[ADSL]Wireless op oudere PC

Pagina: 1
Acties:

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-02 16:54

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
Mijn schoonvader wil graag ADSL. Het hoeft geen duur abbo'tje te zijn, de instapversies van KNP bv. zijn al meer als genoeg. Het is voornamelijk surfen/chatten/e-mailen. Ik zat te denken aan bv een instapabbo bij het Net.

Nu wil hij graag wireless. Er lopen op dit moment nogal wat aanbiedingen die een gratis ethernet modem aanbieden of een wireless modem met 70 euro korting. Dat is dan een ST570 (11 Mbps). NB: De ST580 met 54 Mbps vind ik voor een ADSL met 1 PC eigenlijk overkill.

Nu een paar vraagjes:

1. De ST570 heeft mi géén WPA beveiliging. Is dit een groot (security) probleem? Je hoort allerlei indianenverhalen over de kwetsbaarheid van wireless netwerken, maar heb je echt WPA nodig of kan je de ST570 ook zonder WPA helemaal dichttimmeren?

2. Kan de PC het aan: een Pentium II 300 MHz, met 64 MB RAM. OS = Win98SE.

3. Is elke Wireless LAN kaart goed of is het aan te raden een bepaalde kaart te nemen ism de ST570?

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

de PC kan het aan.
of het OS het leuk vind, ligt een beetje aan je wifi netwerkkaart. (er moeten wel W98 drivers zijn, en niet elke Wifi netwerkkaart heeft ze)

Wifi is nooit volledig dicht te timmeren.
met static IP's, een WEP128 key, SSID Broadcast Disable en MAC filtering kom je al wel een heel eind, en daarmee houd je de gemiddelde gebruiker wel buiten de deur.
Een beetje afhankelijk van waar je woont kan je zeggen dat dit wel voldoende is voor thuisgebruik.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• _Oldie_
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19-09-2024

_Oldie_

Are you local?

Ik ken de router die Kpn levert niet. Elk wireless kaartje moet trouwens in principe werken.

De pc is nog prima, maar ik zou voor een paar tientjes (eventueel tweedehands) 256mb of 512mb extra kopen en bijplaatsen. Dan Windows 2000 installeren en je heb echt genoeg om een leek te laten internetten.

• mtthw
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14-02 22:18
Mijn ervaring met de SpeedTouch 570 is dat het bereik echt bedroevend is, waarschijnlijk het resultaat van de ingebouwde antenne. Ik denk dat een ethernet modem/router een beter optie is. Koop daar dan een redelijk Access Point bij met antenne, zodat je bereik wat beter is.
De PC kan het wel aan, op een nog tragere PII (W98SE) met een Linksys 11Mbps kaartje op een ST570 is prima te internetten.

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
De goede man woont in Geleen.

@_oldie_: het is niet de bedoeling een ander OS erop te pleuren, senioren moet je niet zomaar andere software voor de neus zetten ;)

@mtthw: hoe bedroevend is bedroevend mbt bereik. De bedoeling is dat de router in de kelder komt te staan (waar de telefoonlijn binnenkomt) en de PC staat op de 1ste verdieping. Het is een normaal huis uit eind jaren 50, dus geen gewapend betonnen vloeren.

[ Voor 120% gewijzigd door EXX op 13-12-2004 15:03 ]

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
1. Persoonlijk denk ik dat je 'm al goed kunt beveiligen met WEP 128-bits en MAC-acceptatielijst: niet onfeilbaar misschien, maar goed genoeg voor thuissituatie.

2. Een USB-versie (als er tenminste USB op die pc kan) lijkt me betere keus aangezien er nogal eens probs zijn met PCI-kaartjes op oudere pc's (PCI 2.1 vs. 2.2 e.d.).
Ok, snelheid ligt lager als er geen USB-2 kaart inzit, maar beter iets dan niets :P

3. als die st570 zich aan de standaard houdt, zou er geen probleem moeten zijn

[ Voor 11% gewijzigd door 3dfx op 13-12-2004 15:05 ]

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-02 09:21
Even GOED checken welke kaartje je koopt. Zelf heb ik een ASUS en die werkt alleen met XP en 2k...

