[Knoppix 3.7] Kan geen boot floppy's aanmaken

Pagina: 1
Acties:

• qwaurck
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-10-2025
Ik heb hier op een pc opgestart met nieuwste knoppix 3.7. Ik wil graag bootfloppy's aanmaken voor me andere systeem die niet vanaf cd kan opstarten (terwijl BIOS zegt van wel, maar dat is ander verhaal).
Onder KNOPPIX\Utilities heb je een programma Create bootfloppies for KNOPPIX, dit draai je dan krijg je eerst info scherm met This program creates two ......... enz enz enz. Nou klik je op continue, hierna komt info scherm, please insert the first floppy... klik je op continue dan krijg je info scherm % formatted enzo. Hierna krijg ik een foutmelding Disk 1 There has been an error while writing to /dev/fd0. The floppy disk is probably not writable or defective. Try again? (hier kan je dus op yes of no klikken).
Klik op Yes en doe er een andere floppy in krijg dezelfde foutmelding Disk1 There.... Floppy's zijn dos formatted en compleet leeg en onder windows zonder problemen te benaderen (heb compleet nieuw doosje geprobeerd).
Rechtermuisknop op Floppy en unmounten geeft ook foutmelding (floppy is dus naar mijn weten gemount). Wie kan me helpen?

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:25
Het schuifje voor write protection zit niet per ongeluk open (in dat geval is de disk write-protected)?

Zo niet dan moet je eens proberen met de hand een diskette 'writable' te mounten en kijken welke foutmelding je precies krijgt. Want Knoppix raad nu volgens mij maar wat ("het lukt niet, dus de diskette zal wel stuk zijn of write-protected"). Op zich komt dat wel het meest voor, maar als jij vrij zeker weet dat dit niet klopt is het misschien slim om zelf even te kijken wat er nou precies mis gaat. Misschien krijg je ook wel meldingen in /var/log/messages?

• qwaurck
Wilke schreef op maandag 13 december 2004 @ 16:14:
Het schuifje voor write protection zit niet per ongeluk open (in dat geval is de disk write-protected)?

Zo niet dan moet je eens proberen met de hand een diskette 'writable' te mounten en kijken welke foutmelding je precies krijgt. Want Knoppix raad nu volgens mij maar wat ("het lukt niet, dus de diskette zal wel stuk zijn of write-protected"). Op zich komt dat wel het meest voor, maar als jij vrij zeker weet dat dit niet klopt is het misschien slim om zelf even te kijken wat er nou precies mis gaat. Misschien krijg je ook wel meldingen in /var/log/messages?
Zoals ik al had gezegd ze zijn bereikbaar in win2k en nee write protect staat niet open.
Ik heb niet zoveel verstand van linux, wel iets meer als newbie (geloof /hoop ik) maar in shell werken kan ik helemaal niet. Moet ik nog beetje leren, maar heb daar helaas weinig tijd voor.
Hoe kan je met de hand een diskette mounten dan? (konqueror zegt dat hij gemount is).
Messages log mag ik niet openen, zegt dat ik te weinig rechten heb (ben ingelogd met bootcd knoppix user).

• qwaurck
Heb denk ik probleem gevonden user Knoppix heeft te weinig root rechten. iig als ik als knoppix (standaard user) probeer dan lukt niks ook niet cd unmounten maar als ik bestandbeheer open met beheerrechten dan werkt het wel. dus ga nu knoppix op harde schijf installeren zodat ik dan users kan aanmaken.
Hou jullie op de hoogte

• qwaurck
Knoppix HD install boot floppy's nu zonder problemen aangemaakt, heeft dus met rechten te maken.
Topic kan afgesloten worden.