Toon posts:

ATX voeding doormeten, paar vragen hierover

Pagina: 1
Acties:
  • 1.505 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Wil ff me voeding gaan doormeten. Heb eerst ff gelezen op dit forum hoe dit moet.
Ik moet eerst het spanningsschema opschrijven wat op de sticker van de voeding staat. Wat ik straks meet moet ik hiermee vergelijken.

Ik moet volgens jullie me voeding loskoppelen van het mobo. En dan alleen b.v. aansluiten op een CDROM-speler. Dan moet ik het groene draadje/pinnetje van de ATX stekker met b.v. een paperclip verbinden aan de massa (zit een zwart draadje aan)van de ATX-connector op het moederbord. Hiermee zou de voeding aangaan, zonder tussenkomst van de Powerknop. En dan moet ik gaan meten.

Een voeding geeft gelijkspanning. Dus kies ik voor DCV. Maar hoeveel DCV moet ik kiezen? Kan kiezen uit 1000 (staat in het rood), 200, 20. 2000m of 200m? Denk zelf 20 omdat de spanningen allemaal 12V of lager zijn. En de min draden moet ik zeker alleen met de zwarte pin meten? En de + met de rode pin meten? Dus b.v. rode draad alleen met de rode pin? En moet ik alleen de ATX-stekker meten? Of ook de stekkers die je aansluit op de HD's, floppydrive etc?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

je moet idd voor 20V kiezen (hoger kan ook, maar is niet nodige, wordt het uitlezen alleen maar minder nauwkeurig van).

en de 12V, 5V en 3.3V lijnen komen toch meestal op hetzelfde punt in de voeding uit, dus allemaal apart doormeten heeft weinig zin.

Verder heb je het goed uitgezocht want zoals je het beschrijft ben je goed op weg.

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Je moet dus een paperclip prikken in de groene en zwarte stekkertje van je ATX plug he. Je moederbord heeft er niets mee te maken :)
En je neemt gewoon de 20 Volt DC stand :)
Kan er niets fout gaan.

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Verwijderd

Topicstarter
Atlas schreef op maandag 13 december 2004 @ 20:02:
Je moet dus een paperclip prikken in de groene en zwarte stekkertje van je ATX plug he. Je moederbord heeft er niets mee te maken :)
En je neemt gewoon de 20 Volt DC stand :)
Kan er niets fout gaan.
Ik hoef dus de zwarte en de groene draad niet te meten?
Die zorgen zeker alleen voor een gesloten stroomkring waardoor de PC opstart, klopt dat wat ik zeg? Dus de paperclip moet blijven zitten? Anders is de kring niet gesloten.

Verwijderd

Topicstarter
Maakt het trouwens uit welke zwarte draad? Zijn er meerdere zie ik. Groene is er wel maar 1.

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Die groene en zwarte draad hoef je idd niet te meten.
En ja alle zwarte draden (net zoals alle andere kleuren) komen in 1 punt bijeen in de voeding :P

Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif
En gebruik deze ajb in het vervolg :)

You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Overigens durf ik te wedden dat je enorme meetafwijkingen gaat krijgen, aangezien een beetje standaardvoeding absoluut geen normale spanningen levert in onbelaste stand, laat staan dat elke voeding met alleen een CD-rom spelertje wil opstarten.

Verwijderd

Topicstarter
Atlas schreef op maandag 13 december 2004 @ 20:21:
Die groene en zwarte draad hoef je idd niet te meten.
En ja alle zwarte draden (net zoals alle andere kleuren) komen in 1 punt bijeen in de voeding :P

[afbeelding]
En gebruik deze ajb in het vervolg :)
Ja ik weet het. Deed ff iets verkeerd. Ik ging eerst het bericht typen en toen inloggen. Editten kan alleen als je ingelogd bent. Quote kan ook daarvoor. Want dan wordt er gevraagd om in te loggen.

Kan ik mijn voeding dan wel goed belasten door er een floppy-drive, hd, brander en een cdrom erop aan te sluiten? Of is dat nog te weinig voor een goede meting?

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2004 21:43 ]

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Verwijderd schreef op maandag 13 december 2004 @ 21:39:
[...]

Ja ik weet het. Deed ff iets verkeerd. Ik ging eerst het bericht typen en toen inloggen. Editten kan alleen als je ingelogd bent. Quote kan ook daarvoor. Want dan wordt er gevraagd om in te loggen.

Kan ik mijn voeding dan wel goed belasten door er een floppy-drive, hd, brander en een cdrom erop aan te sluiten? Of is dat nog te weinig voor een goede meting?
HD is wel voldoende :)
Het liefste er nog een oude HDD ernaast dan is het echt prima :)
Zorg voor ongeveer 1 Ampere over de 5 en 12 volt :)

Verwijderd

Topicstarter
Okee HD is wel voldoende cdromspeler niet. HD heeft meer nodig dan een cdromspeler, dus?

