iptables voor tijdelijke bandbreedtebeperking?

Pagina: 1
Acties:

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-05 22:00
Na al enkele dagen te hebben rondgezocht zie ik de bos niet meer door de bomen :'(

laat me misschien eerst ff het probleem uitleggen:
ik wil een router met 3 netwerkkaarten (eth0 ==> van adslmodem, eth1 en eth2 naar 2 routers) regels laten opleggen aan eth1:
-max bandbreedte opleggen tussen bepaalde uren: hiervoor heb ik gevonden dat dit mogelijk is via tc (zie bv http://koti.welho.com/ntoivol2/shaping/ ) maar hier staat dit blijkbaar altijd aan... ik zie niet hoe ik hier een time rule in kan steken
- een max volumequota opleggen: hier heb ik gevonden door de regel

------------
-A FORWARD -o eth0 -i eth1 -m quota --quota 3221225472 - j ACCEPT
-A FORWARD -o eth0 -i eth1 -j DROP
------------
ervoor zorgt dat als eth1 meer dan 3gig heeft gehad hij volledig wordt afgesloten
nu zou ik echter graag de bandbreedte verminderen vanaf bv 2gig...maar ik zie niet in hoe ik die tc kan koppelen aan iptables :?

ik heb al gezocht via google en de got search...heel veel topics tegengekomen die het een of het andere doen, maar nog niks kunnen vinden, waar een dergelijk probleem opgelost is...wat ik raar vind...het leek me een ideale adsl oplossing (tot vb 80% van je inbegrepen abolimiet aan volle snelheid en dichtknijpen vanaf dan..zodat je niet moet bijbetalen ;) )

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-05 22:00
subtiele kick :p

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:22
Wat denk je van TC en een crontabje?

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• Appesteijn
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Kun je niet een ''virtuele' eth4 aanmaken die je afknijpt en dan na de 2 GB verkeer van eth1 redirecten naar eth4? Of inderdaad een cronjob naar een scriptje wat kijkt hoeveel verkeer er is geweest en aan hand daarvan tc opstart?