Toon posts:

A7V333: USB poorten vallen soms uit

Pagina: 1
Acties:
  • 164 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal.
Een tijdje terug was ik relaxt aan het gamen ( battle for middle-earth =p ) en ineens viel mn muis uit. ( USB - Microsoft Wheel Mouse Optical - http://www.microsoft.com/...oductdetails.aspx?pid=008 )
Ik haalde mn muis eruit en stopte hem in de andere usb poort, de muis deed het niet.
Ik besloot de muis eruit te halen en even te wachten. Ik kreeg de message dat het USB apparaat niet herkend werd. Na deze message propte ik de muis terug in mn pctje en _hoera_ hij deed het weer! Die avond is hij nog 3 keer uitgevallen ( in +- 5 uur tijd )
De volgende dag heb ik het probleem wel om de zoveel tijd gehad dus dit begon zwaar te irriteren.Ik heb ook geprobeerd een andere muis te gebruiken ( geen usb ) maar op een of andere manier installeerde die ook niet ;o Mn microfoon ( ook usb ) werkte ook niet trouwens.
Ik besloot te kijken voor updates van drivers ( heb automatisch zoeken geprobeerd via configuratie scherm -> Muis -> Hardware -> Probleem oplossen. )
( Als de muis uitvalt herkent de pc de muis niet meer en is het vakje hardware LEEG )
Heb mn muis ook in mn 2 USB 2.0 poorten gestopt - normaal word de software van mn muis automatisch geinstalleerd en kan je in 1 keer je muis gebruiken - dit gebeurde niet in mn usb 2.0 poortjes. Kan het zijn dat heel mn mobo kapot is of ligt het alleen aan de USB 1.1 poorten.
Mn pctje:
Amd Athlon XP 2100+ (1.31 ghz )
Asus V8460 Ultra ( geforce 4 ti 4600 )
2 x 512 mb DDR
ASUSTek A7V333 Mainboard
Heb SiSoft Sandra Lite 2005 gebruikt om alles nog is uitgebreid te kijken en het viel op dat er een grote hoeveel USB controlers staan ( ik heb 2 usb 2.0 poorten en 2 usb 1.1 ) Hieronder de lijst:
USB Controller/Hub Via Rev 5 of later universele host-controller
USB Controller/Hub USB 2.0 Enchanced Host controller
USB Controller/Hub USB-hoofdhub
USB Controller/Hub onbekend apparaat
USB Controller/Hub USB 2.0 Root device

Ik in de lijst van windows zag ik geen errors in de USB apparaten.

Mn vragen zijn eigenlijk:
Is dit probleem te verhelpen?
Hebben jullie nog meer info nodig om dit probleem te verhelpen of proberen te verhelpen?

Mocht het probleem niet te verhelpen zijn, zou ik dan mn moederbord moeten vervangen? :o

Thx in advance O-)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Flikker al die dingen eens weg (in veilige modus bij voorkeur) en laat windows ze eens opnieuw installeren. Grote kans dat het dan weer werkt.

Mocht het dan niet werken, test het dan eens met knoppix of een andere livelinux kijken of het hardware of softwarematig is.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de snelle reply - Heb net alles herinstalled.
Mocht het niet werken zal ik de 2e oplossing bekijken.
_/-\o_

Verwijderd

Topicstarter
Heb zojuist mn muis er weer in gestopt - na een tijdje hield hij er helaas weer mee op =(
Bij de bovenste 2 ( usb 1.1 ) krijg ik dat de hardware is geinstalleerd - bij de onderste 2 krijg ik dat de hardware mogelijk niet goed werkt.
Kan het liggen aan de drivers die worden geinstalleerd?
*Heb nog geen live linux geprobeerd ( heb hier geen 1 liggen dus zal er 1 moeten aanschaffen )

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2004 17:45 ]

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06:47

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Aanschaffen? Knoppix is gratis :) Je downloadt de ISO en brandt die op cd en start er vanaf op, kun je iig zien of je USB poorten in orde zijn.

Hier stond een dode link.

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
deze:
doen me denken aan niet geïnstalleerde chipset of usb drivers...
alleen zouden die volgens asus niet noodzakelijk zijn voor het systeem

maar aangezien het een via-chipset, kan het sowieso geen kwaad om deze eens te proberen :)

Verwijderd

Topicstarter
Ok. Ik download nu de .ISO en VIA_Hyperion... update
Mn muis "doet" het nu al een minuut of 15 dus das al een redelijk record - het lijkt als ik aan het gamen ben dat ie vaker uitvalt - maar dat kan zijn omdat ik gewoon meer game dan andere dingen op de pc ;)

Verwijderd

Topicstarter
Die update heeft niet gewerkt. Alhoewel.. Ben net +- 2 uur weggeweest en mijn muis staat nog aan. Als ik ga gamen ( dus de muis "intensief" gebruik valt hij weer wel uit" ) Mijn muis valt nog wel tegelijkertijd uit met de microfoon.
( Ik boot nu mijn computer met de .ISO , dus ik hou jullie op de hoogte )

• the_stickie
heb je wel eens een andere usb-muis geprobeerd? (misschien is er gewoon een slecht contactje in je muis)
wat voor voeding heb je? (niet dat dat een waarschijnljike oorzaak is, maar je geeft zelf aan dat het probleem zich vaker voordoet bij hoge load (games))
en last but not least... heb je al de laatste bios versie?