Heb weleens iets gehoord dat voedingen opmeten gevaarlijk zou kunnen zijn. Je zou een voeding alleen veilig kunnen meten als je de voeding in de systeem kast laat zitten? Klopt dit? Dus niet eruit schroeven dat ding? Zijn er nog meer gevaren die kunnen optreden, zijn er dus meer dingen waar ik ff op moet letten? Misschien met het verwijderen of het plaatsen van de paperclip? Denk zelf dat ik eerst de paperclip moet plaatsen alvorens netspanning aan te sluiten. En na afloop eerst netspanning eraf en dan pas paperclip? Moet ik dan ff een tijd afwachten voordat ik de paperclip kan verwijderen? Dit omdat een voeding toch altijd spanning een langere tijd vasthoudt, dmv codensatoren?

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 14 december 2004 @ 19:17:
Okee HD is wel voldoende cdromspeler niet. HD heeft meer nodig dan een cdromspeler, dus?

Heb weleens iets gehoord dat voedingen opmeten gevaarlijk zou kunnen zijn. Je zou een voeding alleen veilig kunnen meten als je de voeding in de systeem kast laat zitten? Klopt dit? Dus niet eruit schroeven dat ding? Zijn er nog meer gevaren die kunnen optreden, zijn er dus meer dingen waar ik ff op moet letten? Misschien met het verwijderen of het plaatsen van de paperclip? Denk zelf dat ik eerst de paperclip moet plaatsen alvorens netspanning aan te sluiten. En na afloop eerst netspanning eraf en dan pas paperclip? Moet ik dan ff een tijd afwachten voordat ik de paperclip kan verwijderen? Dit omdat een voeding toch altijd spanning een langere tijd vasthoudt, dmv codensatoren?
ik meet hem gewoon altijd door met zo`n 12 volts 50 watt halogeen lamp dr aan?

geeft belasting genoeg :') 4.3 ampere ofzo bij 12 volt :P ooit nog eens met 2 van die dingen een voeding kapot getrokken :x 8.6 ampere op 12 volt terwijl dr maar 3 ampere uit kwam slimline case :P

404 Signature not found

Verwijderd

Topicstarter
Heb geprobeerd te meten. Voeding sprong idd aan door dat paperclipje. Maar toen ging meten gaf die bij elk kleur draadje 0.00 volt. Volgens mij doe ik iets niet goed, maar wat? Heb de + met de rode pin gemeten, en de - met de zwarte pin. Dit heb ik gedaan door de betreffende pin in het gaatje te doen (van een bepaalde kleur draad) van de ATX connector. Wat doe ik verkeerd?

Verwijderd

Je kunt beter een vrije molex pakken en daar de zwarte pin van je multimeter in een zwarte ader doen en de rode pin van je multimeter in de rode of gele, respectievelijk 5 of 12 Volt.

Edit: De 3,3 V meet je door een oranje draad van de ATX-connector te voorzien van de rode pin van je multimeter en de zwarte pin met een zwarte draad van de ATX-connector.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2004 14:16 ]

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-02 23:13
Soms moet je de pinnen er goed induwen, wat als de pinen wat dik zijn wordt er haast geen contact gemaakt, doordat deze achter het plastic blijft haken.

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet dat het een tijdje geleden is. Ik ben nu een voeding aan het meten. En die geeft zonder dat ik een ander apparaat erop heb aangesloten de volgende waardes:

rood= 5,06V (rode pin in rood gedaan)
geel= 11,89V (rode pin in geel gedaan)
oranje moet ik nog meten.

Is het ook van belang dat ik grijs, blauw, paars en wit opmeet?
En bij het opmeten van - draadjes moet ik de rode pin in een zwart draadje doen? Klopt dat?

[ Voor 73% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2005 12:19 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

De belangrijkste zijn je 12V, 5V en 3,3V lijn. De rest kun je ook wel doormeten, maar daar zul je niet veel aan hebben.

Verder is het zo dat je zwart gewoon als ground aan moet houden, dus ook bij de -12V e.d. (je krijgt dan een negatief voltage, dus dat klopt).

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 15:08:
De belangrijkste zijn je 12V, 5V en 3,3V lijn. De rest kun je ook wel doormeten, maar daar zul je niet veel aan hebben.

Verder is het zo dat je zwart gewoon als ground aan moet houden, dus ook bij de -12V e.d. (je krijgt dan een negatief voltage, dus dat klopt).
Belangrijkste is dus rood, geel en oranje volgens jou. Maar wat ik met meten wil bereiken is uitsluiten dat de voeding kapot is. Is het dan niet verstandiger de andere draden ook uit te meten?
Wat moet ik bij de -draden doen? De rode pin in de zwarte draad doen zeg maar?

