[Linux to XP] Connect Linux via cross-over naar XP (ICS?)

Pagina: 1
Acties:

• watzie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-04 07:06
De vraag in het kort: ik wil een Linux met een XP home bak verbinden. Doel 1: Linux bak kan via XP bak internet op. Doel 2: Xp bak kan database/webserver etc. op Linux bak gebruiken. Ik wil dit via een cross-over utp kabel tussen beide pc's doen, maar het lukt niet eens om ze elkaar te laten pingen. Hoe vervul ik 1 en/of 2 (deeloplossingen ook al blij mee).

De situatie: Ik zoek een tijdelijke oplossing om een verse Linux bak (Fedora Core 3) aan te sluiten op internet (om op linux te kunnen browsen en updates te kunnen downloaden). Linux bak hoeft dus niet zichtbaar te zijn behalve voor de XP bak zelf. In principe hoeft er tussen die twee alleen http(s) verkeer te kunnen gaan. De XP heeft een internet verbinding (via wireless lan) en een vrije NIC. De linux doos heeft een vrije NIC.

Waarom wil je het zo: Het is een tijdelijke oplossing in die zin dat ik straks hier gewoon een accesspoint (wrt54g) met switch neerzet zodat beide pc's met een utp via dhcp op internet komen. Zover is het nog niet, dus ik wil even een paar weken via cross-over verbinding leggen.
Het doel van de upstelling is dus: linux doos kan zichzelf updaten via internet, en XP doos kan linux doos als applicationserver gebruiken. Ik wil namelijk software ontwikkelen op de windows machine die ik test via/op de linux server. Het hoeft allemaal verder niet vanuit de buitenwereld te benaderen zijn. Gewenste verbindingen zijn dus met name http en ping.

Beschrijving infra:
zyxel adsl modem <--utp--> ap <--wireless--> XP home <--cross-over --> Linux FC3

Modem zit op 192.168.1.x
AP zit op 192.168.2.x
XP (wireless) zit op 192.168.2.x, via dhcp
XP (nic) ....
Linux (nic) ....

Wat heb ik geprobeerd: Allereerst me een pukkel gegoogeld en 100en got topics doorgeworsteld. Zat mensen met win <-> win topics, en ook win via linux, maar linux naar windows nog niet gevonden. Verder: op XP internet connection sharing aangezet (ICS). XP nic kreeg hierdoor 192.168.0.1. Linux nic op 192.168.0.2 mask 255.255.255.0 gezet. Pingen lukt niet, ook niet met firewalls op beide machines uit. Dhcp ipv fixed ip op linux nic werkte ook niet. Niet van xp -> linux en ook niet omgekeerd.
Daarna: ics weer uitgezet. XP nic kreeg nu ip 192.168.2.100, Linx op 192.168.2.101 gezet.
Weer geen ping.

Ik heb op zich al heel wat netwerkjes aangelegd in m'n leven, meestal (mixed) windows netwerken, via proxy progjes, via NAT, via ICS, via routing modems en hubs etc. Ook windows machines achter een linux doos met 2 nics (als firewall) etc, allen meestal redelijk moeiteloos. Maar nog nooit linux via xp proberen laten lopen cq ics zonder hub/switch gedaan.

Wie heeft er tips hoe ik e.e.a. kan configureren of kan een denkfout aantonen?
Als het enigzins mogelijk is dus graag via de beschreven (hardware) configuratie. Als ik extra software nodig heb: geen probleem.

Mogelijke fouten: misschien werkt ICS wel alleen van win naar win. Ik nam aan dat ICS een primitieve alles in een nat/proxy(/dhcp?) oplossing was. Zou interessant zijn om te weten of dat wel of niet zo is. Ipv ICS zou ik natuurlijk ook een windows proxy programma kunnen draaien (sygate etc.), dat heb ik nog niet geprobeerd omdat ik instinctief het idee heb dat het ook zonder kan....
Alle help/kritiek/suggesties welkom. Het is vooral interessant om er iets van te leren natuurlijk!

• Peopeo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03-2022
Wat ik mis in je (uitgebreide) verhaal is het onderscheid tussen de twee interfaces op je XP host.

Je vermeld dat na toepassing van de ICS-toestand van microsoft de interface op je XP host het ip-adres 192.168.0.1 krijgt en na het uitzetten daarvan het ip-adres 192.168.2.100 wordt. Je hebt echter te maken met twee interfaces.

Als dit alleen een gemis is in je verhaal gaat onderstaand niet op, anders wel;

Je moet uitgaan van de volgende configuratie: De interface die aan je router/modem is gekoppeld moet je instellen voor DHCP gebruik zodat deze een ip-adres krijgt toegewezen. De tweede interface moet je een vast ip-adres geven buiten de range van het ip-adres dat door DHCP is toegewezen aan de eerste interface. Als bijvoorbeeld de aan de router/modem gekoppelde interface via de DHCP server het ip adres 192.168.2.100 heeft gekregen dan geef je de ander het vaste ip-adres 192.168.0.1 (met subnet-mask 255.255.255.0). Je Linux host geef je vervolgens een ip-adres in dezelfde range, bijvoorbeeld 192.168.0.2 (ook met subnet-mask 255.255.255.0).

