[bde,interbase]Kan geen nieuw ib alias in bde admin maken

Pagina: 1
Acties:

• SilentStorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-03 14:45
[Hoewel interbase zelf geen programmeertaal is (op stored procedures na :) ) heb ikvoor PW gekozen, omdat het probleem meer te maken heeft met development ervaring dan softwarekennis.]

Situatie:

Een applicatie wordt vanaf meerdere computers gerunned. Deze applicatie maakt een verbinding met een interbase database, die zich op een server computer bevindt. Op de server en de andere clientcomputer gaat dit goed, op de client waar dit topic om gaat is dat echter niet het geval.

Volgens mijn werkgever is het 'opeens' gebeurd en zijn er geen veranderingen opgetreden. Het probleem nu, is dat bij het opstarten van het programma gemeld wordt dat de database niet bereikt kan worden. Al snel werd de oorzaak duidelijk: De bewuste database (en for that matter, de andere database die voor een website gebruikt wordt ook) staat niet meer beschikbaar in de bde administrator. Bij het aanmaken van een nieuw database alias wordt interbase niet als een optie meegegeven. (het kiezen van bv een access of een paradox database is wel mogelijk).

Wat ik geprobeert heb:

• Database op andere manier benaderen: Via de database manager van interbase zelf kan ik de database gewoon bereiken. Ook de andere computers ondervinden hier geen last van. Probeer ik het echter met de database/sql explorer van delphi, dan heb ik precies dezelfde situatie als bij de bde administrator.
• Interbase eraf gehaald en geherinstalleerd. Dat gaf geen verandering.
• Vervolgens heb ik het configuratiebestand (idapi.cfg) vervangen door dat van de server computer. De database komt er dan wel bij te staan, maar kan vervolgens niet worden geopend omdat de 'driver onbekend is'.
• zoeken: Op het forum en op google kan ik geen topics of anderszins nuttige informatie vinden met een soortgelijk probleem. Alles leidt eigenlijk naar howto's over hoe een alias te maken of andersoortige problemen.

Ik hoop dat iemand hier wat ervaring had met een dergelijk probleem.

Localhost is where the heart is

• Delphi32
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:37

Delphi32

Heading for the gates of Eden

Dat klinkt alsof je database driver verdwenen is. Kijk eens in de BDE directory of het bestand SQLINT32.DLL bestaat, dat is de driver die voor Interbase nodig is.
Ik zou voor de zekerheid ook het versienummer van je BDE Administrator controleren. Als het eerst wel werkte en nu ineens niet meer, dan riekt dat naar een installer die jouw BDE installatie overschreven heeft. Wellicht kan je de BDE opnieuw installeren.

• SilentStorm
Het klinkt als een goede oplossing :)

Ik ben meteen even via remote desktop gaan kijken, maar het bestand (SQLINT32.DLL -- for the record: bij mij staat het juist niet in caps) staat er nog en is niet opnieuw gecreate oid sinds de vorige installatie.

Ik heb vervolgens de nieuwste versie van BDE van borland.com geplukt en heb deze geinstalleerd. Bij de BDE administrator geeft dit een nieuwe driver (versie) erbij (MSACCESS). Interbase is echter nog steeds niet beschikbaar, dus ik heb deze nog eens gedeinstalleerd en weer opnieuw teruggezet. Geen resultaat echter :(. Ik ga binnenkort nog weer even kijken met de installer vanaf cd. Als je nog iets weet..? Bedankt voor je hulp tot zover :)

Verwijderd

Je hebt verschillende versies van de BDE. De basisversie voor DBase of Paradox tabellen en de versie met SQL Links met connectors voor SQL databases (waaronder Interbase) Dus als je ook geen Oracle, MS SQL Server en DB2 aliasen kan bereiken ligt het aan het feit dat de SQL Links niet geinstalleerd zijn. Bij een upgrade van de BDE wordt het SQL Link gedeelte niet zomaar geinstalleerd.

Als je een schone installatie doet worden als het goed is de goede BDE files geinstalleerd en is je probleem waarschijnlijk opgelost.

• SilentStorm
Ik ben vandaag weer bij het fysieke systeem. Allereerst heb ik de help files die bij BDE en SQLLinks horen nog wat doorgebladerd, maar heb daar niets nieuws gevonden. Vervolgens heb ik idapi.cfg eens bekeken en nu blijkt dat het programma 'ecodrive' de boosdoener is. Deze heeft bij het installeren 'iets' gedaan met de interbase bestanden of links. (zoals hierboven 'sqlint32.dll' was niet aangepast) Aangezien hier verder nog niets mee gedaan is (het is een programma voor win98 en draait niet onder xp, ook niet met compatibility mode). De mogelijkheden voor dit programma zijn dan voor later (andere bak, application compatibility kit), etc - ik heb het programma gedeinstalleerd (wilt u sqlinf32.dll bewaren?) en vervolgens ook alle borland producten. Nadat ik deze opnieuw heb geinstalleerd kon ik weer over een werkende driver voor interbase beschikken.

Bedankt voor het meedenken, Delphi32 en Jan Klaasen :)

NB in de lijst had ik wel meer dan bovengenoemde tabellen beschikbaar. Onder 'configuratie > drivers' in de bde admin stonden er dan ook meer dan deze.