[XP] Unified Driver Archives; welke keuze voor nForce2?*

Pagina: 1
Acties:

• Buggle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-02-2021

Buggle

The Saga Continues

Topicstarter
Eigenlijk kom ik hier al lang genoeg om te weten dat een topic als deze waarschijnlijk al bestaat in enige vorm, maar in dat geval hebben mijn zoekcapaciteiten mij verlaten, want ik heb het niet kunnen vinden.

Mijn vraag betreft de toepassing van UDA's (unified driver archive).
Van de VIA 4in1's weet ik dat ik voor mijn KT133 bijvoorbeeld geen nieuwere moet installeren dan de 4.43. Ik ben namelijk altijd een beetje huiverig voor dat 'wij proppen alle hardware die we ooit gemaakt hebben in één driver' idee. Wanneer een driver uitontwikkeld is kun je hem niet beter maken door in dezelfde driver andere hardware te gaan ondersteunen, slechter wel.

Wanneer ik dan naar de keuze voor een driver voor de nForce2 chipset ga kijken, zie ik dat de 2.45 de laatste UDA is voor de nForce2 alleen. Bij de 3.x komt daar de nForce3 bij, evenals bij de 4.x.
Mijn gedachtengang is dan ook geweest dat de 2.45 de beste keuze is. Toch is dit de afgelopen tijd gaan wroeten, zodat ik het niet langer meer kan laten zoals het is. Oftewel:
Klopt mijn gedachtengang dat de 2.45 de beste driver is voor de nForce2 chipset, of maakt het niet uit dat de 3.x/4.x niet meer alleen voor de nForce2 zijn gemaakt, sterker nog; geven deze betere (systeem)prestaties voor die nForce2?

Ik hoop dat jullie hier zinnige dingen over te zeggen hebben.

• Buggle

Buggle

The Saga Continues

Topicstarter
Nog niemand op ideeën gekomen?

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Welk OS gebruik je? Dan zetten we dat conform Windows Operating Systems - Policy nog even vooraan in de topictitel tussen [] :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Je bedoelt dat de all-in-one driver-packages van lagere kwaliteit zijn dan de single-hardware drivers?

Ik denk dat jouw ervaring met een specifieke versie dat niet voldoende onderbouwt; volgens mij is het namelijk zo dat ook de hardware steeds meer gelijk wordt getrokken; en dat de complete packages toch gewoon doorontwikkelde en gelijkgetrokken versies zijn voor meerdere stukken hardware. De keuze voor de nieuwste all-in driverpackage lijkt me dan ook niet verdedigbaar slecht :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• Buggle

Buggle

The Saga Continues

Topicstarter
sanfranjake schreef op woensdag 15 december 2004 @ 18:29:
Welk OS gebruik je? Dan zetten we dat conform Windows Operating Systems - Policy nog even vooraan in de topictitel tussen [] :)
XP Pro SP2

• Buggle

Buggle

The Saga Continues

Topicstarter
Spider.007 schreef op woensdag 15 december 2004 @ 18:33:
Je bedoelt dat de all-in-one driver-packages van lagere kwaliteit zijn dan de single-hardware drivers?

Ik denk dat jouw ervaring met een specifieke versie dat niet voldoende onderbouwt; volgens mij is het namelijk zo dat ook de hardware steeds meer gelijk wordt getrokken; en dat de complete packages toch gewoon doorontwikkelde en gelijkgetrokken versies zijn voor meerdere stukken hardware. De keuze voor de nieuwste all-in driverpackage lijkt me dan ook niet verdedigbaar slecht :)
De drivers voor verschillende stukken hardware zijn gewoon anders. Je optimaliseert een bepaalde driver voor een bepaald stuk hardware, en als dat stukje hardware weer verandert is de driver dus niet optimaal meer.
Wanneer er verschillende drivers in hetzelfde pakket zitten (bijv. aparte drivers voor IDE nForce2 en eentje voor nForce 3, etc.) dan is dat natuurlijk geen probleem. Dan zou echter de size van een pakket met iedere toegevoegde chipset ongeveer moeten verdubbelen, en dat is niet het geval. Vandaar mijn zorgen.

• Spider.007
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Buggle schreef op woensdag 15 december 2004 @ 18:38:
[...]

De drivers voor verschillende stukken hardware zijn gewoon anders. Je optimaliseert een bepaalde driver voor een bepaald stuk hardware, en als dat stukje hardware weer verandert is de driver dus niet optimaal meer.
Wanneer er verschillende drivers in hetzelfde pakket zitten (bijv. aparte drivers voor IDE nForce2 en eentje voor nForce 3, etc.) dan is dat natuurlijk geen probleem. Dan zou echter de size van een pakket met iedere toegevoegde chipset ongeveer moeten verdubbelen, en dat is niet het geval. Vandaar mijn zorgen.
Het lijkt mij dat je deze verantwoording gerust bij de fabrikant neer kan leggen; het is namelijk hun verantwoording om de stabiliteit van de hardware&drivers te behouden. Om daarom vast te houden aan een oude versie van een driver omdat jij denkt dat die stabieler zou zijn lijkt mij daarom ook niet verstandig.

Daarnaast; als de hardware inderdaad steeds gelijker wordt (wat ik wel denk) dan zit er dus in bijvoorbeeld de NForce2 en NForce3 drivers erg veel overlap; en zou het samenvoegen van die twee geen verdubbeling van de grootte betekenen :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• Buggle

Buggle

The Saga Continues

Topicstarter
Spider.007 schreef op woensdag 15 december 2004 @ 18:41:
[...]

Het lijkt mij dat je deze verantwoording gerust bij de fabrikant neer kan leggen; het is namelijk hun verantwoording om de stabiliteit van de hardware&drivers te behouden. Om daarom vast te houden aan een oude versie van een driver omdat jij denkt dat die stabieler zou zijn lijkt mij daarom ook niet verstandig.

Daarnaast; als de hardware inderdaad steeds gelijker wordt (wat ik wel denk) dan zit er dus in bijvoorbeeld de NForce2 en NForce3 drivers erg veel overlap; en zou het samenvoegen van die twee geen verdubbeling van de grootte betekenen :)
oh, ik twijfel er niet aan of het zal werken (stabiel is), ik bedoel met optimalisatie echter de performance. En opzich heb je gelijk dat er overlappende delen zijn. Wellicht kan ik nVidia hier even een mailtje over sturen.

• Spider.007
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Buggle schreef op woensdag 15 december 2004 @ 18:44:
[...]

oh, ik twijfel er niet aan of het zal werken (stabiel is), ik bedoel met optimalisatie echter de performance. En opzich heb je gelijk dat er overlappende delen zijn. Wellicht kan ik nVidia hier even een mailtje over sturen.
Misschien zijn er nog anderen met ervaring op het gebied van performance; het lijkt mij echter dat ook nVidia zelf gebaat is bij een hoge performance van haar producten. Ik ben echter wel geinteresseerd in hun argumenten; het lijkt me echter dat je een standaard verhaal; dan wel mijn bovenstaande argumentatie gaat terugkrijgen; en geen technische uitleg zoals je die graag zou zien :)

---

Pagina: 1