Verwijderd

Topicstarter
iemand?

Verwijderd

Meet gewoon op een sata-power connector wanneer je voeding gewoon is aangesloten zoals altijd en de pc aangeschakeld is (wel voorzichtig dan zijn natuurlijk). Je kan op deze manier meten op idle en onder load met real-life apparatuur die er aanhangt ipv een dummy load van een hd dat op zich veel te weinig is.
Op de sata power connector heb je zowel +3.3V als +5V als +12V. Dit zijn de waardes die van belang zijn. Je hoeft overigens niet alle pinnetjes van alle connectroen uit te meten. Eens je elk voltage van de sata connector hebt uitgemeten weet je dat dit geldt voor alle pinnetjes van de voeding met deze spanning.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 19:45:
Meet gewoon op een sata-power connector wanneer je voeding gewoon is aangesloten zoals altijd en de pc aangeschakeld is (wel voorzichtig dan zijn natuurlijk). Je kan op deze manier meten op idle en onder load met real-life apparatuur die er aanhangt ipv een dummy load van een hd dat op zich veel te weinig is.
Op de sata power connector heb je zowel +3.3V als +5V als +12V. Dit zijn de waardes die van belang zijn. Je hoeft overigens niet alle pinnetjes van alle connectroen uit te meten. Eens je elk voltage van de sata connector hebt uitgemeten weet je dat dit geldt voor alle pinnetjes van de voeding met deze spanning.
Misschien dat ik het niet snap. Een hd/cdrom- of floppymolex bezit alleen zwarte/rode en gele draden. Ik snap dat ik niet alle molexxen hoef op te meten. Maar die andere gekleurde draadjes zoals oranje, paars, wit, grijs en blauw zitten alleen op de ATX-connector. Dan moet ik die toch ook uitmeten wil ik weten of de voeding helemaal goed is, of zie ik dat verkeerd?

Verwijderd

Molex connector of connector voor floppy drive heeft inderdaad alleen rood en geel (dus respectievelijk +5V en +12V) maar een sata power connector heeft ook nog een oranje draad.
Afbeeldingslocatie: http://www.ocia.net/reviews/eg475psu/satapwr.jpg
Hier kan je dan ook al de +3.3V uitlezen en dan heb je de belangrijkste voltages uitgemeten. Als je per se ook de andere kleurtjes wil uitmeten, moet je dat inderdaad doen aan de 20/24 pins connector maar als je PSU een niet al te realistische load heeft kunnen deze voltages feller afwijken dan ze zouden doen als de PSU gewoon aangesloten is en de pc werkt.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 16:06:
[...]

Belangrijkste is dus rood, geel en oranje volgens jou. Maar wat ik met meten wil bereiken is uitsluiten dat de voeding kapot is. Is het dan niet verstandiger de andere draden ook uit te meten?
Wat moet ik bij de -draden doen? De rode pin in de zwarte draad doen zeg maar?
Nee, de zwarte pin op de zwarte draad. Je zwarte pin is de ground, dus die moet je op de ground van je voeding hangen, dus een zwarte draad.
Waarom zou je het om willen draaien?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 05 oktober 2005 @ 08:52:
Molex connector of connector voor floppy drive heeft inderdaad alleen rood en geel (dus respectievelijk +5V en +12V) maar een sata power connector heeft ook nog een oranje draad.
[afbeelding]
Hier kan je dan ook al de +3.3V uitlezen en dan heb je de belangrijkste voltages uitgemeten. Als je per se ook de andere kleurtjes wil uitmeten, moet je dat inderdaad doen aan de 20/24 pins connector maar als je PSU een niet al te realistische load heeft kunnen deze voltages feller afwijken dan ze zouden doen als de PSU gewoon aangesloten is en de pc werkt.
Bedankt voor je antwoord. Wat ik precies bedoel met mij vraag is. Als ik rood, oranje en geel meet, en als die resultaten goed zijn. Kan ik dan met 100% zekerheid zeggen of de voeding goed werkend is? Of heb je daar eigenlijk de waardes van de anderen draadjes ook voor nodig? Mijn voeding heeft BTW trouwens geen SATA. Maar dan meet ik wel op de ATX-connector.

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op woensdag 05 oktober 2005 @ 12:07:
[...]

Nee, de zwarte pin op de zwarte draad. Je zwarte pin is de ground, dus die moet je op de ground van je voeding hangen, dus een zwarte draad.
Waarom zou je het om willen draaien?
Ik dacht namelijk dat de zwarte pin voor het - signaal is. En de rode pin voor het + signaal. Maar rood is dus voor zowel - als + begrijp ik dus nu. Als ik per ongeluk de rode pin op een zwarte draad zet en de zwarte pin op een draad. Kan ik daarmee dan mijn multimeter of de voeding mee beschadigen?

