Toon posts:

Maxtor 200GB SATA wordt niet herkend in P4P800SE

Pagina: 1
Acties:
  • 207 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Eerste post hier dus.. :)

Ik heb een probleem met mn maxtor 200gb sata, als ik de pc opstart doet de hd het vaak niet.
De bios ziet hem niet, heb de hd al bij iemand anders ingeprikt en daar deed die het prima.
Zit het hele weekend al te kl*ten maar het lukt maar niet. Met de search kwam ik ook niet echt verder dus uit hoop :'( vraag ik het hier...

Instellingen staan op Enhached *spelling is verkeerd denk ik*
En ik kan instellen pata+s-ata of s-ata in het boekje stond dat ik die moest pakken dus zo ver ik weet staan alle instellingen goed.. heb ze ook al veranderd maar dat maakte verder niks uit voor de hd want die bios zag hem nog niet *windows ook niet*

Spec's :
P4p800SE(laatste bios)+P4 3.0Ghz ht
Ati 9600XT
Enermax 350 watt
1x Maxtor 80GB 7200 IDE *master*
1x WD 120GB 7200 IDE *slave*
1x Lite on brandertje *master*

1x Maxtor 200GB 7200 SATA

Misch een andere *oudere* bios erop flashen?

• janklp
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-02 13:57

janklp

FortyTwo Capital

Heb je wel de speciale nodige drivers voor de sata schijf goed geinstalleerd? Moet je even op de site voor maxtor kijken anders.

Verwijderd

Topicstarter
Nee, maar ik neem aan dat eerste de bios hem moet vinden, soms doet de hd het wel en soms niet . Het ligt ook niet aan een los contact want bij een vriend deed die het perfect met dezelfde kabels.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ook al werk je met 1 of 2 losse schijven, dan nog moet je in je BIOS aanzetten dat je de RAID-bios wilt gebruiken. En Enhanced modus kun je, net als P-ATA + S-ATA lekker laten staan :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga het effe proberen maar warom is het dan dat de hd het soms wel doet en dan als ik de volgende keer reboot vaak weer niet? 8)7
Soms dan hangt de pc ook met het vinden van de hd's

die raid instellingen helpen niks, dat dacht ik al want de bios VIND de hd niet eens.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2004 15:31 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Welke voeding heb je erin zitten? En ontkoppel eens alle overbodige schijven/apparaten (welke niet essentieel zijn om Windows mee te booten enzo dus ;) ), zodat je minder stroom gebruikt. Dan kun je de voeding min of meer uitsluiten :)

[ Voor 21% gewijzigd door BalusC op 13-12-2004 15:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
Heb de hd al op een apparte voeding laten lopen, denk dat dat een beedje het zelfde is en als ik alle andere apparaten uitrek en alleen me boot hd en die sata eraan doe doet die het zelfde soms wel soms niet

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Je hebt dus 2 voedingen in je PC zitten :?

Anyway, probeer het toch gewoon en maak gebruik van 1 voeding. Het een of het ander, maar niet samen. En post ook eens welke voeding(en) je hebt, zoals ik eerder vroeg :)

Verwijderd

Topicstarter
staat in startpost welke voeding...had ik toenet erbij gezet .. een enermax 350 watt maar ik had dus een andere voeding ernaast gelegd een at voeding die op de hd aangesloten en aangezet eerste de hd laten opspinnen daarna derest van de pc aangezet, maakte geen verschik. ook heb ik gedaan wat je zij van alles eruit halen wat niet nodig was en dan me boot hd en die sata hd, maar dat maakte ook geen verschil. kheb ondertussen eens geflashed naar een oudere bios de *nulletjes* 04 en had eerste de 07 erop staan, maar dat had ook geen nut. dus weer terug geflashed naar 07

• Danjel
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-03 19:53
Weet je zeker dat je de goeie drivers hebt geinstaleert?
Ikzelf gebruik ook 2 maxtor hdd's op hetzelfde mobo.
Ik had er ook problemen mee. maar nadat ik eenmaal de goeie drivers had gevoden op de website van asus was het opgelost...

Good luck.

They who buy the dip, deserves the rip.

Verwijderd

Topicstarter
Welke drivers bedoel je?

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Als de harddisk al niet in de BIOS wordt herkend, dan hebben drivers weinig zin ;)

• Danjel
Dan staan je instellingen in je bios niet goed...
Je moet ff goed je handleiding doornemen want daar staat het exact in opgeschreven!

Ik heb exact hetzelfde probleem gehad namelijk.

