[Konica Minolta G600] Zelfontspanner en belichtingstijd

Pagina: 1
Acties:

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-02 15:25
Vandaag dus eindelijk een andere digitale camera gekocht.
Ik moest het doen met een budget van 300 euro, dus zodoende is het de Konica Minolta Dimage G600 geworden met 6.0 megapixel. Een leuk toestel met veel handmatige opties. :)

Nu heb ik de handleiding al grondig doorgenomen, en deze camera heeft zowel de optie zelfontspanner en langere belichtingstijd (tot 15 seconden).

Wat ik nu niet kan vinden, en ik hoop eigenlijk dat dit niet het geval is, hoe je deze twee kunt combineren. Na een paar testjes met de langere belichtingstijd kom je altijd weer tot de conclusie dat door het aanraken van de ontspanknop je de camera altijd wel iets beweegt, en hierdoor dus het beeld onscherp wordt.

Mijn idee was namelijk dat ik de camera op een vaste goede ondergrond zou plaatsen, een leuk onderwerp zoeken (liefst in de avonduren), de belichtingstijd op 5 seconden zetten, en dan middels de zelfontspanner de ideale foto kunt maken (zonder 'bewegingen' in beeld.)

Wie heeft ook deze camera en suggesties voor me, het kan ook zijn dat ik er over heen zit te kijken :)

Afbeeldingslocatie: http://kmpi.konicaminolta.us/camimages/DiMAGE_G600.jpg

Mijn YouTube Channel

• Jeronimo78
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18-06-2025
Ik doe de zelfontspanner zonder een tijd op te geven, bij de Z1 gaat ie dan op auto naar de 30 seconden.

Misschien dat het bij jou ook zo werkt?

Canon EOS 40D , 7D MK2 + glas van 18-500 mm, synology DS212, en overige meuk

• Stereotomy
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Ga daarna naar de Manual modus. Mijn G400 kan de zelfontspanner op 10 seconden of 3 seconden zetten. Zet deze op 3 seconden.Selecteer "A" (aperture priority, niet shutter priority) en kies een van de twee mogelijkheden, liefst eerst f=2.8 op wide. Druk dan de foto af, controleer of je ISO 50 hebt. Haalt ie de 15 seconden niet, dan kun je gerust de aperture op f=4.9 zetten, verkleint de kans op halo effecten en chromatische abberatie.

of, makkelijker:

Ga naar de "scene modes" en selecteer "night shot". Zet in de scene mode afdeling de zelfontspanner op 3 seconden. En druk af. Klaar. Night shot zet de aperture op f=4.9 en ISO op 50 en belichting op een waarde tussen 1/1000 en 15 seconden.

[ Voor 33% gewijzigd door Stereotomy op 13-12-2004 20:35 ]

Alors.

• Snowwie
Ik heb het gevonden :)

Nu kan ik me ook eens gaan richten op nachtfotografie. :)

Mijn YouTube Channel

• Snowwie
Vandaag dus nog even achter de accesoires aan, zaken zoals een fatsoenlijk statief en een degelijke geheugenkaart (min. 256mb), zijn toch wel de minimale vereisten om in de avond-uren foto's te kunnen maken.

Nu wachten op een mooie sneeuwdag :)
Het is alleen zo verrekte koud buiten om foto's te maken. Afbeeldingslocatie: http://www.gifs.nl/gifsdir/smileys/smilies/circle.gif

Mijn YouTube Channel