[regeltechniek] kenmerken basisoverdrachten schema

Pagina: 1
Acties:
  • 637 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andreict
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-08 21:14
ben hier met een opdracth bezig van stage en nu word het volgende gevraagd.

Geef aan de hand van voorbeelden (schema's) uitleg over de P , I , D regelaar.

heb dus als antwoord:

proportionele regelaar =een regelaar waar de fout versterkt wordt en teruggekoppeld

Integrerende regelaar = Deze regelaar zal actief blijven als er een positieve ingangssignaal aanwezig is. Als er geen positieve ingangssignaal aanwezig is dan zal het uitgangssignaal aanwezig blijven.

(beetje vaag maar weet het niet beter te omschrijven)

differentiërende regelaar =
De uitgangssignaal is afhankelijk van de verandering van het ingangssignaal. Is het ingangssignaal constant dan verschijnt er geen signaal op de uitgang. Met deze regelaar wek je dus een snelle verandering.

maar ik moet er ook plaatjes/blokschema's bij plaatsen maar deze heb ik niet tot mijn beschikking en google vind ook nix usefulls...

heeft iemand nog een schema liggen waar deze dingen in voorkomen en zou ik deze misschien mogen hebben om mijn verslag tip top in orde te maken ?

als er iemand nog op of aan merkingen heeft over mijn antwoorden wil ik die ook best nog horen, kan natuurlijk altijd beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.khlim.be/~jbaeten/cursussen/

Ik heb vorig jaar nog een kleine PID setup moeten maken. Ik zal eens zien of ik mijn verslag + schema's er nog van heb.

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2004 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:31
als ik gewoon op google al "P regelaar" intyp krijg ik al zo 20 pagina's met schema's en uitleg. dus ff beter zoeken denk ik ;)

hoop niet dat je ook grafieken daar van moet maaken met de verserking en de fase draaing. ooh wat hak heekel op school aan dat vak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akoster
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-10 12:03
Hier een klein voorbeeldje, ik hoop dat je er wat aan hebt.

Afbeeldingslocatie: http://picserver.org/view_image.php/W58DHVNC189B/p.png

In dit schema is een PID regelaar gebruikt om een Feedback (terugkoppelings) regelsysteem te implementeren. Dit houdt in dat de actuele proces waarde vergeleken wordt met een gewenste waarde. Als hier een verschil tussen bestaat (fout signaal) dan wordt dit signaal gebruikt om de aansturing van het proces te veranderen.

Met de "Proportional" actie vermenigvuldig je het foutsignaal met de P parameter. Bij een grotere fout ga je dan ook evenredig harder uitsturen.

Met de "Integral" actie tel je iedere keer de actuele fout op bij de vorige waarde, hiermee integreer je het foutsignaal. Het geintegreerde signaal wordt vermenigvuldigd met de I parameter.
Effectief zorg je hiermee dat een kleine overblijvende fout langzaam weggeregeld wordt. Je houdt dus geen offset over wat wel het geval is bij alleen een P actie.

Met de "Derivative" actie bepaal je de afgeleide van het foutsignaal. Dit kan handig zijn bij plotselinge veranderingen in de proces waarde of de gewenste waarde. Hierdoor reageert de regelaar veel sneller op het proces waardoor je ook sneller weer bij bent. Het risico bestaat wel dat bij te veel D actie het systeem instabiel wordt !

I can see clearly now, the brain is gone...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRG
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-08 08:02

TRG

Technotium99-m

@ TS

Het lijkt me toch wel stug dat je geen boek hebt waar dit in staat - dat is áltijd beter dan internet (omdat het op internet nogal wel eens tegenstrijdig / incorrect is).

Regular meth users are referred to as tweakers, so-called because they can go ALL TWEAKEND LONG, BABY. They can be awake for three to fifteen days straight: irritable, violent and paranoid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andreict
_Arnie_ schreef op dinsdag 14 december 2004 @ 13:13:
Hier een klein voorbeeldje, ik hoop dat je er wat aan hebt.

[afbeelding]

In dit schema is een PID regelaar gebruikt om een Feedback (terugkoppelings) regelsysteem te implementeren. Dit houdt in dat de actuele proces waarde vergeleken wordt met een gewenste waarde. Als hier een verschil tussen bestaat (fout signaal) dan wordt dit signaal gebruikt om de aansturing van het proces te veranderen.