Verwijderd

Topicstarter
in het boekje staat dus niks ''exact'' opgeschreven over de instellingen anders was ik er dus allang uit, heb ondertussen me mobo geruild in de winkel misch dat de sata kapot was ofzo maar dat blijkt dus niet. Heb nou een nieuw p4p800se mobo maar nog steeds het zelfde probleem heb ook al een andere hd *precies dezelfde wel* van iemand anders geprobeerd maar dan blijft het probleem zig nog steeds voordoen, begin me nou af te vragen of misch het mobo dat type hd niet aankan ofzo.

Verwijderd

Je hoort wel degelijk een eerst Promise driver installeren van je CD(of nwe van Asus) Anders kun je nooit een SATA schijf gebruiken. Je BIOS zet je op PATA + SATA als je IDE en SATA schijven gebruikt. De SATA schijven worden vervolgens "herkent" door de Promise driver bij het opstarten. Daarna ziet Windows de schijven ook en kun je ze formateren en partitioneren vanuit Windows.

• Kwartjuh
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-02 08:44
BalusC schreef op maandag 13 december 2004 @ 16:01:
Je hebt dus 2 voedingen in je PC zitten :?

Anyway, probeer het toch gewoon en maak gebruik van 1 voeding. Het een of het ander, maar niet samen. En post ook eens welke voeding(en) je hebt, zoals ik eerder vroeg :)
Is dat zo raar dan? Ik bedoel, als je 2 oudere voedingen hebt liggen met minder capaciteit, dan is het toch een optie? Je kunt mischien beter 1 nieuwe voeding kopen vanwege het geluid, maar toch... ik heb thuis een serverkast staan waar heel wat HD's en CD-Rom spelers in zitten, en ik móet straks wel een extra voeding erin gooien.

-[ Het Kwartjuh Valt... ]-

• Kris2904
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-12-2025

Kris2904

found his match in SoaD

In je BIOS staan bij IDE Configuration 4 items (staan in je handleiding als onder sectie 4.3.6, bladzijde 4-14). Kun je zeggen waar je alles op hebt ingesteld?

Was getekend, enz. | specs

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 15 december 2004 @ 21:48:
Je hoort wel degelijk een eerst Promise driver installeren van je CD(of nwe van Asus) Anders kun je nooit een SATA schijf gebruiken. Je BIOS zet je op PATA + SATA als je IDE en SATA schijven gebruikt. De SATA schijven worden vervolgens "herkent" door de Promise driver bij het opstarten. Daarna ziet Windows de schijven ook en kun je ze formateren en partitioneren vanuit Windows.
Sorry hoor maar hier klopt niks van, promise drivers? kweet niet hoe je daar op komt.. Ik heb het over de bios niet over windows.
en als jij wilt beweren dat je in je bios via een cdtje een driver kan installeren vind ik je knap. het is een onboard sata controller, niks via een kaartje ofzo hoor, khoor veel over drivers maar het heeft niks te maken met drivers. En dat Pata+SATA, ook dikke onzin lees jij maar eerst ff de boekjes voordat je hier reageert want het is pure onzin in het boekje staat als je pata en sata pakt dan pakt die alleen de 1e ide poort en sata.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2004 10:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
Kris2904 schreef op donderdag 16 december 2004 @ 09:40:
In je BIOS staan bij IDE Configuration 4 items (staan in je handleiding als onder sectie 4.3.6, bladzijde 4-14). Kun je zeggen waar je alles op hebt ingesteld?
Het staat zoals het daar staat in het boekje dus het zou moeten werken:

Enhanced mode
s-Ata
No
35

Aan het moederbord kan het ook niet liggen want dat is woensdag *gister* omgeruild in de winkel omdat ik dacht dat misch de sata controller kapot was, was geen probleem om om te ruile en ik kreeg direct een nieuwe. nu denk ik zelf ook dat het een instelling is maar welke en wat ik dan vaag vind is dat die het soms wel en soms niet doet ik snap er nu echt helemaal niks meer van |:(

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2004 10:42 ]

• KermieCow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-03 17:06

KermieCow

to MOoh or not to MOoh...

Ik heb niet zoveel verstand van elektronica, maar 2 voedingen in 1 pc schijnt niet aan te bevelen te zijn... Maar das een andere discussie / topic..

Voor je HD probleem, als een mobo een SATA controller onboard heeft, ziet de BIOS hem toch niet. Hij hangt aan een aparte controller en deze SATA controller heeft zijn eigen BIOS, zoals hierboven ook al opgemerkt. Hier moet je dan in windows ook weer drivers voor installeren.. De drivers staan dan op de driverCD die bij je mobo zit.
En met windows zou het kunnen dat hij ze de ene keer pakt en de andere niet. Had ik met mijn SATA op mijn nforce mobo ook. Gewoon die drivers erop, toen was het bij mij iig opgelost. Je ziet dan ook bij het opstarten van je pc dat die SATA controller langskomt en zijn eigen aangesloten SATA HD's detecteert... (zie je dat nu ook al langskomen bij de boot?)

