3 kapotte moederborden door een voeding?

Pagina: 1
Acties:
  • 113 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

ik heb inmiddels een 3e moederbord dat kapot is,
eerst had ik een GigaByte K8VT800 Pro, de eerste ging kapot binnen een week, ik die terug gestuurd, en er werd inderdaad geconstateerd dat het moederbord kapot was, vervolgens krijg ik keurig een ander moederbord, weer een GigaByte K8VT800 Pro, maar die hield er al na iets minder als een dag mee op. Vervolgens had ik er genoeg van en heb ik mijn geld terug gevraagd wat ik ook kreeg.
Devolgende topics gaan over het probleem dat ik had met die twee moederborden:
[rml][ XP Prof SP1] Windows wil niet opstarten & niet installeren![/rml]
[rml][ XP] Setup kan niet lezen van of schrijven naar station C:[/rml]
[rml][ XP] Hardnekkige BSOD('s)*[/rml]

Nadat ik mijn geld terug gekregen had heb ik een ander moederbord gekocht, de MSI K8N Neo Platinum, die deed het prima, althans..voor een maandje of 3 waarna hij het ook voor gezien hield, het probleem over dit moederbord staat in dit topic vermeld:
K8N Neo Platinum + A64 3200 wil niet opstarten

Het staat in elk van de hierboven genoemde topics, maar ik noem ze toch nog maar even, mijn systeem specs:
AMD Athlon 64 3200+ --> cpu
512 MB DDR RAM (pc400) --> werkgeheugen
Club3D nVidia GeForce FX5200 128 MB DDR --> videokaart
Q-Tec 550 W --> voeding
hdd 20 gieg --> harde schijf
hdd 160 gieg (Maxtor) --> harde schijf
eerste een GigaByte K8VT800 Pro, en daarna een MSI K8N Neo Platinum --> moederbord
verder standaard shit zoals een brandertje, floppydrive, tv-kaart enz enz..

Ik vind het wel vrij vreemd dat er nu drie moederborden het niet meer doen, wat kan hiervan de oorzaak zijn?
- ik doe iets fout
- er is mij drie keer een defect moederbord geleverd
- een ander onderdeel in mijn pc sloopt hem steeds

Het eerste is het niet, mijn pc word zeer intensief gebruikt maar ik haal er geen grappen en grollen mee uit die tot defecten kunnen leiden, behalve het overklokken van mijn videokaart. Maar aangezien ik dat pas gedaan heb toen ik al in het bezit was van mijn MSI moederbord, en ik dus daarvoor al twee kapotte moederborden had terug gestuurd kan die overgeklokte videokaart niet de oorzaak van de eerste twee defecten zijn.
Het tweede is me iets té toevallig, wat ik eigenlijk ook al had na mijn tweede moederbord.
Het derde kwam dus in me op, maar welk onderdeel zou dat nou kunnen zijn? Ik ga er vanuit dat de onderdelen die ik in het rijtje hierboven als 'standaard shit' omschrijf het allemaal niet zijn, ten eerste omdat dat geen onderdelen zijn die zoiets kunnen veroorzaken (lijkt mij). Ten tweede omdat er een aantal onderdelen zijn die ik pas kreeg toen ik al in mijn bezit was van het MSI moederbord, dat is dus het derder, en ze dus evenals mijn overgeklokte videoplank niets met de eerste twee defecten te maken kunnen hebben.
Werkgeheugen kan niet, bij mijn weten, het lijkt me niet dat dat mijn mammaplank naar z'n grootje kan helpen.
Als er iets mis zou zijn met mijn CPU lijkt het me dat die eerder zelf kapot zou gaan als dat het mijn moederbord zou slopen. Maar dit is maar een veronderstelling van mij.
Vervolgens blijft er over, de harde schijven dat zou opzich kunnen aangezien ik daar eerder een keer een probleem mee heb gehad, maar dat was met een heel andere harde schijf, omschreven n dit topic:
(Nieuwe) harde schijf laat de computer niet opstarten!
Maar de harde schijf/schijven als oorzaak lijkt me zeer onlogisch aangezien ik de hard disk van 20 gieg al 4 jaar heb, en dus ook al ver voor deze moederborden, ver voor dit hele systeem. De tweede hard disk is nieuwer, maar die had ik ook al wel een tijdje voordat ik dit hele systeem überhaupt had, dus dat lijkt me uitgesloten.

