Toon posts:

Pentium4 2.40GHz vs. AMD Sempron 3000+

Pagina: 1
Acties:
  • 41 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een 2 jaar oude Asus laptop met daarin een P4 2.40GHz processor, echter dit apparaat is zogezegd total-loss (scherm is defect, reparatie te duur). Nu heb ik mijn oog laten vallen op een nieuwe laptop met daarin een AMD Sempron 3000+ processor.
Mijn vraag is; in hoeverre zijn deze twee te vergelijken? Ga ik er (ver) op achteruit met deze AMD?
Vandaag was ik bij Paradigit en daar vertelde een verkoper mij dat deze twee processoren gewoon met elkaar te vergelijken zijn. Allebei even goed dus...?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik denk dat je met die sempron geen miskoop zult doen. Die dingen zijn denk ik in de meeste dingen net zo snel als die P4, dan wel niet sneller.

Zeker afhankelijk of je nu wel of geen shared geheugen hebt op die P4.

[ Voor 21% gewijzigd door TERW_DAN op 13-12-2004 23:36 ]

• J0J0
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-10-2025
Die sempron is in feite een athlon xp.
Dat betekent dat hij in de meeste gevallen toch wel een stukje sneller is.
Geen miskoop nee.
Ik weet wel zeker dat die sempron warmer wordt.

[ Voor 4% gewijzigd door J0J0 op 13-12-2004 23:37 ]

specs

Verwijderd

Ze zijn qua specs nogal met elkaar te vergelijken, tenzij die intel een 100MHz FSB-ding was, dan is de AMD sneller, niet veel.

Verder vertel je nogal weinig over de laptop... Je heb de sempron 3000+ in 2 smaken, in laptop land, een gebaseert op de K7, AthlonXP core, en eentje gebaseert op de K8/Athlon 64 core.

Als je het toevallig over het gedrocht uit de Lidl advertentie hebt, kan ik je zeggen dat je voor ongeveer hetzelfde bedrag een Acer Aspire 1511LMi hebt. Daar sla je iemand mee dood, en hij doet het nog (kwaliteit), en is met z'n Athlon64 3000+ clawhammer, nForce 3 GO150 een stukkie sneller.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

J0J0 schreef op maandag 13 december 2004 @ 23:36:
Ik weet wel zeker dat die sempron warmer wordt.
Dat betwijfel ik (even ervanuitgaande dat we het niet over mobiles hebben)
Sempron vreet 62,0W
die P4 vreet tussen de 59.8 en 89.0W (afhankelijk van de core).

• J0J0
Terw_Dan schreef op maandag 13 december 2004 @ 23:40:
[...]

Dat betwijfel ik (even ervanuitgaande dat we het niet over mobiles hebben)
Sempron vreet 62,0W
die P4 vreet tussen de 59.8 en 89.0W (afhankelijk van de core).
En dat opgenomen vermogen zegt alles wil je zeggen? :S

Die sempron is eigenlijk een athlon xp, het staat is een feit dat dezen toch niet bepaald ''cool'' te noemen waren. Nu pas met de athlon64 en cNq worden de amd's minder warm.
Maar aangezien dit nog een oudere generatie is gaat dat niet op.

Pfff echt hoor, zoveel topics die ik gelezen heb over athlon xp's die gewoon 62 graden idle worden met boxed coolertje. Ik heb het helemaal niet over die ouwe palomino ofzo!

Terw dan, ik zeg dan ook niet de athlon in het algemeen maar specifiek de ahtlon xp.
De athlon 64 word idd minder warm dan de p4.

[ Voor 34% gewijzigd door J0J0 op 13-12-2004 23:50 ]

specs

Verwijderd

Oh zeker, de athlon XP is een érg koele processor, zéér zeker koeler dan wat intel ook te bieden heeft. Sinds de introductie van de Thoroughbred-B core is het érg goed gestelt met AMD. Fabeltjes, J0J0.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

J0J0 schreef op maandag 13 december 2004 @ 23:44:
[...]