(voor pingen moet de firewall's op de andere host uitstaan)

Philips MSX 2 | NMS 8250 | 2 disk drives | 2 cartridge sloten | 256 Kb RAM | toetsenbord | TV connection | 3,58 MHz | geen hard disk |

• watzie
Peopeo schreef op maandag 13 december 2004 @ 23:54:
Wat ik mis in je (uitgebreide) verhaal is het onderscheid tussen de twee interfaces op je XP host.
Hmm ik dacht dat duidelijk te onderscheiden te hebben, de wireless die via dhcp een 192.168.2.x adres krijgt, en de nic die handmatig danwel door de ics wizard liet instellen.
Je vermeld dat na toepassing van de ICS-toestand van microsoft de interface op je XP host het ip-adres 192.168.0.1 krijgt en na het uitzetten daarvan het ip-adres 192.168.2.100 wordt. Je hebt echter te maken met twee interfaces.

Als dit alleen een gemis is in je verhaal gaat onderstaand niet op, anders wel;

Je moet uitgaan van de volgende configuratie: De interface die aan je router/modem is gekoppeld moet je instellen voor DHCP gebruik zodat deze een ip-adres krijgt toegewezen. De tweede interface moet je een vast ip-adres geven buiten de range van het ip-adres dat door DHCP is toegewezen aan de eerste interface. Als bijvoorbeeld de aan de router/modem gekoppelde interface via de DHCP server het ip adres 192.168.2.100 heeft gekregen dan geef je de ander het vaste ip-adres 192.168.0.1 (met subnet-mask 255.255.255.0). Je Linux host geef je vervolgens een ip-adres in dezelfde range, bijvoorbeeld 192.168.0.2 (ook met subnet-mask 255.255.255.0).

(voor pingen moet de firewall's op de andere host uitstaan)
Dank dit maakt het wel duidelijker, da's de stap die ik miste. De config die jij beschrijft is inderdaad zoals de mijne, met een klein verschil. De ICS wizard had mooi een 192.168.0.x adres gegeven wat goed zou moeten gaan. Toen ik ics uitklikte, zette xp hem naar 2.x
In dat laatste geval had ik inderdaad moeten doen wat jij beschrijft, namelijk hem zelf weer op 0.x zetten zodat ik geen domein conflicten krijg |:(
Ik moet dit zo even vanavond uitproberen en zal dan effe melden of dat helpt. Alvast bedankt voor de pointer.

• watzie
Hmm that didn't work. Het is dus niet logisch want in principe is het verbinden van 2 nic alleen voor pingen toch een fluitje van een cent. Dus maar naar andere dingen gekeken. Kabel getest en werkt.
SELinux uitgezet (standaard aan bij een FC3 install), en just to be sure gereboot.
Tenslotte dan toch maar een lange gewone netwerk kabel naar de ap/switch getrokken waarop dhcp draait. Getest op de XP nic: werkt als een zonnetje, krijgt meteen een ip en is verbonden.
Op de linux bak: nada. Kan via dhcp geen verbinding krijgen, optaining ip information failed.
De nic op de linux bak toen daar nog win2k op draaide deed het, dus daar zal het niet aan liggen. Het is een huis tuin keuken realtek 8139, voorzover ik weet een happy linux/any os kaartje.
Linux ifconfig en /sbin/ethtool eth0 geven ook prima waardes: verbonden op 100 mb full duplex.
Nogmaals gecontroleerd: geen firewalls draaiend.

De nieuwe vraag wordt dus: iemand enig idee waarom op een (fc3) linux doos een werkende netwerkkaart met goede kabel geen dhcp adres zou kunnen krijgen?

• watzie
[lijkt wel of ik alleen met mezelf praat maar goed ik kan het niet uitstaan als mensen een topic openen en vervolgens zelf hun voortgang/succes/falen niet medelen].
Na veel ellende en nog niks lukken, internet vol met mensen die vergelijkbare nic problemen hadden met fc3 maar niemand een oplossing dacht ik het eens van een andere kant te bekijken.
Hypothese: misschien toch geen goede ondersteuning van de nic dus probeer eens een andere. Had nog een oude 10 mbit rtl 8039 liggen dus kast openschroeven waarna ineens een ander belletje ging rinkelen. Vroegah... voor win2k... toen bestond er zoiets als irq conflicten enzo. Windows heeft daar zga geen last meer van maar hoe zou linux dat tonen? Op zich wees niks erop maar goed toch werkt het dus niet. Dus wat nou als ik de kaart eens naar een ander pci slot plaats. Tenslot werkt mijn lieve bp6 mamaplankje met shared irq's op de laatste slots.
Dus verplaatst (en tegelijk de 8039 op de oude plek gezet). Kabel toch maar in de 'niet werkende' laten zitten. Boot, kudzu zegt nieuwe hardware, ok ok.
Log in en... hee een rood knipperend icoontje, there are updates :o
W00t! Ben dus nu (nog via kabel naar switch) lekker aan het updaten (love my 6mbit adsl).
Heb nu redelijk vertrouwen dat het oorspronkelijke probleem ook wel opgelost gaat worden. Ben ik toch niet zo dom <probeert ubern00b tattoo van arm te gummen).

Mocht er nog iemand zijn die me kan vertellen hoe je zoiets triviaals als irq conflicten in linux kan herkennen dan hoor ik het graag.

Zal straks (of morgen mocht het te laat worden) nog wel effe vertellen of het crossover ics verhaal nu ook lukt.

• watzie
Hoera het werkt nu gewoon. Standaard ics wizard draaien, nic krijg 192.168.0.1.
Op linux bax gewoon dhcp en voila ik heb internet.
Met dank aan alle mensen die dit topic bekeken hebben maar geen suggesties durfden te geven, en dank aan peopeo die dat gelukkig wel deed waardoor ik immer gemotiveerd bleef.

Topic kan dicht :Y)
Pagina: 1