Atheisme is het niet geloven in god. Als jij in god gelooft, maar je gelooft niet in Allah, dan ben je atheistisch tegenover Allah (en hoogstwaarschijnlijk Er wordt wel onderscheid gemaakt tussen niet in een god of goden geloven en het geloven dat een god niet bestaat (resp. 'weak/zwak' en 'strong/sterk' atheisme. Wat jij overigens samenvat onder de noemer "geloof" is wel grotendeels te scharen onder de categorie "komt morgen de zon op" - het zou eens niet kunnen gebeuren, maar momenteel staat er al een redelijke lijst van zonsopgangen, dus een uitzondering is - juist, uitzonderlijk.
geloof dat God een zoon heeft (christen)
geloof dat God geen zoon heeft (moslim en automatisch ook atheist/ongelovige)
Kijk, dus iemand die in Allah gelooft is dus ook atheistisch t.o.v. de christelijke god. Eigenlijk verschilt een moslim niet van jou, 't is slechts die ene god waar tegenover je niet atheistisch bent die het verschil maakt, en nog een hoop eromheen dat 'doctrine' heet.
geloof dat de evolutietheorie waar is (evolutionist)
geloof dat de evolutietheorie onwaar is
Dat is net zo'n zinnige uitspraak als "geloof dat zwaartekracht waar is" en "geloof dat engelen alles keurig richting middelpunt van een planeet of ander massaal object trekken". Evolutie is een verschijnsel beschreven in een theorie. Die theorie kan ondersteund worden, en het bewijs ervoor is in ruime mate aanwezig. Geloof heeft er alleen indirect mee te maken - hoogstens dat een stel gelovigen die het idee hebben dat hun religie ineenstort als het ooit waar mocht zijn zich er op een dermate luidruchtige wijze mee bemoeien dat het een vermelding waard is.
geloof dat een vliegtuig je veilig naar je bestemming brengt (vliegers)
geloof dat een vliegtuig je niet veilig naar je bestemming brengt (niet-vliegers)
En nu gaat je trein van het spoor van de logica af als dit nog niet was gebeurd. Dat een vliegtuig niet neerstort neem je aan. Immers, hoeveel vluchten zijn er reeds succesvol uitgevoerd? Vergelijk het eens met de statistiek van auto's, vliegen is wat dat betreft stukken veiliger. Toch kiezen wij als irrationele wezens liever voor een groter risico dat, als het misgaat, meer kans op overleving biedt, dan iets wat stukken minder misgaat maar over 't algemeen in die situatie fataal is.
geloof dat ze later in de hemel komen (optimist

)
geloof dat ze later niet in de hemel komen (pessimist)
Nee, pessimisme is in dit geval realisme. Voor elke godsdienst die mij de hemel belooft betekent het voor een paar honderd anderen dat ik gelijk in de hel kom; numeriek gezien heb ik dus al pech gehad. Het geloof om in de hemel te komen heeft ook overigens niks te doen met vliegtuigen; daarvan -weten- we tenminste dat er minimaal meer dan 1 de bestemming heeft bereikt

.
geloof dat opstanding uit de dood mogelijk is (christen / sommige joden / anderen?)
geloof dat opstanding uit de dood onmogelijk is
Het laat wel je goede begrip van andere wereldgodsdiensten zien als je de rest met 'anderen' samenvat.
Nu heb ik deze lijst opgesteld, waar je makkelijk een lijst van 5000 regels van kan maken, maar het kan niet allemaal waar zijn.
En wat schiet je er mee op? Je vliegtuig kan ook wegens een defect een tussenstop maken en vervolgens de mensen op een andere manier laten verder reizen. Je situatiebeschrijvingen doen niet echt een poging om een scala aan mogelijkheden te omvatten.
Of God bestaat, of hij bestaat niet.
Maar daar heeft je geloof niks mee te maken. Ik kan geloven dat een onzichtbare roze eenhoorn niet bestaat, maar daar geeft die onzichtbare roze eenhoorn weinig om, die verdwijnt of verschijnt niet opeens omdat ik er iets over denk.