Verwijderd

Dat Mb heeft twee sata controllers.
Als je geen RAID gebruikt zou ik gewoon de niet Promisse controller(intel?) gebruiken.
Als je de pc aanzet komt de sata schijf gewoon voor in het lijstje. Als je smart aanzet in je bios, zie je meteen de melding verschijnen of ie in orde is of niet.

Dat doet het meteen, zonder drivers of iets.

(en ik kan het weten, ik heb er ook één met 2x120Gb maxtor niet in RAID op de standaard controller)

Let wel ff goed op de stekkers SATA zit wat minder goed vast dan IDE. Ander kabeltje al geprobeerd?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2004 11:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
Kheb um niet in raid staan en als die het doet ziet smart hem en is die ook helemaalin orde maar als die hem niet vind vind de bios hem niet en windows ook niet dus tja .. drivers en what ever jullie mee aankomen heeft geen enkel nut ook kan de voeding het niet zijn want dan zou ik het merken/horen tis btw een enermax 350 watt dus dat moet voldoende power leveren zo zware apparaten heb ik er niet in op me cpu na.

Verwijderd

Hehehe,

heb je nou die drivers op zn minst even geprobeert . ik bedoel, ze staan vast niet voor niets op je mobo cdtje ;) .

• Kris2904

Kris2904

found his match in SoaD

Volgens mij loopt het een beetje door elkaar.

- Klopt het dat het hier een Asus P4P800 SE betreft, met een Intel 865 chipset, met ICH5R southbridge?
- Klopt het dat het moederbord verder geen SATA controllers aan boord heeft? Dus alleen de SATA controller in de southbridge?
- Hoe was de opstelling bij die vriend van je, waar de schijf wel werkte? Wat voor moederbord had die en wat was daarop op aangesloten?

- Is er hier iemand die ervaring heeft met een SATA schijf aan de SATA controller in de ICH5R southbridge?

Aanvullend:
- Welk besturingssysteem draai je?
- Heb je daar de drivers al geïnstalleerd?
- Wat gebeurt er daar? Of wat gebeurt er daar niet?

[ Voor 13% gewijzigd door Kris2904 op 16-12-2004 15:01 ]

Verwijderd

Topicstarter
Kris2904 schreef op donderdag 16 december 2004 @ 14:58:
Volgens mij loopt het een beetje door elkaar.

- Klopt het dat het hier een Asus P4P800 SE betreft, met een Intel 865 chipset, met ICH5R southbridge?
- Klopt het dat het moederbord verder geen SATA controllers aan boord heeft? Dus alleen de SATA controller in de southbridge?
- Hoe was de opstelling bij die vriend van je, waar de schijf wel werkte? Wat voor moederbord had die en wat was daarop op aangesloten?

- Is er hier iemand die ervaring heeft met een SATA schijf aan de SATA controller in de ICH5R southbridge?

Aanvullend:
- Welk besturingssysteem draai je?
- Heb je daar de drivers al geïnstalleerd?
- Wat gebeurt er daar? Of wat gebeurt er daar niet?
Nou ik zou zeggen lees het topic ff door en misch ook ff niks zeggen alsje hier dingen komt vragen waarvoor ik het topic heb geopent

• Kris2904

Kris2904

found his match in SoaD

Ok, ok, als je liever niet wil dat ik overzicht in je topic probeer te krijgen, dan is het ook goed hoor..

Succes ermee!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 16 december 2004 @ 10:28:
[...]
..... En dat Pata+SATA, ook dikke onzin lees jij maar eerst ff de boekjes voordat je hier reageert want het is pure onzin in het boekje staat als je pata en sata pakt dan pakt die alleen de 1e ide poort en sata.
Zal best, maar ik heb 2 SATA en 2 IDE schijven draaien op dat bord en jij nog niet....

Verwijderd

Ik heb ook een Asus P4P800SE met 4 ata-schijven en een sata-schijf aangesloten (ook een 200gb maxtor).
Zorg dat in je bios de compatibility op pata+sata staat, dan herkent de driver de sata-disk ook automatisch, geen aparte sata-driver ofzo nodig (dit werkt in ieder geval voor windows xp en windows 2003).

