Toon posts:

[EXCEL] VLOOKUP geeft verkeerde waarden.

Pagina: 1
Acties:
  • 1.810 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hi

ik zit nu al uren uit tevogelen wat ik fout doe en kan nergens iets vinden.

hier de vraag:

in excel maak ik een spreadsheet om het equipment number van general cargo schepen en tugs uit te rekenen, tot zo ver geen probleem, want met =VLOOKUP(B31;'S1 Table''s'!A8:'S1 Table''s'!C74;3) vindt ie de juste waarde. nl U.

nu is het probleem dat als ik opgeef dat hij voor een bepaalde letter, neem S, de bijbehorende waarde moet opgeven, excel de uitkomst geeft van R+, No. 2; Mass 11700.

De formule =VLOOKUP(B33;'S1 Table''s'!C8:'S1 Table''s'!I74;3) klopt volgens mij wel.

hier wat plaatjes ervan

http://www.keversite.nl/f...ers_fotoalbum.php?id=1009

ze staan op keversite.nl omdat ik ze hier niet kan posten

THANX DJ LENKO

• Woudloper
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

En als je het nou als volgt doet:

code:
1
=VLOOKUP(B33;'S1 Table''s'!C8:'S1 Table''s'!I74;3;FALSE)

Verwijderd

Topicstarter
Thanx Woudloper _/-\o_

nu werkt het wel

wat doet het comando FALSE eigenlijk

En wat vind jij van VW KEVERS 8)

Lenko

Verwijderd

Het probleem zit 'm in het feit dat de lookup-waarden in de tabel of bereik waarnaar gerefereerd wordt, op alfabetische of numerieke volgorde moeten staan. Dat is hier niet het geval: als je de range S, T, U, V, W, X, Y, Z, A+, B+, C+ enz. sorteert komt de A+ als eerste en de Z als laatste in de range te staan.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:25

Maasluip

Kabbelend watertje

Ehm, het valt me mee dat het nu werkt, maar realiseer je wel dat de kolom waar VLOOKUP in zoekt gesorteerd moet zijn om goede resultaten terug te geven. Jou kolom C in S1 Table's is niet gesorteerd.

edit:
Ja, spuit 11 en zo

[ Voor 9% gewijzigd door Maasluip op 14-12-2004 11:06 ]

Signatures zijn voor boomers.

Verwijderd

FALSE zorgt ervoor dat er als uitkomst een N/A wordt teruggegeven wanneer de gewenste waarde niet in de lookup-lijst voorkomt. Zonder FALSE neemt Excel in dat geval de waarde die het meest dichtbij ligt. Daar had jij dus last van. Maar nogmaals: ook een correcte sorteerslag is van wezenlijk belang!

Verwijderd

Topicstarter
S, T, U, V, W, X, Y, Z, A+, B+, C+ oftewel A tot O* is niet anders te zetten omdat deze tabel van Lloyds Register aangeeft wat voor type ankers, kettingen enz. je moet gebruiken

het enigste wat dan zou kunnen is dat ik die hele tabel ombouw.

SHIT :r ik heb dat ding net zo mooi in elkaar 8)7

maar dat zou n principe kunnen

tis wel een hersenbreeker dar excel weet je hoelang het geduurt heeft voordat deze formule

=IF('General data'!C13=1;IF(C17=1;(53,82-35,29*C18)*('Stock-Trunk'!D20^3/(C19*'General data'!C37*1000))-(1,8-6,3*C16/'Stock-Trunk'!D20)*((D27-C20)/C20);IF(C17=2;(53,82-35,29*C18)*('Stock-Trunk'!D20^3/(C19*'General data'!C37*1000))-(1,8-6,3*D16/'Stock-Trunk'!D20)*((D27-C20)/C20);(53,82-35,29*C18)*('Stock-Trunk'!D20^3/(C19*'General data'!C37*1000))-(1,8-6,3*E16/'Stock-Trunk'!D20)*((D27-C20)/C20)));"N.A.")

eindelijk werkte

2 uur |:(

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:25

Maasluip

Kabbelend watertje

Je kunt een tweede tabsheet maken die de data uit die S1 tabsheet heeft maar dan gesorteerd. D.m.v. een macro zou je die dan up to date kunnen houden.

Signatures zijn voor boomers.

Verwijderd

Topicstarter
A F+*KING HELL

MAASLUIP je hebt gelijk want voor letter met * bv O* geeft excel de waarde van O

moet ik nu echt alles op volgorde gaan zetten

A
A+
A*
B
B+
B*

ENZ............?

Verwijderd

Topicstarter
KAN JE OOK AL DE WAARDEN UIT DE RIJEN AAN ELKAAR KOPPELEN, ZODAT AL JE OP "sort ascending" DRUKT ALLES METEEN GOED STAAT?
8)7

Verwijderd

Weet je wat je moet doen? Een pivottable ofwel draaitabel maken met de op te zoeken waarden gesorteerd op de juiste volgorde en een aantal uikomsten daarachter. Als er iets in de tabel veranderd hoef je alleen de pivot maar te refreshen en je bent er weer helemaal bij. ;)

Verwijderd

Topicstarter
BEDANKT VOOR DIE TIP OVER DE PIVOTTABEL, MAAR DAAR KOM IK DUS NU HELEMAAL NIET UIT

IK DENK DAT IK DE S1 TABEL MAAR OPNIEUW MOET GAAN INVOEREN.

MAAR NU EERST PAUZE
Pagina: 1