Toon posts:

cd speler doet pc rebootten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Na de search uitvoerig te hebben gebruikt, en zon beetje het hele internet doorgenomen te hebben ;) , heb ik nog steeds geen oplossing kunnen vinden voor een probleem met 1 van mijn pc's. Eerst maar wat informatie over de pc.
AMD xp2000, zalman CNPS6000A-CU, 512mb DDR, msi kt4v, geforce2ti en geforce fx5700le (niet gelijktijdig:)), wd400BB, floppy, realtek 10/100mb, en wat usb dingen. Het OS is winxp sp2. Daarnaast inmiddels 3 cd spelers, een liteon cdrw 48/24/48, een a-open 950E/tku en een a-open 956.

Nu bijna 2 maanden geleden is het mobo binnen de garantie vervangen wegens een defecte elco, en is er ook een nieuwe voeding ingezet, een maxpower 300w. Ook is toen de standaard koeler vervangen voor bovengenoemde zalman koeling. Of het relevant is weet ik niet, maar die koeler is toen vervangen omdat ik de temp van de cpu aan de hoge kant vond 55-70 (idle/stressed). Met de nieuwe koeler en het koelere weer is dat inmiddels 55-60. Nog steeds eigenlijk belachelijk hoog, maja het ding draait superstabiel dus daar moet ik maar mee leren leven. De systeemtemp is overigens 35.

Mijn probleem is nu dat sinds al die componenten zijn vervangen de pc reboot of freezed bij het benaderen van de cd speler, of bij het opstarten van op cd staande mp3's of avi's. De eerste keer dat het gebeurde was in DOS, bij het doen van een verse install van XP. Hierdoor denk ik is een softwarematige oorzaak uit te sluiten. Onder xp gaat het gedrag vrolijk door.Niet altijd, maar vaak genoeg om er goed gek van te worden. Als de pc freezed dan gaat xp na het resetten nog wel even de harde schijf controleren, maar als ie gewoon reboot dan doet ie alsof er niks aan de hand is. Wel kom ik in de event viewer dan de volgende wonderbaarlijke melding tegen:
Details
Product: Windows Operating System
Id: 6009
Bron: EventLog
Versie: 5.2
Symbolische naam: EVENT_EventLogProductInfo
Bericht: Microsoft (R) Windows (R) %1 %2 %3 %4.

Uitleg
The user restarted or shut down the computer by clicking Start or pressing CTRL+ALT+DELETE, and then clicking Shut Down. The message displays the Windows product information for the computer logging the message, including the product name, version, build number, service pack number, and operating system type.

Voor alle duidelijkheid, ik druk dus nergens op ;)

Inmiddels heb ik eea geprobeerd, een kleine opsomming...
-virus, spyware (niks aan de hand)
-drivers, codecs etc
-vervanging van cd-spelers
-vervanging ide-kabels
-voltages bekeken, wel wat flucterend maar ruim binnen de 10% marge
-aansluitingen, jumpers gecontroleerd
-diverse biossettings

De cd speler is aangesloten op ide2, de hdd op ide1. Wellicht zou ik ze allebei op ide1 moeten zetten, maar ik vind dat een verre van ideale opzet. Verder is nog te melden dat ik de diverse spelers met geen mogelijkheid van de multiword dma mode 2 krijg, terwijl ze eerder wel vrolijk op udma 2 stonden. Al met al kan ik er geen touw meer aan vast knopen, en hoop ik dat iemand hier obv de hopelijk niet al te langdradige post een idee heeft waar dit alles door veroorzaakt wordt.

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-03 11:04
Probeer de cd-spelers es op ide1 te zetten en je hdd op 2, ik heb het idee dat je ata port kapot is.

http://axrotterdam.blogspot.nl