Toon posts:

PC start alleen op als stroom eraf is geweest

Pagina: 1
Acties:
  • 425 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds een paar dagen een nieuwe videokaart in mn pc zitten. Als ik mn pc aanzet geeft ie drie piepjes, 1 lange en daarna 2 korte. Dit betekend een probleem met de videokaart. De pc start dan ook niet verder op. Als ik nu voordat ik de pc aanzet eerst even de stroomkabel uit de voeding trek en m er dan weer instop, start de pc gewoon op.

In windows werkt alles verder prima. Ik kan als ie eenmaal opgestart is ook gewoon rebooten, nix aan de hand. Ik kan de pc dus alleen niet "koud" starten.

Specs:
-mobo: Abit KT7A
-video: MSI Geforce FX5700LE

Ik heb het bios van mn mobo al geflasht dus daar ligt het niet aan.

Wie heeft een verhelderend idee??

• KBDE
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-08 14:01
Klinkt als het (bekende??) abit probleem.
Vermoedelijk helpt het ook als je een aantal malen op de reset knop duwt. ipv compleet de power ervanaf.

Heb het met een aantal abit boards gezien. Op de een of andere manier houdt abit zich niet aan de standaarden. Hierdoor komt het nogal eens voor dat de nieuwere videokaarten/cpu's/pci-kaarten simpelweg niet (goed) functioneren.
Heb helaas zelf ook een aantal abit boards waarmee exact dit zelfde probleem is. :'(

Verwijderd

Topicstarter
Dus je stelt dat het onmogelijk is om deze videokaart op dit mobo aan de praat te krijgen?

[Had hiervoor een Leadtek Geforce 2 MX400 en die deed het prima]

• KBDE
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-08 14:01
Als de oorzaak daadwerkelijk bij het mainboard ligt dan vrees ik het ergste.
Maar ik zou wel even voor de zekerheid een andere voeding testen. Dit is ook een mogelijke boosdoener. (Als je had geschreven dat je een ander mainboard had gehad, had ik dit ook meteen als een mogelijke oorzaak gegeven. ;))

Verwijderd

Topicstarter
Heb alleen nog een gare cheap-ass standaard voeding liggen... Zal het wel ff proberen. Ondertussen iemand anders nog een mogelijke oplossing?? Zou een andere (nieuwe) videokaart op dit mobo wel werken??

Verwijderd

Topicstarter
Mmm, getest met andere voeding: zelfde probleem! Begin haast te geloven dat m'n mobo een chronische hekel aan dit videoplankje heeft. :r Er schijnen meer mensen last van te hebben.

Er wordt gesuggereerd dat het verhogen van het voltage zou kunnen helpen. Is dit niet gevaarlijk??

• nielsdegrave
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-01-2024
Probeer anders eens een bios update,

Had namelijke een tijdje terug ook een vreemd soortgelijk probleem met een asus p5gd1 mobo.

Als de pc uitstond sprong hij spontaan weer aan, pc sprong midden in de nacht inneens aan! dacht eerst dat het lag aan WOL van de onboard netwerk kaart maar hierin was niks te configureren.!

Misschien lost een bios update dit probleempje ook wel op

Verwijderd

Topicstarter
Heb vanmiddag een update gedaan naar de laatste versie die ik kon vinden: A9. Helaas heeft ook dit niet geholpen...

Verwijderd

Topicstarter
Quote van ander forum: "The Problem here is that the KT133 chipset has an Issue with ANY be it ATI, Matrox or Nvidia if the card supports AGP 3.0 forget it on an KT133 chipset....Wont work...You need to stay with any card that is 2.0 AGP coimpliant only then the issue will go away thats all there is too it....Or replace the Motherboard and get a 3.0 AGP compliant board then you can run any new Video card without a Voltage issue..."

http://forums.viaarena.co...eadid=50538&enterthread=y

Kortom, terugbrengen naar de winkel?? :?

Verwijderd

nielsdegrave schreef op maandag 13 december 2004 @ 20:32:
Probeer anders eens een bios update,

Had namelijke een tijdje terug ook een vreemd soortgelijk probleem met een asus p5gd1 mobo.

Als de pc uitstond sprong hij spontaan weer aan, pc sprong midden in de nacht inneens aan! dacht eerst dat het lag aan WOL van de onboard netwerk kaart maar hierin was niks te configureren.!

Misschien lost een bios update dit probleempje ook wel op
k heb een P5AD2 Premium en had een soortgelijk probleem.
Na 5 seconden start de PC vaak opnieuw op. Ik kreeg daarbij echter geen foutmeldingen.
In de bios stond Wake On Lan en dergelijke allemaal uit.