Of God heeft een zoon, of hij heeft geen zoon.
Of god heeft geen zoon maar enkele mensen denken dat ze 'm wel zijn. Waarom maar steeds zwart-wit als er genoeg grijstinten zijn?
Of een vliegtuig brengt je veilig op je bestemming, of hij brengt je niet veilig op je bestemming.
Of de ene is waar of de andere is waar
Of de ene is een leugen of de andere is een leugen.
Voor elke waarheid is er minimaal één leugen.
Een feit is iets dat er niks om geeft wat je er van vindt. Dit zijn een beetje wazige uitspraken die je logisch gezien niet echt verder helpen. Er zijn ook halve waarheden en halve leugens, en weglatingen.
Daarom lijkt me het logisch dat de waarheid gezocht moet worden. Wetenschap is hier mee bezig.
Wetenschap is niet bezig met de waarheid te vinden. Wetenschap is bezig met het zo accuraat mogelijk beschrijven van de wereld om ons heen. Absolute waarheden bestaan in de wetenschap niet; dit is ook nooit geclaimd. Wat wel kan is iets wat momenteel voldoet en de best mogelijke oplossing is. Het feit dat mensen dan alsnog met termen zoals waarheid en absoluut gaan smijten heb je te danken aan onze primitieve manier van denken. Een sjamaan was niet in staat de zoon van het stamhoofd te genezen, en de blanke man met z'n kinine wel - dus daarom is kinine beter dan de god van de sjamaan, omdat 'ie iets doet; en omdat de werking niet begrepen wordt wordt kinine als iets goddelijks gezien.
Als ik denk dat de maan vierkant is, dan kan ik dan gaan uitzoeken. Toch is er geen wetenschapper die het bestaan van God echt wil onderzoeken, tenzij zo iemand Hem natuurlijk altijd vind, wat hem dan voor andere wetenschappers geen wetenschapper meer maakt.
Het probleem ligt er eerst in dat je een god moet definieren. Ik noem het zelf het onzichtbare-sok probleem, en dit heeft ook in een zekere zin met het bestaan en bewijs van een god te maken.
Mijn kamer is een ongelofelijke troep. Ik vertel mijn moeder, die weer eens de vuile was komt ophalen, dat er geen sokken in mijn kamer liggen. Het bewijs hiervoor is niet moeilijk te leveren; ik weet hoe een sok eruit ziet, mijn kamer heeft een beperkte grootte, de troep maakt het lastiger maar evengoed; ik weet ongeveer -waar- ik sokken kan vinden, en ze drijven niet ergens in het midden in de lucht, dus daar hoef ik niet te kijken. Ook verplaatsen ze zich niet uit zichzelf, dus als ik eenmaal ergens gekeken heb en niks heb gevonden hoef ik daar niet langer te zoeken.
Nu is de god-sok onzichtbaar, beweegt uitzichzelf, niemand weet hoe 'ie eruit ziet (en kom niet aan met het beeld van een wat oudere man die op een renaissance-sofa ligt en vingerworstelt met een jongeman) en de kamer is zo groot als het universum. Alsof dat nog niet genoeg was hoeft de sok zich ook nog niet eens aan de wetten van dat universum te houden.
Daar er genoeg gelovigen zijn die -wel- weten hoe een god eruit ziet zou ik hun juist aanmoedigen om eens een zoekpoging te doen. Helaas stuit dat dan weer meestal op protest. Waarom?
Dit zou dan ook kloppen met wat in de bijbel staat, dat God zich laat vinden voor wie hem echt zoeken.
Als een god alomtegenwoordig is is 'vinden' een loos begrip. Vinden impliceert iets wat je kwijt kan raken, wat dus wil zeggen dat je het niet gelijk kan zien omdat het bedekt of uit je blikveld is.
Is het niet raar dat er geen wetenschappelijk onderzoek is naar het bestaan van God?
Is een hele goede reden voor. Stel je nou eens voor dat het Allah was?
Mensen doen wel wetenschappelijk onderzoek om te kijken of de evolutietheorie waar is.