Als laatste blijft over, de Q-Tec 550 W voeding, Q-Tec is niet echt een zeer goed merk, en laatst bij het doormeten (zonder dat er verder iets op aangesloten zat) vertoonde hij toch wel voltlijnen die wel redelijk wat afweken van wat het zou moeten zijn, van ongeveer 0.1 volt tot bijna 0.8 volt, en dit is niet bepaald heel weinig.

Mijn vraag luid dus ook, zou het mogelijk zijn dat mijn voeding ervoor zorgt dat mijn moederborden het constant begeven? Of eventueel een ander onderdeel van mijn computer?

Ik hoop dat ik hier iets wijzer van word, want dan koop ik namelijk behalve een ander moederbord (wat niet eens hoeft want daar zit nog wel garantie op) ook een andere voeding, en dan iets van kwaliteit, de Zalman ZM400B-APS (ATX, 400 Watt ) voor ¤ 74,99 !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhu
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-07 23:02

jhu

Ja, het kan inderdaad komen door een voeding die niet goed is. Maar dan zou de PC ook continu zijn vastgelopen tijdens normaal werken.

Ik heb ook een voeding gehad die teveel spanning op het bord zette, maar mijn PC liep toen ook iedere 10 minuten helemaal vast.

Je kan met veel programma's je voedingslijnen testen. Ik zou daar eens naar kijken

Zet de cv maar uit moe, die AMD draait nu stabiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-06 22:42

Turkish

zhé germans

als de afwijkingen meer dan 5% van de te leveren waarde afwijken dan is dat niet prettig, zowel voor je moederbord en alle andere hardware. Ik zou toch eerst een andere voeding kopen en die aan een nieuw moederbord hangen, ik zou het risico niet nemen ;)

Die zalman is een goede voeding, maar voor dat geld kan je ook een zwaardere Tagan kopen, die is misschien iets minder stil maar iets zwaarder.

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Turkish schreef op maandag 13 december 2004 @ 23:34:
als de afwijkingen meer dan 5% van de te leveren waarde afwijken dan is dat niet prettig, zowel voor je moederbord en alle andere hardware. Ik zou toch eerst een andere voeding kopen en die aan een nieuw moederbord hangen, ik zou het risico niet nemen ;)

Die zalman is een goede voeding, maar voor dat geld kan je ook een zwaardere Tagan kopen, die is misschien iets minder stil maar iets zwaarder.
De Tagan is zeker net zo stil als een Zalman voeding, Tagan werkt met een eigen systeem dat de fans laat draaien naarmate de voeding belast wordt. Ik hoor mijn Tagan voeding echt niet, ook al zet ik mijn oor er tegen aan, en ik heb toch niet het lichtste systeem ;)

Aan de TS: Ik ken ook iemand die 3 moederborden heeft gesloopt door een verkeerde voeding, maar dat was binnen een week tijd, lijkt me niet dat het anders zo lang goed is gegaan. Het kan ook pech zijn met de moederborden, maar wie weet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ]Byte[
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-09-2020
Wat ik mis is, of je al eens hebt gekeken wat de uitgangsspanningen van je voeding zijn!?!?
De meeste BIOS-en kunnen het vaak wel uitlezen, anders ff met een multimeter meten.
Als die allemaal "binnen de marges" vallen heb je een ander probleem.
Misschien is het een aardings-probleem!
Ik heb ook ooit eens een "probleempje" gehad met onstabiliteit van een PC.
Er bleek 89-92 Volt lekstroom (tov aarde) op de kast te staan!
(ja, je leest het goed!)
Dit bleek door een teletekst-decoderkaart die op de CAI zat aangesloten te komen!
Dat er overigens nooit iets naar de haaien is gegaan sta ik nog steeds van te kijken.
Ik heb toen alles (wcd's) ge-aard, en daarna was m'n probleem opgelost en nooit meer last van instabiliteit gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