Na lang zoeken heb ik de oplossing voor mijn probleem gevonden. In de registry staat voor de Marvell LAN adapter op het mb ook nog een entry voor Wake On Lan. Deze staat standaard aan. Nadat ik in de registry Wake On Lan uitgezet heb is het probleem verholpen.

Info over deze registry entry (afkomstig van de Marvell website):
Registry Name: "WakeUpModeCap_<n>" <n> = port designator ( A or B )
Default value: 27 (Magic Packet and Pattern Magic)
Valid values: 0 = "None"
15 = "OS Controlled"
25 = "Magic Packet"
26 = "Pattern Match"
27 = "Magic Packet and Pattern Match"
28 = "Link Change"

Zoek dus naar alle 'WakeUpModeCap_' entries en vervang de waarde 27 door 0.
Er staan ook default waarden in de registry. Deze heb ik ook op 0 gezet.

Mogelijk lost dit jouw probleem met de reboots ook op.

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2004 21:01 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dit is ongetwijfeld een goede oplossing voor spontaan bootende pc's, alleen is het geen oplossing voor mijn probleem. Die start namelijk helemaal niet op, laat staan dat ie reboot ;)

Verwijderd

of een ander mobo of een door abit ondersteunde vid kaart (al wil dit niks zeggen\
heb ooit een ati rage op een Abit p1 bordje proberen te prikken :(

• Archimond
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:09

Archimond

Lopende Helpdesk

Prosacman je hebt in je eigen topic zelf de oplossing eigenlijk al gegeven :*)

Dus: - Terugbrengen en met je oude videokaart werken, want volgens mij zijn alle nieuwere videokaarten allemaal 3.0 AGP Compliant
OF:
- Nieuwe moederbord (daar gaat jouw salaris/zakgeld :/ )

- Acces1 zegt in die forum zegt dit: "You can increase the I/O voltage in BIO a notch or 2, this will increase the AGP voltage as well as your ram so be carefull.

Just because you have a 300W in each case doen not mean nothing, you could line up 6 300W P/S and get different outputs from each one. A weak P/S was the biggest problem with the KT7A not booting up with a GeForce series card.
There is also a mod one can do, this consist of soldering a wire to a 3.3v point and then soldring the other end of the wire directly to the AGP 3.3v in line. "

- Je kan ook een beter voeding kopen, beste van Antec, Tagan, Enermax. vanaf 50 euro, met een sterke Ampere op 3.3v voltlijn

- Een mod: zoals Acces1 zegt

• mr_a
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-05-2023
Verwijderd schreef op maandag 13 december 2004 @ 18:47:
Ik heb sinds een paar dagen een nieuwe videokaart in mn pc zitten. Als ik mn pc aanzet geeft ie drie piepjes, 1 lange en daarna 2 korte. Dit betekend een probleem met de videokaart. De pc start dan ook niet verder op. Als ik nu voordat ik de pc aanzet eerst even de stroomkabel uit de voeding trek en m er dan weer instop, start de pc gewoon op.

In windows werkt alles verder prima. Ik kan als ie eenmaal opgestart is ook gewoon rebooten, nix aan de hand. Ik kan de pc dus alleen niet "koud" starten.

Specs:
-mobo: Abit KT7A
-video: MSI Geforce FX5700LE

Ik heb het bios van mn mobo al geflasht dus daar ligt het niet aan.

Wie heeft een verhelderend idee??
Ja. Misschien wel je bios, namelijk instelling.

Ik heb een Asus A7V266-E met via KT266-A en de GeForce 6800LE

Ik had hetzelfde probleem.

Bij mij was het omdat ik in mijn BIOS aangezet 'Power up on USB', in de veronderstelling dat ik dan de power knop van mijn keyboard kon gebruiken om mijn ocmputer aan te zetten. Dit was niet het geval, dit werkte niet en mijn computer wou ook niet meer koud aan, alleen stroom van de voeding af en wachten tot het mobo echt zonder stroom zat, dan voeding erin en starten, niks geen problemen gewoon stabiel draaien.

Power up on USB uitgezet en geen problemen mee.

Mijn voeding is een Tagan 380 Watt trouwens.

"There's just a nice looking, quiet computer..." | Mac mini 1.42 | AMD 64 dual core power! | pc specs

Verwijderd

Topicstarter
mr_a schreef op maandag 13 december 2004 @ 23:29:
[...]

Power up on USB uitgezet en geen problemen mee.
Helaas ondersteund mijn moederbord deze functie niet dus kan hem helaas niet uitzetten.
Zit er sterk aan te denken om dat ding terug te brengen naar de Funprice...

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2004 15:43 ]

Pagina: 1