En dat opgenomen vermogen zegt alles wil je zeggen? :S

Die sempron is eigenlijk een athlon xp, het staat is een feit dat dezen toch niet bepaald ''cool'' te noemen waren. Nu pas met de athlon64 en cNq worden de amd's minder warm.
Maar aangezien dit nog een oudere generatie is gaat dat niet op.
Ik zeg niet dat opgenomen vermogen alles zegt, maar het geeft WEL een indicatie voor hitte productie.
De tijd dat Athlons een stuk heter werden dan de pentiums ligt toch weer achter ons. Die P4s worden goed warm leert de ervaring.

Verwijderd

Topicstarter
Ik kwam die Sempron tegen in een advertentie van Trekpleister (wat een naam)
http://www.trekpleister.n...?magazineID=90&Magazine=1
Ik vond hem wel interessant ivm met 17inch scherm.

Verwijderd

Ugh, dat bedoel ik. De Lidl krant lag d'r bovenop. Ik kan je IIG verzekeren: dat merk is cráp. Je moet het ding niet mee willen nemen, en probeer de fabrikant ook maar eens te vinden...

Voor €1260 euro heb je net zoeen als ik heb. Welliswaar 15", maar kwalitatief beter, en sneller. Die CPU is een K7-based CPU, en de chipset komt van VIA. En dat heeft me láng geduurt voor ik daar achter was...

Verwijderd

Topicstarter
hmm, niet doen dus...

Nog andere meningen hieromtrent?

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 14 december 2004 @ 00:05:
hmm, niet doen dus...

Nog andere meningen hieromtrent?
Hoi Joid
Kan je me mailen op hierstondeenemailadres@domein.nl

Groeten Maureen
Modbreak:Hou het aub on-forum, zo je emailadres posten komt gewoon neer op spam :o

Of wil je een aanzoek doen ofzo? :+

[ Voor 29% gewijzigd door dion_b op 14-12-2004 02:50 ]

• Animal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-08 06:35
hoe komt iedereen met het idee dat sempron gelijkwaardig is aan athlon?

ik KOTS op sempron... :|

Modbreak:Oi, niet flamen. Een mening hebben mag, je onderbouwt hem zelfs een paar posts hieronder goed, maar dat is geen reden om met dit soort kreten te smijten :o

Tip, spaar een maandje door, en koop een dothan proc :)

[ Voor 36% gewijzigd door dion_b op 14-12-2004 02:51 ]

• J0J0
Animal schreef op dinsdag 14 december 2004 @ 00:08:
hoe komt iedereen met het idee dat sempron gelijkwaardig is aan athlon?

ik KOTS op sempron... :|

Tip, spaar een maandje door, en koop een dothan proc :)
Nou alleen omdat hij daarop gebaseerd is hoor.. :+
Koop een dothan proc... en er dan een desktop board bij kopen? :S
Of bedoel je dat hij een centrino laptop moet kopen?
Ja dat zou wel een idee zijn ja.

[ Voor 20% gewijzigd door J0J0 op 14-12-2004 00:11 ]

specs

• Animal
J0J0 schreef op dinsdag 14 december 2004 @ 00:10:
[...]

Nou alleen omdat hij daarop gebaseerd is hoor.. :+
Koop een dothan proc... en er dan een desktop board bij kopen? :S
Of bedoel je dat hij een centrino laptop moet kopen?
Ja dat zou wel een idee zijn ja.
Dus een sempron is even snel als een athlon???????

• J0J0
Animal schreef op dinsdag 14 december 2004 @ 00:12:
[...]

Dus een sempron is even snel als een athlon???????
Er zit niet veel verschil in nee.
Het ligt er een beetje aan wat voor applicaties je gebruikt, maar aangezien de overstap van 128KB cache naar 256 veel groter was dan die van 256 naar 512 is het verschil niet zo groot.
(de Sempron heeft 256KB cache)
Er zijn wel wat kleine aanpassingen doorgevoerd maar die weet ik zo 1 2 3 niet op te rakelen.

[rml][ processor] AMD Sempron vs. AMD Athlon XP[/rml]

Juist ja, maar bij die encoding komt dat cache geheugen wel goed van pas.