QTek is schadelijk voor de gezondheid. Serieus, je bent de eerste niet, en zeker die zgn. 550Watt voeding. ALsteblieft, een Fortran voeding van 285Watt is stabieler en waarschijnlijk sterker. Haal een GOEDE voeding, om te beginnen. Ik zweer bij Tagan, en ik zeg je: die zijn stiller dan de zalman's. Pas bij BELASTING (niet bij hitte), slaan de fans aan. Ik zit onder de 60%, dus maar één van de 2 fans draait op een laag pitje. niet te horen.

Overigens is het niet zo zeer dat de Q-Tec voedinks ver buiten de normen zitten, maar meer dat ze instabiel zijn (merk je ook aan het gewicht, een goeie meter voor de kwaliteit van de onderdelen). Een schommelende lijn is fataler dan een stabiele, maar te lage/hoge lijn.

Overigens heb je géén 550W voeding. Je hebt ongeveer een 300Watt voeding. Dat is wat hij stabiel continu kan leveren. Hij kan 550Watt als piek leveren.

M'n Tagan voeding (480 Watt, elke cent 2 keer waard!, zoek reviews!), zegt in de handleiding dat hij 480Watt CONTINU kan leveren, z'n piekwaarde is vastgelegd op ongeveer 500Watt.

Verder heeft deze voeding erg sterke lijnen. 3.3V = 28A, 5V = 48A, 12V = 28A.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2004 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
jhu schreef op maandag 13 december 2004 @ 23:34:
Ja, het kan inderdaad komen door een voeding die niet goed is. Maar dan zou de PC ook continu zijn vastgelopen tijdens normaal werken.

Ik heb ook een voeding gehad die teveel spanning op het bord zette, maar mijn PC liep toen ook iedere 10 minuten helemaal vast.

Je kan met veel programma's je voedingslijnen testen. Ik zou daar eens naar kijken
ik heb dus de voedingslijnen gemeten met een multimeter, met een programmaatje ging moeilijk aangezien het moederbord het al vertikte en ik zosnel geen ander systeem voor de hand heb dat een ATX voeding nodig heeft...
Turkish schreef op maandag 13 december 2004 @ 23:34:

het is dus af en toe wel meer dan 5%..
maar een Tagan ken ik verder niet zo goed, en ik heb nu wel een 550 W voeding, maar dat is overdreven, aan die Zalman 400 W zou ik ook zat hebben, dus een zwaarderen heb ik niet per se nodig..
Verwijderd schreef op maandag 13 december 2004 @ 23:38:
[...]
De Tagan is zeker net zo stil als een Zalman voeding, Tagan werkt met een eigen systeem dat de fans laat draaien naarmate de voeding belast wordt. Ik hoor mijn Tagan voeding echt niet, ook al zet ik mijn oor er tegen aan, en ik heb toch niet het lichtste systeem ;)