DIT IS MIJN WEBSITE

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
Ja, er zitten 2 USB poorten op de PC (een Dell Dimension XPS R350 met een 440BX based mobo)

edit:
De CPU is zelfs 350 MHz zie ik net :P

[ Voor 34% gewijzigd door EXX op 13-12-2004 15:07 ]

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

EXX schreef op maandag 13 december 2004 @ 14:58:
De goede man woont in Geleen.

@_oldie_: het is niet de bedoeling een ander OS erop te pleuren, senioren moet je niet zomaar andere software voor de neus zetten ;)

@mtthw: hoe bedroevend is bedroevend mbt bereik. De bedoeling is dat de router in de kelder komt te staan (waar de telefoonlijn binnenkomt) en de PC staat op de 1ste verdieping. Het is een normaal huis uit eind jaren 50, dus geen gewapend betonnen vloeren.
ik doelde niet zozeer op de stad/dorp, maar meer op wat voor buurt de persoon woont...
zelf woon ik in een hele rustige buurt, een eindje van grote wegen vandaan, aan het randje van de stad... hier komt dus echt nooit iemand wardriven ( =zoeken+kraken van draadloze netwerken).
Als ik nou midden in de stad zou wonen, zou ik geen genoegen nemen met de standaard beveiliging.
dan maar wired netwerk, of een Radius authenticatieserver draaien.
EXX schreef op maandag 13 december 2004 @ 15:05:
Ja, er zitten 2 USB poorten op de PC (een Dell Dimension XPS R350 met een 440BX based mobo)

edit:
ach, ik heb hier een P1 200Mhz MMX met 32MB RAM laptopje staan, verbonden met mijn draadloze netwerk via een Realtek 8180 based PCMCIA kaartje (van Edimax), en het geheel draait onder WinME...
werkt perfect :)

[ Voor 20% gewijzigd door McKaamos op 13-12-2004 15:11 ]

• mtthw
Tja, het bereik is natuurlijk moeilijk aan te geven. Degene waar ik ervaring mee heb staat in een oude boerderij, hangt zeg maar om de hoek van een deur. Na 10 meter is er weer een muur en 5 meter verder staat de PC. Zelfs met deuren open is er gewoon amper tot geen bereik. PC draaien met de antenne naar de ST570 gericht scheelt wel veel.
Een andere PC staat indezelfde ruimte als de ST570, zo'n 15 meter van de router af. Het enige obstakel is het bureau, waar de PC direct achter staat. Het bereik is op die PC zelfs slecht, maar dat komt denk ik ook mede door de gebruikte netwerkkaart.

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
FireWurX schreef op maandag 13 december 2004 @ 15:08:
[...]

ik doelde niet zozeer op de stad/dorp, maar meer op wat voor buurt de persoon woont...
zelf woon ik in een hele rustige buurt, een eindje van grote wegen vandaan, aan het randje van de stad... hier komt dus echt nooit iemand wardriven ( =zoeken+kraken van draadloze netwerken).
Ah op die manier. No probs, het is een vrij rustige buurt.

[ Voor 79% gewijzigd door EXX op 13-12-2004 15:12 ]

• Canard
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 23:33
EXX schreef op maandag 13 december 2004 @ 15:05:

edit:
Ik heb al regelmatig meegemaakt dat PCI WLAN kaartjes niet werken op een 440BX moederbord. Houd daar rekening mee!
Zie ook Iva_Bigone in "[ADSL]Wireless op oudere PC"

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
mtthw schreef op maandag 13 december 2004 @ 15:11:
Tja, het bereik is natuurlijk moeilijk aan te geven. Degene waar ik ervaring mee heb staat in een oude boerderij, hangt zeg maar om de hoek van een deur. Na 10 meter is er weer een muur en 5 meter verder staat de PC. Zelfs met deuren open is er gewoon amper tot geen bereik. PC draaien met de antenne naar de ST570 gericht scheelt wel veel.
Een andere PC staat indezelfde ruimte als de ST570, zo'n 15 meter van de router af. Het enige obstakel is het bureau, waar de PC direct achter staat. Het bereik is op die PC zelfs slecht, maar dat komt denk ik ook mede door de gebruikte netwerkkaart.
Hmm, klinkt niet best. Dus gewoon de gratis ST510 ethernet modem nemen en daar met een cross cable een wireless access point aanhangen dus?

