Ik ben bezig met een systeem te bouwen en ik loop vast op het volgende probleem:
Ik heb dus een database met leerlingen, en elke leerling heeft dus een klas.
een leerlingnummer komt maar 1 x voor maar de klas komt dus meerdere keren voor.
nou wil ik in een combobox hebben waarin hij dus elke klas 1 x uitleest.
Met asp is me dat gelukt, maar nu wil ik het in VB,
het ligt niet aan de query want die is gewoon goed, namelijk:
"SELECT DISTINCT klas FROM beta_leerlingen"
maar ik denk dat het in de ADODC zit, want daarin koppel je dus je ODBC connectie en je geeft bij recordsource dus de tabel op. En bij die combobox kan je ook zeggen welk veld je wilt tonen uit de tabel. Maar op de een of andere manier pakt ie die SQL Query niet, het lijkt wel of hij hem negeert, want ik heb verschillende query's geprobeerd en hij blijft dus alle klassen gewoon weergeven, ik hoop dat iemand dit probleem kent en mij een oplossing kan bieden.
Dit is het scriptje
Sub Form_Load()
Dim sqlopdr As String
sqlopdr = "SELECT DISTINCT klas FROM beta_leerlingen"
Adodc1.RecordSource = sqlopdr
Adodc1.Refresh
End Sub
Dit is de error die hij dan geeft:
[Microsoft][ODBC SQL Driver][SQL Server]The text, ntext or image data type cannot be selected as DISTINCT.
Ik heb dus een database met leerlingen, en elke leerling heeft dus een klas.
een leerlingnummer komt maar 1 x voor maar de klas komt dus meerdere keren voor.
nou wil ik in een combobox hebben waarin hij dus elke klas 1 x uitleest.
Met asp is me dat gelukt, maar nu wil ik het in VB,
het ligt niet aan de query want die is gewoon goed, namelijk:
"SELECT DISTINCT klas FROM beta_leerlingen"
maar ik denk dat het in de ADODC zit, want daarin koppel je dus je ODBC connectie en je geeft bij recordsource dus de tabel op. En bij die combobox kan je ook zeggen welk veld je wilt tonen uit de tabel. Maar op de een of andere manier pakt ie die SQL Query niet, het lijkt wel of hij hem negeert, want ik heb verschillende query's geprobeerd en hij blijft dus alle klassen gewoon weergeven, ik hoop dat iemand dit probleem kent en mij een oplossing kan bieden.
Dit is het scriptje
Sub Form_Load()
Dim sqlopdr As String
sqlopdr = "SELECT DISTINCT klas FROM beta_leerlingen"
Adodc1.RecordSource = sqlopdr
Adodc1.Refresh
End Sub
Dit is de error die hij dan geeft:
[Microsoft][ODBC SQL Driver][SQL Server]The text, ntext or image data type cannot be selected as DISTINCT.
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2004 11:08 ]