Aan de TS: Ik ken ook iemand die 3 moederborden heeft gesloopt door een verkeerde voeding, maar dat was binnen een week tijd, lijkt me niet dat het anders zo lang goed is gegaan. Het kan ook pech zijn met de moederborden, maar wie weet..
de eerste twee moederborden waren ander in totaal wel binnen een week hoor..en dat die laatste het wat langer heeft uitgehouden is misschien gelukt of net iets betere kwaliteit (of minder slecht, hoe je het wil noemen)
en dat het inmiddels alledrie pech is wil ik amper meer geloven.. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wat ik misschien erbij had moeten zetten is:
- de pc zit niet op een geaard stopcontact, maar dat zat mijn hele vorige systeem ook niet en daar heb ik nooit last van gehad (met zo'n 150 W MAX voedingbarrel)
- ik heb zelf een kast gemaakt, een frame van aluminium en daar omheen plexiglas, ik weet 110% zeker dan het moederbord het aluminium niet raakt, behalve via de schroeven waarmee ze vast zitten maar dat is logisch,
en ik hoorde net dat plexiglas nogal statisch kan zijn, iets wat ik niet wist, maar het lijkt me ook niet logisch dat dat het probleem is aangezien er wel meer freaks zijn die iets van plexiglas in elkaar zetten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 13 december 2004 @ 23:45:
het is dus af en toe wel meer dan 5%..
maar een Tagan ken ik verder niet zo goed, en ik heb nu wel een 550 W voeding, maar dat is overdreven, aan die Zalman 400 W zou ik ook zat hebben, dus een zwaarderen heb ik niet per se nodig..
euh... je hebt nu niet 550 watt, ook al staat dat juist wel op de behuizing. qtec sjoemelt met de waarden. een 550 qtec is in werkenlijkheid 380 dacht ik zo uit de blote hoofd. 550 is een piekvermogen=marketingtruuk.

affijn tagan kan je kopen in 300,380,420,480. maar ok als je een zalman wilt, ook goed. :P
Verwijderd schreef op maandag 13 december 2004 @ 23:48:

.....
en ik hoorde net dat plexiglas nogal statisch kan zijn, iets wat ik niet wist, maar het lijkt me ook niet logisch dat dat het probleem is aangezien er wel meer freaks zijn die iets van plexiglas in elkaar zetten..
aan welke kant heb jij je plexiglas dan? die freaks doen het volgens mij alleen maar aan de linkerzijpaneel en niet aan de rechter?

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2004 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
oudakker schreef op maandag 13 december 2004 @ 23:40:
Wat ik mis is, of je al eens hebt gekeken wat de uitgangsspanningen van je voeding zijn!?!?
De meeste BIOS-en kunnen het vaak wel uitlezen, anders ff met een multimeter meten.
Als die allemaal "binnen de marges" vallen heb je een ander probleem.
Misschien is het een aardings-probleem!
Ik heb ook ooit eens een "probleempje" gehad met onstabiliteit van een PC.
Er bleek 89-92 Volt lekstroom (tov aarde) op de kast te staan!
(ja, je leest het goed!)
Dit bleek door een teletekst-decoderkaart die op de CAI zat aangesloten te komen!
Dat er overigens nooit iets naar de haaien is gegaan sta ik nog steeds van te kijken.
Ik heb toen alles (wcd's) ge-aard, en daarna was m'n probleem opgelost en nooit meer last van instabiliteit gehad.
ik heb gemeten met een multimeter en daarbij kwamen dus die afwijkingen die ik al eerder genoemt heb aan het licht..
verder heb ik alles inderdaad niet geaard, want mijn pc staat boven, en we hebben alleen beneden geaarde stopcontacten..
Verwijderd schreef op maandag 13 december 2004 @ 23:44:
QTek is schadelijk voor de gezondheid. Serieus, je bent de eerste niet, en zeker die zgn. 550Watt voeding. ALsteblieft, een Fortran voeding van 285Watt is stabieler en waarschijnlijk sterker. Haal een GOEDE voeding, om te beginnen. Ik zweer bij Tagan, en ik zeg je: die zijn stiller dan de zalman's. Pas bij BELASTING (niet bij hitte), slaan de fans aan. Ik zit onder de 60%, dus maar één van de 2 fans draait op een laag pitje. niet te horen.

Overigens is het niet zo zeer dat de Q-Tec voedinks ver buiten de normen zitten, maar meer dat ze instabiel zijn (merk je ook aan het gewicht, een goeie meter voor de kwaliteit van de onderdelen). Een schommelende lijn is fataler dan een stabiele, maar te lage/hoge lijn.

