Dode imagelinks in oude topics: bufferen of negeren?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opi
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Wanneer ik van tijd tot tijd de annalen van GoT doorspit op zoek naar relevante informatie kom ik van tijd tot tijd in topics waarbij een deel van de informatie via plaatjes wordt, of eerder gezegd, zou moeten worden verstrekt.

Aangezien GoT de mogelijkheid niet biedt om plaatjes te uploaden, staan deze dus op servers van de user zelf of van derden. Wanneer het probleem opgelost is, iemand een andere host krijgt of er zich een andere reden aandient, worden deze plaatjes verwijderd en staan ze dus ook niet op GoT. Ik ben me bewust van de hoge load die plaatjes en filmpjes met zich meebrengen wanneer een topic nieuw is, maar wanneer het eenmaal afgezakt is, wordt een topic nog maar af en toe bekeken. Natuurlijk heb ik het hierbij niet over plaatjes en filmpjes die in de HK en andere (meer) private fora gepost worden.

Wanneer een topic afgezakt is omdat het probleem opgelost is, wordt het sporadisch bezocht door anderen met een soortgelijk probleem. Maar op dit moment bestaat er dus een mogelijkheid dat deze mensen informatie missen doordat het plaatje of het filmpje niet meer aanwezig is. In mijn optiek is dit bizar en te vergelijken met een user die zijn topicstart leeggooit op het moment dat het probleem is opgelost; je hebt een database die als het ware relevante informatie weg gooit.

Uiteraard zijn er meer users geweest met soortgelijke vragen en voorstellen. Maar wat ik wil voorstellen is de mogelijkheid tot het uploaden van plaatjes na een paar weken nadat het topic is gestart. Hiermee wordt de load laag gehouden (ik ben niet bekend met de getallen die ik me bij zoiets voor moet stellen), maar de database van GoT wordt wel volledig gehouden, waarmee haar bruikbaarheid toeneemt.

Praktisch lijkt het me niet dermate moeilijk om uit te voeren; noteer of er bij een post een plaatje of een filmpje wordt gelinkt (uiteraard onder een bepaalde grootte) en laat een script drie weken na de post een verzoek sturen naar de user om de plaatjes te uploaden naar een van de servers van tweakers.net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Euhm, als ik een plaatje ergens post, dan heb ik liever niet dat ik 3 weken nadat ik dat gepost heb (en ik het waarschijnlijk allang weer vergeten ben) opeens een venster ala PM ofzo krijg om een plaatje te uppen..

[ Voor 11% gewijzigd door Osiris op 13-12-2004 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:10

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

OpifexMaximus schreef op maandag 13 december 2004 @ 18:03:
Wanneer ik van tijd tot tijd de analen van GoT doorspit op zoek naar relevante informatie kom ik van tijd tot tijd in topics waarbij een deel van de informatie via plaatjes wordt, of eerder gezegd, zou moeten worden verstrekt.

Aangezien GoT de mogelijkheid niet biedt om plaatjes te uploaden, staan deze dus op servers van de user zelf of van derden. Wanneer het probleem opgelost is, iemand een andere host krijgt of er zich een andere reden aandient, worden deze plaatjes verwijderd en staan ze dus ook niet op GoT. Ik ben me bewust van de hoge load die plaatjes en filmpjes met zich meebrengen wanneer een topic nieuw is, maar wanneer het eenmaal afgezakt is, wordt een topic nog maar af en toe bekeken. Natuurlijk heb ik het hierbij niet over plaatjes en filmpjes die in de HK en andere (meer) private fora gepost worden.

