dit is eerst even een test om te kijken of ik wel kan reageren, want m'n passwd op tweakers werkt niet

De uitleg komt meteen erna, wanneer ik wel kan reageren

[edit]
ik kan reageren... dus hier komt de uitleg over kernels...
't makkelijkste is even de volgende stappen te volgen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
| cd /usr/src/linux
make menuconfig (hier kun je allerlei dingen instellen/veranderen die je in je kernel wilt hebben of niet)
make dep
make clean
make modules
make modules_install
make bzImage (denk om de hoofdletter "I") |
hierna staat de nieuwe kernel in :
/usr/src/linux/arch/i386/boot/
't is dan de file "bzImage"
't beste kun je die file dan kopieren naar de dir
/boot/
't liefst met een naam die je makkelijk kunt herkennen, zoals "test_kernel"
dus
cp /usr/src/linux/arch/i386/boot/bzImage /boot/test_kernel
will do the trick

daarna moet je aal de boot-loader (lilo dus) kenbaar maken dat je een nieuwe kernel hebt gebakken.
Dat doe je door in de file
/etc/lilo.conf
je nieuwe kernel toe te voegen.
code:
1
2
3
4
| default = test
image = /boot/test_kernel
label = test
root = /dev/hda1 |
Het moge duidelijk zijn dat hier /dev/hda1 mijn linux partitie is, die kan bij iedereen anders zijn.
't is mischien ook niet onverstandig om de time-out wat hoger in te stellen, wanneer de nieuwe kernel toch niet helemaal doet wat 'ie moet doen en je dus gauw een andere moet selecteren/kiezen
Na dit alles roep je lilo een keer aan en dan moet je ongeveer 't volgende krijgen:
code:
1
2
3
| [root@server /root]# /sbin/lilo
Added linux
Added test * |
't sterretje geeft aan wat de default is.
Hou in je achterhoofd dat een kernel compileren een heel zware belasting is voor je systeem en 't heel goed fout kan gaan, wanneer je systeem overgeklokt is.
Wanneer je een dual-systeem hebt kun je, om tijd te besparen, ook de optie -j4 meegeven aan make.
"make dep" wordt dan dus "make -j4 dep"
er worden dan 4 processen tegelijk gestart, waardoor beide CPU's vaker volledig worden belast;) (doe dit alleen als je zeker weet dat 't compileren goed gaat, omdat 't make-proces niet stopt bij een foutmelding, aangezien er 4 tegelijk draaien.
Zet ook je

uit tijdens 't compileren. 't kan namelijk vervelende dingen veroorzaken.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)