[ Voor 41% gewijzigd door J0J0 op 14-12-2004 00:23 ]

specs

• Animal
J0J0 schreef op dinsdag 14 december 2004 @ 00:17:
[...]

Er zit niet veel verschil in nee.
Er zijn wel wat kleine aanpassingen doorgevoerd maar die weet ik zo 1 2 3 niet op te rakelen.

[rml][ processor] AMD Sempron vs. AMD Athlon XP[/rml]
Vergelijk deze prestaies met een 200+ athlon

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakzone.nl/f/u/5281.png

• Sayko
  • Laatst online: 03-07 11:20

Sayko

Knowledge Is Power

Ik heb wel interesse in die kapotte laptop.

Modbreak:Het is hier V&A niet...

[ Voor 36% gewijzigd door dion_b op 14-12-2004 03:01 ]

• Schapie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-02-2025

Schapie

Bleh...

Ik weet niet of die laptop bedoelt is om mobiel tezijn met een lange accu duur of meer gewoon om mee tenemen en iedere keer in het stopcontact steken.
Indien het eerste het geval is zal ik zeker serieus een centrino laptop overwegen (iets duurder maar veel en veel zuiniger rond de 22 watt dacht ik)
Als het daar niet omgaat zou ik meer de kant op neigen van een athlon64/sempron.
Maar het ligt natuurlijk ook aan het budget dat je hebt en wat voor eisen je zelf stelt.

offtopic:
Ben zelf ook opzoek naar een mooie laptop liefst een toshiba vanwege een bepaalde voorliefde en met bluetooth maar die krengen zijn allemaal sterves duur

No signature found

Verwijderd

Topicstarter
leuk om te zien dat mensen zo bezorg zijn om mijn kapotte laptop! Maar volgens Asus en Mycom gaat een reparatie minimaal € 600,- kosten...

De nieuwe zal voornamelijk thuis gebruikt worden. Ik ga er niet al te veel mee op pad.

Verwijderd

Lol, AMD Sempron is een Athlon XP met de helft van het cache uitgeschakeld. Ik vind sempron echte kots-processoren magoed ...

Athlon XP had ik respect voor, Athlon 64 heb ik nog meer respect voor maar sempron :r

Modbreak:Heb dan respect voor de GoT Huisregels - niet flamen, bovendien is het al dan niet hebben van respect voor een stukje geëtst zand een wel heel merkwaardig kwaliteitskriterion 8)7

[ Voor 35% gewijzigd door dion_b op 14-12-2004 02:53 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:00

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

OK, speeluur voorbij :o

- de Sempron is een budget-CPU. Dat is geen enkele reden om er zo tegenaan te zitten kotsen en anderszins flamen als hier gebeurt. Niet iedereen heeft het budget voor een Athlon64FX en prijs/kwaliteitstechnisch zijn die dingen nog steeds erg goed.
- het is hier geen V&A, als joid contactgegevens in z'n profiel heeft staan staat het je vrij hem off-forum te vragen wat hij met z'n laptop gaat doen, maar dat is hier nadrukkelijk niet de bedoeling (tip voor joid: de reden dat er zo'n interesse in is, is dat als alleen de scherm kapot is je een zuinige, kleine, stille server overhoudt die nog perfect op een externe monitor aan te sluiten is :z )

Gezien dat helaas de meeste posts over bovenstaande 2 zaken gingen is deze topic redelijk verneukt te noemen en gaat hij dicht :/

TS: totaal los genomen is een vergelijking tussen P4-2.4 en een Sempron 3000+ redelijk, sterker nog, de Sempron zal meestal sneller zijn. Maar we hebben het hier over laptops, en dan is platform net zo bepalend, zo niet meer. Had je oude laptop een losse VGA chip? Integrated VGA verlaagt CPU performance met minstens 25% (nog los van hoe hij in games is...). Reken dat mee, een P4-2.4 met losse VGA maakt gehakt van een S3000+ met integrated, net zo goed als een S3000+ met losse VGA dat doet met een P4-2.4

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.