Overigens heb je géén 550W voeding. Je hebt ongeveer een 300Watt voeding. Dat is wat hij stabiel continu kan leveren. Hij kan 550Watt als piek leveren.

M'n Tagan voeding (480 Watt, elke cent 2 keer waard!, zoek reviews!), zegt in de handleiding dat hij 480Watt CONTINU kan leveren, z'n piekwaarde is vastgelegd op ongeveer 500Watt.

Verder heeft deze voeding erg sterke lijnen. 3.3V = 28A, 5V = 48A, 12V = 28A.
een goede voeding is nooit weg, dat ga ik waarschijnlijk sowieso wel doen, en of het dan een Tagen of een Zalman word weet ik nog niet, ik heb nu de tijd dat eens goed uit te zoeken,
en dat ik geen voeding heb die 550 W continu trekt weet ik, maar 300 W is wel erg laag.. ;( dat lijkt me iets té pesimistisch..
en of ie veel lawaai maakt of niet is iets wat me (bij alle onderdelen) totaal niet intresseerd.. :) ookal slaap ik ernaast (naast 2 pc's zelfs.. :) ) want daar snurk ik wel lekker doorheen
en als ik er ben en hij staat aan zet ik de muziek wel zo hard dat ik er geen last meer van heb, ben ik er niet heb ik er vanzelfsprekend ook geen last van en niemand anders wel trouwens.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 13 december 2004 @ 23:50:
[...]

euh... je hebt nu niet 550 watt, ook al staat dat juist wel op de behuizing. qtec sjoemelt met de waarden. een 550 qtec is in werkenlijkheid 380 dacht ik zo uit de blote hoofd. 550 is een piekvermogen=marketingtruuk.

affijn tagan kan je kopen in 300,380,420,480. maar ok als je een zalman wilt, ook goed. :P

[...]

aan welke kant heb jij je plexiglas dan? die freaks doen het volgens mij alleen maar aan de linkerzijpaneel en niet aan de rechter?
I know...maarjah...ik noem het voor het gemak een 550 W.. :)
en ik heb plexiglas zitten aan de voorkant, aan de achterkant, aan de bovenkant, aan de onderkant, aan de linkerkant en aan de rechterkant, kortom aan alle kanten..maar ik heb zat pc's gezien die dat ook hebben, alleen hadden die allemaal dikker plexiglas zodat er geen frame van (in dit geval) aluminium nodig was..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik heb er wel een foto van, maar daar kan ik nu niet bij komen,
want die staat op mijn severtje thuis, en de router is uit geweest, en ik kan alleen opnieuw poorten door routen via de webinterface van mijn browser (of weet er iemand hier een andere manier op een Thompson Alcatel Speedtouch 510 -4 kan configureren / poorten door routen :? ) en op mijn server staat alleen Gentoo Linux, zonder grafische omgeving (waar ik nu wel mee bezig ben) en dus alleen maar een tekst based webbrowser, en daarmee gaat dat helaas niet, ik ben nu bij mijn vader thuis, dus ik zal morgen wel even thuis een foto ergens ander heen gooien zodat ie hier wel te bezichtigen is, maar dat gaat dus nu niet aangezien ik nu niet thuis ben en er geen poorten doorgerout zijn.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ]Byte[
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-09-2020
Verwijderd schreef op maandag 13 december 2004 @ 23:55:
[...]
verder heb ik alles inderdaad niet geaard, want mijn pc staat boven, en we hebben alleen beneden geaarde stopcontacten..
[...]
Trek een draad van de kast van je PC naar de verwarming.
Ziet er niet zo netjes uit, maar werkt wel!
BTW, over je mogelijke "sluiting met alu"...
Ik zeg ook niet dat dat gebeurd is, maar alleen wel dat je rekening moet houden met aardingsproblemen!!!
Bij mij was het systeem alleen mega onstabiel, maar deed het verder wel "goed".
Meet eens (zowel op wissel- als ook op gelijkspanning!) tussen je kast en een verwarmingbuis of waterleiding oid.