Wanneer een topic afgezakt is omdat het probleem opgelost is, wordt het sporadisch bezocht door anderen met een soortgelijk probleem. Maar op dit moment bestaat er dus een mogelijkheid dat deze mensen informatie missen doordat het plaatje of het filmpje niet meer aanwezig is. In mijn optiek is dit bizar en te vergelijken met een user die zijn topicstart leeggooit op het moment dat het probleem is opgelost; je hebt een database die als het ware relevante informatie weg gooit.
Dit is inderdaad een legitiem probleem volgens mij.
Uiteraard zijn er meer users geweest met soortgelijke vragen en voorstellen. Maar wat ik wil voorstellen is de mogelijkheid tot het uploaden van plaatjes na een paar weken nadat het topic is gestart. Hiermee wordt de load laag gehouden (ik ben niet bekend met de getallen die ik me bij zoiets voor moet stellen), maar de database van GoT wordt wel volledig gehouden, waarmee haar bruikbaarheid toeneemt.
Op zich geen slecht idee.
Praktisch lijkt het me niet dermate moeilijk om uit te voeren; noteer of er bij een post een plaatje of een filmpje wordt gelinkt (uiteraard onder een bepaalde grootte) en laat een script drie weken na de post een verzoek sturen naar de user om de plaatjes te uploaden naar een van de servers van tweakers.net.
Op zich heel aardig, maar de user moet dan ook nog de link aanpassen in zijn post. Als we toch bezig zijn met het scripten, dan lijkt het me handiger als een script de links afloopt, het plaatje ophaalt en gelijk de link aanpast naar de nieuwe locatie (en naam), die in het script op dat moment toch bekend zijn.
Osiris schreef op maandag 13 december 2004 @ 18:07:
Euhm, als ik een plaatje ergens post, dan heb ik liever niet dat ik 3 weken nadat ik dat gepost heb (en ik het waarschijnlijk allang weer vergeten ben) opeens een venster ala PM ofzo krijg om een plaatje te uppen..
Dat is inderdaad een bijkomend probleem.

[ Voor 7% gewijzigd door Freee!! op 13-12-2004 18:10 ]

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHS
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16-09 16:02

JHS

Splitting the thaum.

Als de plaatjes toch worden gelinkt kan dat ook automatisch, gaat wat makkelijker dan dat je voor elk plaatje dat je post drie weken later een berichtje krijgt :) .

Alleen hoe zit het met auteursrecht? Dat er op GoT plaatjes waarmee het auteursrecht of hoe het in deze context heet wordt overtreden te zien zijn is wat anders dan dat T.net ze werkelijk fysiek op haar eigen servers opslaat...

Verder vind ik het een erg sterk idee :) , ik erger me altijd nogal aan die niet meer leesbare topics, zowel doordat zaken nu anders geparsed worden, als door het ontbreken van plaatjes...

DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Aangezien GoT de mogelijkheid niet biedt om plaatjes te uploaden, staan deze dus op servers van de user zelf of van derden.
Die mogelijkheid bieden we wel, namelijk via de abonnementen. Bij alle My T.net-abo's zit schijfruimte om afbeeldingen te uploaden en dit is er juist gekomen om het probleem dat jij beschrijft gedeeltelijk mee op te lossen :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Als er echt informatieve plaatjes zijn, dan is een moderator altijd wel bereid het op zijn/ haar webspace te zetten. Zie bijvoorbeeld in CME. Hier kunnden de plaatjes van de boeiende topics op verzoek bij euss zijn webspace worden gemikt bijvoorbeeld :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

JHS schreef op maandag 13 december 2004 @ 18:10:
Alleen hoe zit het met auteursrecht? Dat er op GoT plaatjes waarmee het auteursrecht of hoe het in deze context heet wordt overtreden te zien zijn is wat anders dan dat T.net ze werkelijk fysiek op haar eigen servers opslaat...
Dat is inderdaad direct een schending ervan. En het gebeurt regelmatig dat plaatjes worden gelinked naar plaatsen die niet in het beheer van de poster vallen, waarmee de poster niet eens de toestemming van het kopieren mag geven.
Juridisch dus nog veel meer haken en ogen dan de google-image-search-cache, want hier wordt voorgesteld dat we een kopie van de originele afbeelding maken...

Om die reden heb ik het een tijd geleden al afgeschreven als zijnde haalbaar. Allerlei technische haken en ogen en dan ook nog eens de juridische.
Verder vind ik het een erg sterk idee :) , ik erger me altijd nogal aan die niet meer leesbare topics, zowel doordat zaken nu anders geparsed worden,
Als je dan gewoon even een moderator van dat forum aanspreekt, dan kan hij ervoor zorgen dat dat oude topic goed er uit komt te zien. Als het goed is zijn alleen reacties van "voor de 1 miljoen" niet meer netjes geparsed, alles erna zou toch redelijk goed er uit moeten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Harm schreef op maandag 13 december 2004 @ 18:40:
[...]
Die mogelijkheid bieden we wel, namelijk via de abonnementen. Bij alle My T.net-abo's zit schijfruimte om afbeeldingen te uploaden en dit is er juist gekomen om het probleem dat jij beschrijft gedeeltelijk mee op te lossen :) .
Die plaatjes blijven ook bestaan als je het abonnement opzegt? Zo, nee dan is dit precies hetzelfde als het plaatje hosten op de website van je ISP :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHS

JHS

Splitting the thaum.