• ymoona
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-02 13:10
Verwijderd schreef op woensdag 05 oktober 2005 @ 23:13:
[...]

Bedankt voor je antwoord. Wat ik precies bedoel met mij vraag is. Als ik rood, oranje en geel meet, en als die resultaten goed zijn. Kan ik dan met 100% zekerheid zeggen of de voeding goed werkend is? Of heb je daar eigenlijk de waardes van de anderen draadjes ook voor nodig? Mijn voeding heeft BTW trouwens geen SATA. Maar dan meet ik wel op de ATX-connector.
de voeding is dan wel goed werkend, maar hoe betrouw baar is hij als hem op zijn piek gaat belasten?
dus op bijna maximaal vermogen?

https://f1nerd.nl

Verwijderd

Normaal mag je beide doen (als je een digitale multimeter hebt) en dan moet je bij het uitlezen gewoon rekening houden met de polarisatie... (maar dat schijn je toch te weten ;) )
Als ik rood, oranje en geel meet, en als die resultaten goed zijn. Kan ik dan met 100% zekerheid zeggen of de voeding goed werkend is?
Ik zou het eerder als volgt stellen: als je niet met een fatsoenlijke dummy-load op elk voltage werkt, om uit te meten, en hij geeft dan rare waardes, dan kan je nog altijd niet zeker zijn dat hij kapot is... (ondanks het feit dat hij rare waardes geeft)
Ik wil maar zeggen dat je voeding in een niet real-life situatie (zoals bijvoorbeeld bij ongelijkmatig verspreide loads zoals wel eens vaker gebeurd bij het meten aan de 20/24pins connector) wel eens eigenaardige of nogal afwijkende voltages kan geven, maar trek er dan daarom nog niet de conclusie uit dat hij kapot zou zijn...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 05 oktober 2005 @ 23:26:
Normaal mag je beide doen (als je een digitale multimeter hebt) en dan moet je bij het uitlezen gewoon rekening houden met de polarisatie... (maar dat schijn je toch te weten ;) )

[...]

Ik zou het eerder als volgt stellen: als je niet met een fatsoenlijke dummy-load op elk voltage werkt, om uit te meten, en hij geeft dan rare waardes, dan kan je nog altijd niet zeker zijn dat hij kapot is... (ondanks het feit dat hij rare waardes geeft)
Ik wil maar zeggen dat je voeding in een niet real-life situatie (zoals bijvoorbeeld bij ongelijkmatig verspreide loads zoals wel eens vaker gebeurd bij het meten aan de 20/24pins connector) wel eens eigenaardige of nogal afwijkende voltages kan geven, maar trek er dan daarom nog niet de conclusie uit dat hij kapot zou zijn...
Met dummy-load bedoel je zonder aangesloten HD ofzo? Dus bij uitmeten altijd iets aansluiten.
Als we er ff vanuit gaan dat rood, geel en oranje goede waardes meten, mag dan wel met zekerheid zeggen dat de gehele voeding goed is? Hoeveel mogen de waardes overigens afwijken?

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 05 oktober 2005 @ 23:43:
Met dummy-load bedoel je zonder aangesloten HD ofzo?
Inderdaad, maar een hd zorgt enkel voor een dumy-load op de 5V en de 12V lijn. Niet op de 3.3V lijn dus dat is al een onregelmatig verspreide dummy-load... (normaal gezien zou een hd wel moeten werken als goede dummy-load maar hou dit toch in je achterhoofd...)
Dus bij uitmeten altijd iets aansluiten.
Als we er ff vanuit gaan dat rood, geel en oranje goede waardes meten, mag dan wel met zekerheid zeggen dat de gehele voeding goed is? Hoeveel mogen de waardes overigens afwijken?
Als deze 3 goede waardes geven heb je een redelijk goede indicatie dat de voeding in orde is, maar geen 100% zekerheid...
Trouwens door gewoon met een multimeter alle pinnetjes uit te meten ga je ook nooit 100% zekerheid krijgen hoor...
Waarom vermoed je iegenlijk dat je voeding kapot is???

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op woensdag 05 oktober 2005 @ 23:16:
[...]

Ik dacht namelijk dat de zwarte pin voor het - signaal is. En de rode pin voor het + signaal. Maar rood is dus voor zowel - als + begrijp ik dus nu. Als ik per ongeluk de rode pin op een zwarte draad zet en de zwarte pin op een draad. Kan ik daarmee dan mijn multimeter of de voeding mee beschadigen?
De zwarte draad is ook voor het - signaal (ofwel aarde). Dus zo moet je het ook aansluiten. dus de - altijd op zwart en de andere op rood, ook al staat daar een negatief voltage op (dit staat los van elkaar). En wat jij wil meten is juist een negatief voltage, dus zul je het ook zo aan moeten sluiten dat je een negatief voltage uit kan lezen.
Pagina: 1