Ik heb verder niks speciaals ingesteld, alleen die pata+sata, dat deed het voor mij.
Misschien eens kijken naar die sata-stekker ofzo, is nogal crappy kabel, die valt er zo uit of raakt los als je even in je kast rondklooit.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2004 18:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
In het boekje stond als je dat je alleen sata moest pakken als je 4x ide en sata wil ik heb net weer gechecked pata+sata aangezet en dan hankt me pc de hele tijd

[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2004 22:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
niemand meer, heb het gevoel dat ik de enige ben ofzo? verder geeft iedereen hier andere antwoorden dus best vaag maar ik blijf hopen... :X

Verwijderd

maar sata is raid, dus normaal als je schijf niet ziet in de bios. dus bij het booten moet een menu zien.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2004 00:00 ]

• Danjel
ga je bios in door op <del> te drukken.

ga naar je main menu en dan "ide configuration"

zet de optie: onboard IDE operate mode naar enchanced mode.

zet de optie: configure S-ATA as RAID op yes.

Druk op <F10> en sla het op.
Restart je pc.

Als je dan NA het <druk del> scherm geen scherm krijgt (heel kort) over je S-ATA/RAID hdd's dan is of je kabel brak/kaduuk of je mobo is aan stront.

Ik zelf heb dit probleem ook gehad.
Maar exact dit volgen toen werkte het. mijn kabeltje was brak.
heb je he er toevallig een tie-wrap omheen gedaan? ik iig wel en dat was niet slim blijkbaar.

op pagina 5-21 en 2-26 is misschien ook nog wel wat handigs te vinden.

Dus check je kabels/mobo na.

Verwijderd

Beste allemaal,

om misschien wat duidelijkheid in dit topic te creeren, Maxtor S-ATA schijven geven heel veel problemen met S-ATA controllers van Intel en SiS.

Het is een alom bekend probleem (google maar eens op "maxtor sata AND intel 865"), alleen word het probleem natuurlijk niet officieel erkend, noch door intel, noch door maxtor.

Ik werk op de technische dienst in een computerwinkel, en heb dit al een aantal keer meegemaakt. Heb nu weer een systeem staan met een Asus P4P800 met IC5HR southbridge met geintegreerde RAID, werkt dus niet met Maxtor schijven. RAID bios laat zich 1 keer zien na het resetten van de BIOS, daarna nooit meer.
Een bord met dezelfde chipset van MSI (865PE Neo2-PFIS2R ofzo) vertoont soortgelijke problemen, hij houdt het echter ietsjes langer uit, ongeveer 10 minuutjes.

Wij zijn overgegaan op Seagate S-ATA schijven, deze werken vlekkeloos. Ik vermoed dat het probleem bij de conversie van he signaar op Maxtor schijven. Deze zijn namelijk niet echt S-ATA, maar gewoon IDE met een S-ata conrtollertje van SI. Seagate daarentegen zijn echt doorontwikkelde S-ATA schijven.

Iedereen met zo'n opstelling, veel succes! :X
edit:

Lees ook hier, hier en hier.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2004 11:03 ]

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-02 12:54

Mentalist

[avdD]

Aanvulling :
http://www.pczaak.nl/cata...1_35_238&products_id=1733
MAXTOR 200.0Gb 7200RPM 6B200MO SATA
LET OP!!! Dit model werkt niet goed samen met de Intel ich5 Southbridge!!!
Dit hebben ze bij de hele serie Maxtor 6B* SATA schijven gezet. Bij de 6Y* staat echter niets, die doen het vermoedelijk wel.

Als de TS de 6B200MO heeft moet dat het haast wel zijn. Andere schijf kopen dus.

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Verwijderd

Topicstarter
Maximo dat is het .. ik heb de hd nu zo ver dat hij bij het opstarten het doet maar owee als ik de reset aanraak dan vind die hem niet meer en moet ik hem uitzetten en weer aan, best raar dab van maxtor maar nu weet ik die rare oorzaak ook weer, maar kan het zijn dat die hd ook ontzettend slurpt, had hem eerst los aan een ?? watt voeding gehangen *at* en deed nog traag opstrarten die hd waardoor de bios hem neit vond daarna aan een 350watt qtech same met een andere hd *gewoon lose molex uit die pc aangesloten op hd en die hele pc aangezet* en daarna eens bij mijn voeding op een apparte stroomkabel dus geen 2 apparten aan 1 maar gewoon 1 kabel voor die hd en toen deed die het wel... is dat misch ook een optie dat die met opstarten gewoon te veel vraagt over 1 kabel met 2hd;s

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
Probeer is met "enhanced mode" uit, in het boekje staat wel dat je dit op sata moet zetten maar dit omdat op pata dit soms problemen kan geven.