ACM schreef op maandag 13 december 2004 @ 19:03:
[...]

Als je dan gewoon even een moderator van dat forum aanspreekt, dan kan hij ervoor zorgen dat dat oude topic goed er uit komt te zien. Als het goed is zijn alleen reacties van "voor de 1 miljoen" niet meer netjes geparsed, alles erna zou toch redelijk goed er uit moeten zien.
Het gaat dan idd over het algemeen over vóór de 1 miljoen :) .
Harm schreef op maandag 13 december 2004 @ 18:40:
[...]
En abbo's zijn natuurlijk niet écht de oplossing :) . Dan moet een groot deel van de userbase een abo hebben wil dat echt effect hebben.

DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-10-2020
Erkens schreef op maandag 13 december 2004 @ 19:20:
Die plaatjes blijven ook bestaan als je het abonnement opzegt? Zo, nee dan is dit precies hetzelfde als het plaatje hosten op de website van je ISP :)
Quite frankly wil ik me de hoeveelheid storage en het tempo waarmee dat opgeslokt gaat worden niet eens voorstellen als je bij alle topics de plaatjes in principe gewoon continue moet bewaren. Zelfs als je de HK er niet bij betrekt heb je nog steeds topics zoals bijvoorbeeld nieuwe games met screenshots, of ik denk eens aan een flightsim topic. Vervolgens heb je problemen met load en het copyright verhaal. Persoonlijk weet ik niet of het erg haalbaar is (in de zin dat we zoiets als oplossing gaan aanbieden), alhoewel ik het probleem wel herken.

HAI
CAN HAS STDIO?
VISIBLE "HAI WORLD!"
KTHXBYE
@BasRaayman op twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

maw zo'n abo heeft niet het voordeel dat dit "probleem" daarmee opgelost is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SysRq
  • Laatst online: 13:23
ACM schreef op maandag 13 december 2004 @ 19:03:
Juridisch dus nog veel meer haken en ogen dan de google-image-search-cache, want hier wordt voorgesteld dat we een kopie van de originele afbeelding maken...
Bij mijn weten maakt Google ook vrolijk een (aangepaste en verkleinde) kopie. Immers, als de doel-site offline is laat Google nog steeds het betreffende plaatje zien. Thumbnail dan wel.. ;)

Het lijkt me overgens meer een 'opvoedkundig' probleem. Ik kan zo snel niet een topic (non-SGC en SGD) bedenken waarin het antwoord persé in een plaatje of filmpje gegeven moet worden? In plaats van het posten van een plaatje met wat instellingen van een programma bijvoorbeeld kun je net zo makkelijk de relevante instellingen zelf benoemen. Een stukje verantwoordelijkheid van de user zelf dus.

[ Voor 15% gewijzigd door SysRq op 14-12-2004 08:31 ]

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHS

JHS

Splitting the thaum.

SysRq schreef op dinsdag 14 december 2004 @ 08:29:
[...]

Bij mijn weten maakt Google ook vrolijk een (aangepaste en verkleinde) kopie. Immers, als de doel-site offline is laat Google nog steeds het betreffende plaatje zien. Thumbnail dan wel.. ;)
En blijft het zover ik weet niet eeuwig staan :) .
Het lijkt me overgens meer een 'opvoedkundig' probleem. Ik kan zo snel niet een topic (non-SGC en SGD) bedenken waarin het antwoord persé in een plaatje of filmpje gegeven moet worden? In plaats van het posten van een plaatje met wat instellingen van een programma bijvoorbeeld kun je net zo makkelijk de relevante instellingen zelf benoemen. Een stukje verantwoordelijkheid van de user zelf dus.
Echter, vaak zijn plaatjes een stuk duidelijker voor de (beginnende) gebruiker. Bovendien zijn zeker in de HK, FG, SGC en SGD plaatjes gewenst omdat het topic daar nu eenmaal om draait :) .

DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

In plaats van het posten van een plaatje met wat instellingen van een programma bijvoorbeeld kun je net zo makkelijk de relevante instellingen zelf benoemen. Een stukje verantwoordelijkheid van de user zelf dus.
Heb je opzich wel gelijk in, alleen veel users hebben geen zin om het over te typen als een screenshot niet veel moeite kost :)
Daarnaast zijn screenshots ook handig om te zien waar je wat moet invullen bijvoorbeeld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Bij mijn weten maakt Google ook vrolijk een (aangepaste en verkleinde) kopie. Immers, als de doel-site offline is laat Google nog steeds het betreffende plaatje zien.
Dat was dan ook precies waar ik op doelde. Wij zouden met zo'n systeem niet eens een thumbnail maken en met die thumbnails heeft Google al juridische problemen gehad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Erkens schreef op dinsdag 14 december 2004 @ 09:12:
[...]
Heb je opzich wel gelijk in, alleen veel users hebben geen zin om het over te typen als een screenshot niet veel moeite kost :)
Daarnaast zijn screenshots ook handig om te zien waar je wat moet invullen bijvoorbeeld :)
Plus dat je bij een screenshot duidelijkheid hebt over lastige zaakjes als vertalingen. Bij dezelfde versie van hetzelfde OS staan allerlei dingen normaal gesproken op dezelfde plaats, ook al wordt het door vertaling iets totaal anders genoemd (Tools vs. Extra in IE om maar een voorbeeld te noemen).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justmental
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

justmental

my heart, the beat

Als het aan mij lag dan zou er een proces gestart worden om goede content te verzamelen en om te vormen tot 'artikeltjes'.
Dat lijkt me beter voor de vindbaarheid van goede content.

Who is John Galt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

Even topictitel gefixed, dit heeft niets van doen met gaten in de DB.

Overigens is dit vaker besproken en werd de benodigde schijfruimte op enkele tientallen terabytes geschat met alle Flight Simulator, game- en fotografietopics :X
Wanneer ik van tijd tot tijd de analen van GoT doorspit
offtopic:
het zijn annalen, ik wil niet weten wat jij in je vrije tijd verder doorspit 8)7

Professionele website nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

curry684 schreef op dinsdag 14 december 2004 @ 11:13:
Even topictitel gefixed, dit heeft niets van doen met gaten in de DB.
Klopt, maar het worden wel gaten in de KB* :P
Overigens is dit vaker besproken en werd de benodigde schijfruimte op enkele tientallen terabytes geschat met alle Flight Simulator, game- en fotografietopics :X
Zou niet voor alles moeten gebeuren, alleen waar zinvol, maar dat vereist wel in ieder geval handmatige markering door bevoegde (en deskundige) crew-leden, ook niet echt optimaal.
offtopic:
het zijn annalen, ik wil niet weten wat jij in je vrije tijd verder doorspit 8)7
offtopic:
We zullen het hem maar vergeven na die tijd tussen de Amerikaanse barbaren.

*Knowledge Base

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opi
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
curry684 schreef op dinsdag 14 december 2004 @ 11:13:
Hetzelfde geldt voor de HK. Wellicht is het mogelijk om bepaalde fora handmatig te beschouwen, anderen standaard buiten beschouwing te laten en weer anderen standaard te verwerken
offtopic:
offtopic:
We zullen het hem maar vergeven na die tijd tussen de Amerikaanse barbaren.
:X Laten we het daar maar ophouden. :D (Overigens heb ik het aangepast in de TS)
justmental schreef op dinsdag 14 december 2004 @ 11:12:
Als het aan mij lag dan zou er een proces gestart worden om goede content te verzamelen en om te vormen tot 'artikeltjes'.
Dat lijkt me beter voor de vindbaarheid van goede content.
Een arbeidsintensief proces, maar zeker het overwegen waard, wat mij betreft. Het zou in een vorm gegiet kunnen worden die overeenkomt met die van de nieuwsposters op de frontpage;
zij creëren artikelen aan de hand van de content en die artikelen worden weer in bepaalde hoofdgroepen onder gebracht een andere mogelijkheid zou een multidimensionale groep kunnen zijn die vastgesteld wordt aan de hand van een aantal vastgestelde trefwoorden.

Bijvoorbeeld een topic als Emule web interface op poort 80 werkt niet... zou de trefwoorden 'emule' en 'port' mee kunnen krijgen.

Resteert alleen het niet al te kleine probleem van auteursrecht nog. Aangezien ik niet dermate bekend ben met deze materie, weet ik ook niet echt veel relevante opmerkingen te maken. Anderzijds heb ik wel gelezen dat er geen problemen waren met bepaalde informatie (bijvoorbeeld actualiteiten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

En dit laatste lijkt weer op het wiki achtige initiatief van SA:

http://gotwiki.spider007....tegorie:Software_Algemeen

kun je ook plaatjes in wiki opslaan?

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Pagina: 1