[Apache/htaccess/rewrite] Alleen bepaalde files serveren?

Pagina: 1
Acties:

• PanMan
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 20:05
Hoi! Ik wil graag bepaalde files uit bepaalde dir's blokkeren, terwijl er wel andere files uit diezelfde dir's toegankelijk moeten zijn.
Concreet: Ik wil in een bepaalde dir dat XXX_bla.html wel op te vragen is, maar bla.html zelf niet (XXX_bla.html is een andere versie van bla.html zelf).

Nu is er een oplossing, door de dir's helemaal dicht te zetten, en de files alleen via een script (b.v. PHP) te serveren. Nadeel is alleen dat ik volgens mij meer overhead introduceer, want de files worden nooit direct geserveerd, maar altijd via een script. Bovendien moet ik alle verwijzingen naar de files aanpassen naar verwijzingen naar de scripts.
Dus wil ik eigenlijk een oplossing in Apache. Volgens mij moet dat kunnen met htaccess/rewrite rules. Het gaat maar om een paar keywords (XXX in het vb hierboven): Alleen files die dat in hun bestandsnaam hebben, mogen dan geserveerd worden, andere files niet. Kan dit? en hoe los ik het op? Volgens mij moet ik de opgevraagde filename matchen op XXX, en als dat er niet instaat, rederecten naar een ander adres (FOUT.html ofzo :) )
Ik heb gezocht naar een goede tutorial over mod rewrite, maar die nog niet gevonden.

Where a calculator on the ENIAC is equipped with 18,000 vacuum tubes and weighs 30 tons, computers in the future may have only 1,000 vacuum tubes and weigh only 1.5 tons.
– Popular Mechanics, March 1949

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:24

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Wat is er mis met de documentatie, hier en hier? Daarmee moet je er toch uit kunnen komen?

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• djc
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-09-2025

djc

PanMan, toch. Dit is echt heel simpel. Denk Files, denk Deny from.

Rustacean

• PanMan
Manzuhai, ik ben er niet met een deny from, ik moet wel iets met een patern matchen, en die dan juist allowen...

Where a calculator on the ENIAC is equipped with 18,000 vacuum tubes and weighs 30 tons, computers in the future may have only 1,000 vacuum tubes and weigh only 1.5 tons.

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:44

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

PanMan schreef op dinsdag 14 december 2004 @ 15:13:
Manzuhai, ik ben er niet met een deny from, ik moet wel iets met een patern matchen, en die dan juist allowen...
Je kan ook alles wat NIET matcht deny'en ;)

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• PanMan
ha, daar kan ik wat mee :)
Het lijkt nu iig te werken, en helemaal zonder rewite rules!

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
<Files *.html>
order deny,allow
deny from all
</Files>

<Files XXX*.html>
order deny,allow
allow from all
</Files>

<Files XXXB*.html>
order deny,allow
allow from all
</Files>

Thnx!
Iemand die hier nog problemen mee ziet?

• djc
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-09-2025

djc

Manuzhai schreef op dinsdag 14 december 2004 @ 10:31:
PanMan, toch. Dit is echt heel simpel. Denk Files, denk Deny from.
Volgens mij heb ik hier een vrij accurate beschrijving van je oplossing gegeven... :P

Rustacean

• PanMan
Jaja D..,eh, Manzuhai... :). Klopt. daardoor kwam ik ook met deze oplossing. :)

Pagina: 1