Als je de wcd's wilt aarden:
Kijk eens in de centraaldoos in die kamer (meestal het lichtpunt in het plafond) of daar niet toch al een aarde-draad in zit!
Als die daar al zit, hoef je alleen ff met een trekveer een aardedraad er bij te trekken en wcd te vervangen.
Anders ff die trekveer via de pijp naar de meterkast doorsteken en dan ook daar de draad er ff intrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

oudakker schreef op dinsdag 14 december 2004 @ 00:07:
Niet doen :) Zie [rml][ EL/CM] Aarden van case noodzakelijk? > JA![/rml] voor het waarom.
Kijk eens in de centraaldoos in die kamer (meestal het lichtpunt in het plafond) of daar niet toch al een aarde-draad in zit!
Als die daar al zit, hoef je alleen ff met een trekveer een aardedraad er bij te trekken en wcd te vervangen.
Anders ff die trekveer via de pijp naar de meterkast doorsteken en dan ook daar de draad er ff intrekken.
Doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
oudakker schreef op dinsdag 14 december 2004 @ 00:07:
[...]

Ziet er niet zo netjes uit, maar werkt wel!
BTW, over je mogelijke "sluiting met alu"...
Ik zeg ook niet dat dat gebeurd is, maar alleen wel dat je rekening moet houden met aardingsproblemen!!!
Bij mij was het systeem alleen mega onstabiel, maar deed het verder wel "goed".
Meet eens (zowel op wissel- als ook op gelijkspanning!) tussen je kast en een verwarmingbuis of waterleiding oid.

Als je de wcd's wilt aarden:
ik ga het allemaal even makkelijker doen, zoals al gezegt hebben we beneden we geaarde stopcontacten, ik trek gewoon een draadje door naar beneden en die stop ik in een wel geaard stopcontact.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
intressant stukje..maar af en toe een beetje vreemd vind ik.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb net hetzelfde probleem gehad, moederbord southbridge was gesmeuld, door een wss te hoge piek van de (noname) voeding. Dus heb ik nu een nieuwe voeding besteld, een TAGAN. Maar na dit te lezen hoop ik dat het niet aan het stopcontact ligt ipv van aan de voeding. Maar mij stopcontact is geaard dus ..!

Als ik de topicstarter was zou ik gewoon eens een nieuwe voeding kopen, bij voedingen moet je niet te gierig zijn :P
Jij hebt wel geluk dat de fabrikant je moederborden telkens terugbetaald, ik hoop dat als ik bericht krijg van mijn mobo dat het ook onder garantie valt!

nog succes met u probleem... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dualdude
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-08 19:35
Verwijderd schreef op maandag 13 december 2004 @ 23:30:
Als laatste blijft over, de Q-Tec 550 W voeding, Q-Tec is niet echt een zeer goed merk, en laatst bij het doormeten (zonder dat er verder iets op aangesloten zat) vertoonde hij toch wel voltlijnen die wel redelijk wat afweken van wat het zou moeten zijn, van ongeveer 0.1 volt tot bijna 0.8 volt, en dit is niet bepaald heel weinig.
Door het belasten van de +5V lijn wordt de +12V lijn ook hoger belastbaar. Heb al een aantal keren een computer voeding omgebouwd tot "lab-voeding". Als er helemaal niks aan zit, dan zit de +12V ver onder de 12V, maar hoe meer je de +5V gaat belasten des te hoger de +12V wordt. Ik moest ongeveer 2-3A trekken van de +5V om 12V op de +12V te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als je een aantal post leest .. zie je dat het aarden op de CV geen zin heeft.
dit is slecht i.v.m veiligheid. en de CV buizen zitten aan elkaar met afdichtings tape wat niet
geleid. mocht en er al meer dingen op geaard zijn dan is het ook niet aan teraden.
lees eerst maar eens wat over aarden van apparaten
Pagina: 1