is het volgende het probleem: een paar dagen geleden kwam ik er bij toeval achter dat iemand ook een site over dezelfde acteur is begonnen en die heeft gelijk 10 van mijn plaatjes gebruikt (zonder daar iets aan te veranderen) en tenslotte haar copyright onder gezet.
Ik weet dat ik niet een compleet copyright op die plaatjes heb, (ik heb de DVDs tenslotte niet gefilmt ofzo) maar ga er toch vanuit dat dit niet zomaar kan. Nu heb ik haar erop aangesproken en gevraagt of ze de plaatjes óf zo wil wijzigen dat ze niet meer 'mijn ontwerp' zijn, of een verwijzing naar mijn site wil plaatsen, of ze wil verwijderen. Nu wil ze geen van allen (ze was zelfs beledigd dat ik dat durfde te vragen) en ik weet niet meer wat ik moet doen.. Ik wordt er eerlijk gezegd een beetje verdrietig van, want dáár doe ik al dat werk niet voor, om anderen mijn mijn plaatjes te laten pronken... :'(

Hebben jullie enig idee wat te doen in zo'n soort situatie, of ervaring ermee?

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-05 16:30

André

Analytics dude

Je kunt hier niets aan doen. Het enige wat je kunt doen is alleen een low-res versie op je website beschikbaar stellen.

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:08
Als je niet wilt dat mensen jouw afbeeldingen willen stelen moet je ze niet op internet publiceren. Daar komt het zo'n beetje altijd wel op neer. :)

Genoeg voorbeelden, genoeg ervaringen mee, je kunt processen aanspannen, mensen voor de kantonrechter slepen etcetera maar uit de praktijk blijkt dat niemand daar ooit wat mee opschiet. Helemaal in de "privé"-sfeer niet.

Mijn advies: Als je absoluut niet wilt dat mensen ze gebruiken, haal ze van je website.. zo niet is de kans al-tijd aanwezig dat mensen op welke manier dan ook images/teksten whatever van je website rippen.

Dus. :)

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:37

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Tsja, alles wat op een scherm te zien is, kan worden gejat :) Als ik jouw verhaal lees, maak ik eruit op dat ze ws. de site op een server van haar provider host. In dat geval schrijf je haar provider aan met jouw 1e mail aan haar, haar antwoord en evt. vervolgen. Tevens meld je dat je bereid bent de originele (jouw plaatjes dus) bestanden kunt mailen, waarin een vroegere touch-datum staat. Providers houden niet zo van de problemen hieromheen, dus ws. zijn ze bereid je verzoek te honoreren :)

Als ze een eigen domein heeft, zoek je uit met een whois-script wie de hoster is, en doe je hetzelfde als hierboven beschreven is. In de AV van een hostingbedrijf staat vaak wel iets over de schending van copyrights.

Als laatste optie: dagvaarden bij de arrondissements-afdeling van één van de 19 rechtbanken die NL rijk is. Als je de zaak wint, wordt zij veroordeeld in de kosten van jouw advocaat :)

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:08
vuile pram :P

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

Dit topic is gesloten.