Misschien dat de maxtor sata daar ook wel op struikelt en zou je is moeten kijken of hij zonder enhanced mode goed werkt.
Verder zit er ergens nog een switch in het normale bios om "configure sata as raid" sata als raid in te stellen, deze moet dus vanzelfsprekend niet aan staan. en zoals eerder genoemd het intel sata bios moet dus ook op een enkele hdd staan ;)

Verwijderd

Dit hebben ze bij de hele serie Maxtor 6B* SATA schijven gezet. Bij de 6Y* staat echter niets, die doen het vermoedelijk wel.

Als de TS de 6B200MO heeft moet dat het haast wel zijn. Andere schijf kopen dus.
Meteen maar even de proef op de som, 2x Maxtor 6Y200M0 schijven aangesloten (dit is de DiamondMax 9 serie trouwens, de 6B200M0 is de DiamondMax 9 serie), maar dit maakt het nog erger. Schijven worden helemaal niet meer herkend, sterker nog, systeem komt niet eens meer langs de POST. Hangt gewoonweg tijdens het initialiseren van de S-ATA poorten. Ook slechts 1 drive aansluiten heeft geen enkel nut. Seagate rules!!!! 8)

Dus don't bother buying nieuwe Maxtor's...

Vind het wel een blunder van formaat, en behoorlijk knap dat je het als ontwikkelaar voor elkaar krijgt om een hele serie schijven, nee 2!!! series schijven niet te laten werken op een veel gebruikte controller. Maargoed, das mijn mening.
Gij zijt gegroet ;)

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Zit ie inderdaad niet gewoon op een extra ide-controller (promise zit er volgens mij op), en heb je die controller bij "onboard divice config" niet toevallig uit staan?

edit:
Oh, er is nog een tweede pagina :X |:(

[ Voor 18% gewijzigd door fsfikke op 23-12-2004 23:13 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05-03 13:10
Een maat van mij heeft ook zo'n soort probleem ook, met precies dezelfde schijf. Hij heeft de Diamondmax10 Plus 200GB SATA uitvoering. Hij heeft al een keer een nieuwe schijf gekregen maar heeft nog steeds hetzelfde probleem. De schijf formateert zich namelijk om de zoveel tijd. :?

_@/'

• Zomborro
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 05-02 16:18

Zomborro

USCSS Nostromo crew member

Misschien is dit topic al gesloten, maar bij mij dezelfde probleem met een P4P800SE en een DiamondMax 10 SATA Maxtor van 200 GB.

Heb twee IDE schijven waarvan een de bootdisk, daarnaast 2 DVD branders en een SATA disk dus zonder actieve partitie e.d. welke gebruikt wordt als

Ook bij bijna (en dat is juist het rare) boot hetzelfde probleem, dan ziet hij de SATA disk wel en dan weer niet. Als hij hem niet ziet, pc uit van de stroom, even de aan/uit knop indrukken, stroom er weer op en meestal gaat het dan wel goed.

De SATA disk geeft problemen op poort SATA1 en SATA2. Het kan inderdaad een kabel probleem zijn maar ga eerst maar eens even terug naar Mycom om verhaal te halen met de tips van Maximo (thnx!) want is eigenlijk ontwerkbaar.

Heb nu versie boot beta 1.008 en ga straks de normale 1.008 proberen om te kijken of dat iets oplost, kan ook eens kijken of de Intel Raid drivers iets oplossen.

Zou graag van anderen horen hoe zij dit probleem opgelost hebben. :?

It's life, Jim, but not as we know it...

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-02 20:01

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

het is heel simpel de DM10 6bxxx werkt neit op de ich5(r)

ik had hetzelfde probleem met mijn epox 4pca3+ (875p + ich5r)
week zitten knoeien, bios flash, fw flash noem maar op probleem bleef bestaan.
met maxtor en epox aan de lijn gehangen, nieuwe firmwares en bios gekregen.
terug naar zaak, omgewisseld voor 2 x 250gb hitachi en werkte gelijk!!!

Het probleem wordt ook vermeldt in de hardeschijven faq.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• Zomborro
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 05-02 16:18

Zomborro

USCSS Nostromo crew member

Thanks! ga ik Mycom even lastig vallen, en zal de harde schaijven faq ook eens bekijken.

It's life, Jim, but not as we know it...

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Om specifiek te zijn hier. Kijk onder "compatibiliteit" :)

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem was de bios voer de laatste beta bios erin en je probleem is opgelost dit heeft in iig bij mij gewerkt
Pagina: 1