Verwijderd

Het zou kunnen dat je voeding het niet helemaal trekt, je usb poorten te weinig stroom krijgen en dan je muis uitvalt, je kan misschien proberen te gamen met je dvd spelers/branders eraf, en kijken of je muis dan wel aanblijft. Als dat zo is dan moet je een zwaardere voeding nemen ;)

• Nielson
  • Laatst online: 00:19
Verwijderd schreef op maandag 13 december 2004 @ 20:56:
Het zou kunnen dat je voeding het niet helemaal trekt, je usb poorten te weinig stroom krijgen en dan je muis uitvalt, je kan misschien proberen te gamen met je dvd spelers/branders eraf, en kijken of je muis dan wel aanblijft. Als dat zo is dan moet je een zwaardere voeding nemen ;)
Een USB poort mag maximaal belast worden met ik dacht 500 mA, zou wel erg zijn als een voeding daar net van over z'n nek gaat.

Verwijderd

Nielson schreef op maandag 13 december 2004 @ 21:04:
[...]

Een USB poort mag maximaal belast worden met ik dacht 500 mA, zou wel erg zijn als een voeding daar net van over z'n nek gaat.
USB apparatuur is meestal erg gevoelig voor spanningsdipjes, wat dus de reden kan zijn dat die muis eruit klapt, en het probleem dus aan de voeding ligt, vandaar :)

• Nielson
  • Laatst online: 00:19
Verwijderd schreef op maandag 13 december 2004 @ 21:08:
[...]

USB apparatuur is meestal erg gevoelig voor spanningsdipjes, wat dus de reden kan zijn dat die muis eruit klapt, en het probleem dus aan de voeding ligt, vandaar :)
Ah, op die manier :) Misschien dat TS even een usb hubje met aparte voeding er tussen kan gooien ?

/edit: Misschien kijk ik er helemaal overheen, maar welke Windows versie draait TS, en dan in het geval van XP met welk SP ?

[ Voor 15% gewijzigd door Nielson op 13-12-2004 21:56 ]

Verwijderd

En heb je al enig resultaat???

Verwijderd

Nielson schreef op maandag 13 december 2004 @ 21:04:
[...]

Ik heb een beetje gelijk probleem, als ik 1 usb apparaat gebruik (HD, of bluetooth dongle) dan doet ie het perfect. Maar als ik ze samen aansluit doen ze het beiden slecht. Ze vallen namelijk uit bij belasting. Als ik bijvoorbeeld van de hd wil kopieren of wat wil branden zegt ie opeens dat door een I/O fout het niet lukt. En de Dongle verbreekt verbinding met m'n telefoon als ook de hd is aangesloten.

weet niet wat voor voeding ik heb (ben niet thuis)

• the_stickie
als je meerdere usb apparaten aan een non-powered hub hangt mogen ze samen slechts 500mA stroom opnemen.
vooral laptops hebben vaak probelemen met volledige belasting, maar ook sommige moderborden zijn (stom genoeg) uitgerust met non-powered hubs :/
De oplossing is een combinatie zoeken van poorten vinden die wel werkt (vaak vooraan en achetraan verspreiden) of het aankopen van een powered hub (dus eentje waar een dapter bijzit voor het stroomnet, niet zo'n klein laptop prul geval ding spul whatever :P

• wacko
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-07 12:12
Moederborden met VIA KT266 chipset hebben altijd al last gehad van uitvallende USB poorten, zowel ik als een vriend met verschillende moederborden maar met KT266 chipset hebben hier last van. Wellicht dat het zelfde geldt voor deze KT333 (?) chip.

Ik heb de oplossing vrij moeiteloos opgelost door een PCI USB kaartje van €15 te kopen en hier alle devices aan te hangen. Sindsdien geen enkel probleem meer gehad.

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 05-08 19:01
Verwijderd schreef op maandag 13 december 2004 @ 17:20:
Mn pctje:
Amd Athlon XP 2100+ (1.31 ghz )
Even niet over je USB muis.

Draait je cpu echt op 1,3 gig? dan heb je bus snelheid op 100Mhz (13x100=1300) staan. De bus snelheid hoort op 133Mhz te staan. Dit levert een cpu snelheid van (13x133) 1733Mhz op. De bussnelheid op 133 zetten levert ongeveer 25% prestatie winst op.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Pagina: 1