Ja, dat zat er niet lang op te wachten

. Die evolutietheorie *beschrijft*; niks anders. Die evolutietheorie is onderhevig aan correctie. Denk in de zin van een schilderij dat plaatselijk vervangen kan worden door shots van een fotocamera; meer nauwkeurigheid en een betere weergave van wat je ziet. Evolutie, als je het uberhaupt al zou vermenselijken zoals jij schijnbaar erg hard wilt, zou het aan het achterwerk oxideren of jij er in gelooft

. Zoals ik al zei, waarheid is iets wat er niks om geeft wat je er van vindt. Evolutie heeft niks te maken met het scheppen van een heelal, het maken van een planeet, of dingen zoals dat homosexualiteit een zonde is en je elke vrijdag vis moet eten. Het idee van evolutie is overigens prima compatible met een god - ga jij jouw god vertellen hoe hij z'n zaakjes moet regelen?
Ik heb ook nog nooit gehoord van iemand die ging onderzoeken of God bestond en hem niet heeft gevonden.
Zie het sok-probleem. Als ik zeg een miljoen euro's te hebben is het toch ook mijn taak om ze jou te tonen in plaats van jou alle banken, kluizen en spaarvarkens op de planeet na te laten nazoeken of toevallig die van mij ergens liggen?
Ik heb wel mensen gehoord die God zochten en hem vonden(waaronder ik). Ik heb zelfs mensen gehoord die God niet zochten en hem wel vonden.
En dan heb je helaas alleen nog maar het van horen zeggen. Jij zult nooit kunnen vertellen of het waar of niet waar is als ik morgen zeg dat ik god heb gevonden; dit zit in mijn eigen hoofd, en je kunt er vooralsnog niet in kijken.
Als God zou bestaan en alles wist, dan weet hij ook de waarheid. Wie zou je dan beter kunnen zoeken voor de waarheid dan God?
Omdat z'n boek het helaas tegen de waarheid moet afleggen in een groot aantal gevallen. Als Allah zou bestaan en alles wist, wie zou je dan beter kunnen vragen dan Allah - en sinds 1 biljoen mensen zeker weet dat Allah bestaat en over het algemeen rechtlijniger in de leer is dan de christenen, waarom ga jij dan niet naar Allah op zoek?
Begin ik me toch af te vragen of wetenschappers op zoek zijn naar de waarheid of alleen willen weten of hun eigen ideeen waar zijn, maar de waarheid opzich niet zoeken.
En opnieuw snap jij niet wat waarheid is. Newton zag een appel vallen, en formuleerde daarover een theorie. Die deed het prima tot Einstein wat wijzigde, maar het deel wat hij over de appel zei werkt nog steeds op kleine schaal. Wat is er dan nog 'eigen' aan je idee als overal op de planeet alles altijd al heeft gehoorzaamd aan je theorie, behalve dat je er als een van de eerste mee kwam opdagen?
Je gebruikt nu zelf een computer. Je vertrouwt op een hele hoop 'eigen ideetjes' van wetenschappers die allemaal werken, en er komt nog meer "toeval" bij kijken dan nodig is voor het spontaan ontstaan van leven; zelfs bij een goddeloze zoals mij thuis, ongeacht wat jij of ik daar van vinden. Misschien wordt 't eens tijd om die ideetjes te waarderen in plaats van ze als een bedreiging te zien voor je geloof. Als evolutie je ongemakkelijk laat voelen; goed. Maar jij mag eens zelf gaan opzoeken in The Origin of Species - goed leesvoer - waar er staat "En daarom bestaat er geen God".
Lees even Spreuken, 12:22. Kent Hovind heeft meer leugens verteld dan je wil weten en brengt mensen eerder van hun geloof af. Als je een dergelijke "steun " nodig hebt voor je uren van twijfel is de fundering waarop je geloof staat al rot. Het is overigens niet zo moeilijk te bewijzen, ware het niet dat de verhouding over het algemeen 3 pagina's wijsheid versus 1 paragraaf rotzooi is.
[
Voor 10% gewijzigd door
Yoozer op 14-12-2004 00:39
]