[WC] Watervraagje

Pagina: 1
Acties:

• Dafjedavid
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-12-2025
Ik heb een Zalman Reserator.
Nu lees ik veel dat je bij je water anti-corrosievloeistof moet gebruiken. Maar ik werk op een lab waar ze veel leuke stofjes op voorraad hebben die ik zonder probleem mag gebruiken en nu heb ik het volgende idee.

Benzoezuur wordt schijnbaar veel gebruikt als conserveringsmiddel. Nu had ik het idee om milliq water icm met methanol en benzoezuur te gaan gebruiken in mn waterkoeling.

Nu de vraag.... is dit verstandig, zou het helpen tegen algengroei en corrosie of is dit wel het domste idee wat jullie hier tot nu toe gelezen hebben?

Who Needs Windows...

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:47

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
probeer het uit :)

hou je er ook rekening mee dat zulke stoffen van negatieve invloed kunnen zijn op het materiaal waar je leidingen van gemaakt zijn? (siliconen, pvc, koper etc)

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• Solovine
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-02-2024
Methanol zal het water alleen maar minder warmte-geleidend maken, zeker als je er veel van gebruikt.
Of dat zuur goed werkt weet ik niet, wat ik wel weet dat je het beste iets kunt gebruiken waarvan je weet dat het werkt.

• Dafjedavid
Ja, volgens de chemici hier zou het geen invloed moeten hebben op mijn siliconen leidingen, maar ja, ik denk misschien zijn er al eens wat mensen die dat ook al eens gedaan hebben en daar ervaring mee hebben :)

En wat methanol betreft, gebruik 150 ml/l in de oplossing.

Test m wel uit, jullie horen de bevindingen wel :)

[ Voor 23% gewijzigd door Dafjedavid op 13-12-2004 15:24 ]

Who Needs Windows...

Verwijderd

methanol kan niet zoveel kwaad, maar als ik jou was zou ik geen benzoezuur nemen, blijft altijd een beetje zuur,... ja kan natuurlijk eerst testen of je koper niet aangetast wordt. ...
uiteraard mits het een koperen blokje is..., ik zou overigens eerder voor een base gaan, maar ik weet niet of dat algen tegengaat... ;-)

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2004 15:25 ]

• Dafjedavid
Volgens de Zalman site is het koelblok opgebouwd uit kopper met een geanodiseerde alluminiumlaag om corrosie tegen te gaan, dus wat dat betreft moet t ook wel goed zitten.

Base ga ik absoluut niet gebruiken want base kan met aluminium aluminiumoxide vormen en das een naar goedje

[ Voor 26% gewijzigd door Dafjedavid op 13-12-2004 15:26 ]

Who Needs Windows...

Verwijderd

Anders kun je misschien wat isopropanol toevoegen? Dat wordt gebruikt om te desinfecteren? maar of het in die lage concentraties werkt, dat weet ik niet, maar goed methanol zal zelf ook wel desinfecteren ;)

• Dafjedavid
Benzoezuur is geen goed idee. Las net een artikel http://www.overclockers.com/articles993/ waarin stond vermeld (specifiek over water in waterkoelingen) dat het beter is om alkalisch water te hebben, dus gewoon maar water methanol gaan proberen.... zal wel goed komen....

thnx voor de opmerkingen en replies

[ Voor 9% gewijzigd door Dafjedavid op 13-12-2004 16:13 ]

Who Needs Windows...

• CopperCAT
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 05-12-2025

CopperCAT

Cu --> Cu(2+) + 2e-

Verwijderd schreef op maandag 13 december 2004 @ 15:53:
Anders kun je misschien wat isopropanol toevoegen? Dat wordt gebruikt om te desinfecteren? maar of het in die lage concentraties werkt, dat weet ik niet, maar goed methanol zal zelf ook wel desinfecteren ;)
Isopropanol is hetzelfde als aceton. Dat lost de siliconeslangen behoorlijk snel op(eerst worden ze een beetje mat... :P) . De meeste PVC's kunnen er ook niet tegen.

Core2D E6600 :: Scythe Ninja 1000+ :: G-Skill DDR2 PC6400 4-4-4-12 HZ 2048Mb :: Asus P5W DH :: 2* Barracuda 7200.10 320Gb S2

Verwijderd

CopperCAT schreef op maandag 13 december 2004 @ 19:39:
[...]

Isopropanol is hetzelfde als aceton. Dat lost de siliconeslangen behoorlijk snel op(eerst worden ze een beetje mat... :P) . De meeste PVC's kunnen er ook niet tegen.
Aceton is CH3 - C=O - CH3
isopropanol is CH3 -CHOH - CH3

Dus ik vindt het niet helemaal hetzelfdde eigenlijk... sorry, maar het zou best dezelfde werking kunnen hebben, maar het is in ieder geval desinfecterend. Maar voglens mij ietsje minder aggresief als alcohol....

• CopperCAT
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 05-12-2025

CopperCAT

Cu --> Cu(2+) + 2e-

Verwijderd schreef op vrijdag 17 december 2004 @ 22:59:
[...]

Aceton is CH3 - C=O - CH3
isopropanol is CH3 -CHOH - CH3

Dus ik vindt het niet helemaal hetzelfdde eigenlijk... sorry, maar het zou best dezelfde werking kunnen hebben, maar het is in ieder geval desinfecterend. Maar voglens mij ietsje minder aggresief als alcohol....
Inderdaad, ik bedoelde dus eigenlijk isopropanon... 8)7
Feit is dat je het beter niet in je koelmiddel doet, want naar eigen ervaring tast het vanalles aan.

Core2D E6600 :: Scythe Ninja 1000+ :: G-Skill DDR2 PC6400 4-4-4-12 HZ 2048Mb :: Asus P5W DH :: 2* Barracuda 7200.10 320Gb S2

Pagina: 1