Met de "Proportional" actie vermenigvuldig je het foutsignaal met de P parameter. Bij een grotere fout ga je dan ook evenredig harder uitsturen.

Met de "Integral" actie tel je iedere keer de actuele fout op bij de vorige waarde, hiermee integreer je het foutsignaal. Het geintegreerde signaal wordt vermenigvuldigd met de I parameter.
Effectief zorg je hiermee dat een kleine overblijvende fout langzaam weggeregeld wordt. Je houdt dus geen offset over wat wel het geval is bij alleen een P actie.

Met de "Derivative" actie bepaal je de afgeleide van het foutsignaal. Dit kan handig zijn bij plotselinge veranderingen in de proces waarde of de gewenste waarde. Hierdoor reageert de regelaar veel sneller op het proces waardoor je ook sneller weer bij bent. Het risico bestaat wel dat bij te veel D actie het systeem instabiel wordt !
ja idd hier heb ik wel wat aan. Iig aan de uitleg door dit stukje tekst snap ik het weer beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andreict
TRG schreef op dinsdag 14 december 2004 @ 13:21:
@ TS

Het lijkt me toch wel stug dat je geen boek hebt waar dit in staat - dat is áltijd beter dan internet (omdat het op internet nogal wel eens tegenstrijdig / incorrect is).
wij gebruiken dus op school geen boeken hierover wij krijgen af en toe stencils.. maar ik wil er een beetje uitblinken zeg maar dus ik wil niet die tekst gebruiken die iedereen gebruikt.

overigeens het verhaal wat hierboven staat wijkt iets of wat af van wat in mijn stencils staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akoster
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-10 12:03
andreict schreef op dinsdag 14 december 2004 @ 13:29:
[...]
overigeens het verhaal wat hierboven staat wijkt iets of wat af van wat in mijn stencils staat.
Dat kan, er zijn verschillende manieren om een PID regelaar te implementeren. Zo kan je zoals op het plaatje parallel de P, I, en D waarden berekenen en deze optellen, maar je kan dit ook serieel doen (de P instelling beinvloed ook de I en de D acties)...

Post s een stukje stencil zou ik zeggen.

I can see clearly now, the brain is gone...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andreict
_Arnie_ schreef op dinsdag 14 december 2004 @ 13:34:
[...]

Dat kan, er zijn verschillende manieren om een PID regelaar te implementeren. Zo kan je zoals op het plaatje parallel de P, I, en D waarden berekenen en deze optellen, maar je kan dit ook serieel doen (de P instelling beinvloed ook de I en de D acties)...

Post s een stukje stencil zou ik zeggen.
ik zit op het moment op stage.. dus heb geen scanner tot men beschikking.
vanavond kan ik het posten.

• andreict
Omdat ik er niet helemaal uit kwam met deze opdracht ben ik toch maar even naar school gegaan om even met mijn leraar erover te hebben. Het is een stukje duidelijker geworden.

maar nu loop ik weer tegen de lamp.

de vraag is:

e. De student kan A.H.V blokschematische voorstelling een regelaar, actuator, proces ,sensor , transsmitter verklaren
Zoek op internet naar schematische voorstellingen (laten zien) en verklaar deze. (geef beschrijving)

maar omdat ik bijna niets kan vinden op internet kan vinden over de nen 3157 componenten vraag ik toch weer een beetje om aanwijzingen/hulp

de bedoeling is nu dat ik dus ga zoeken naar een schema met boven genoemde componenten erin. Gisteren toen ik op school was zag ik deze opdracht al en ik denk ja mij zul je niet neppen ik kijk gauw in het boek of daar zon tekening instaat, maar kwam er als snel achter dat die er niet in staat. Ook men leraar bevestigde dat die er niet in staan.

dus ikke zoeken op internet maar er is geen beginnen aan:

trefwoorden op google:

Blokschema regelaar (en de rest van de woorden)
regeltechniek tekeningen / componenten
nen 3157 componenten
nen 3157 regelaar (en de rest van de woorden)

maar je vind er dus niets over..

heeft iemand nog aanwijzingen oplossingen voorbeelden hints... laat ut me aub weten want kom er echt niet uit.
Pagina: 1