• mtthw
EXX schreef op maandag 13 december 2004 @ 15:15:
[...]
Hmm, klinkt niet best. Dus gewoon de gratis ST510 ethernet modem nemen en daar met een cross cable een wireless access point aanhangen dus?
Lijkt mij de beste optie. Voor zo'n 60 euro heb je de Linksys WAP54G.
Ben je dus net zo duur uit (toch?)

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
Verdorie, ik heb ook eens usenet afgezocht met google en idd: 440BX met WLAN is nogal een probleem :(

Dan wordt het toch een USB adaptor. Helaas is de USB op de PC maar USB 1.1.

Verwijderd

Neem iniedergeval géén Asus WL138g wlan kaartje. Die kan vaak niet op oudere moederborden :)

• mtthw
1 MB/s is toch meer dan voldoende voor internet met een instapabo'tje?
Nog wat anders... Bij Het Net zit je volgens mij vast aan datalimieten, misschien is een BBned/Tiscali Wholesale variant een beter alternatief, mits het natuurlijk leverbaar is op die locatie?

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
Hhmmm, eigenlijk ben ik niet zo een fan van USB adaptertjes. Een gewone PCI kaart zou me veel liever zijn.

edit:
Ja, 250 MB datalimiet, met daarboven 1 euro per 100 MB. Nu lijkt me 250 MB wel genoeg voor doorsnee e-mail, chatten en surfen.

[ Voor 40% gewijzigd door EXX op 13-12-2004 15:50 ]

• mtthw
Daar heb je gelijk in, maar als je voor dezelfde prijs (of zelfs minder) meer kunt krijgen, waarom niet, meteen voorbereid op de toekomst.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

EXX schreef op maandag 13 december 2004 @ 15:49:
Hhmmm, eigenlijk ben ik niet zo een fan van USB adaptertjes. Een gewone PCI kaart zou me veel liever zijn.

edit:
Ja, 250 MB datalimiet, met daarboven 1 euro per 100 MB. Nu lijkt me 250 MB wel genoeg voor doorsnee e-mail, chatten en surfen.
uhmm, das krap hoor...
hier haal ik op een doorsnee dag (met 3 a 4 mensen achter router, puur email, chat en surf) makkelijk 200MB

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
Ik zie trouwens net dat er een USB adaptor wordt meegeleverd. Werkt die op zo een oude 440BX bak? (geen probs met drivers of USB 1.1 vs. USB 2)

• 3dfx
  • Niet online
EXX schreef op maandag 13 december 2004 @ 16:05:
Ik zie trouwens net dat er een USB adaptor wordt meegeleverd. Werkt die op zo een oude 440BX bak? (geen probs met drivers of USB 1.1 vs. USB 2)
Jep, usb2 is downwards compatible met usb1.1: OS moet wel minimaal Win98 SE/2e editie zijn (ivm. drivers), maar dat heb je ook.

[ Voor 3% gewijzigd door 3dfx op 13-12-2004 16:10 ]

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
Ik heb nog wat verder onderzoek gedaan en nu heb ik nog volgende opties erbij:

• Geen wireless maar met wat speciale hardware via het lichtnet. Kosten zijn ongeveer gelijk aan wireless.

• Gebruik van 2 AP's. Dus: het standaard (tegenwoordig gratis) ST510 ethernetmodem <-> crosscable <-> een wireless AP. Vervolgens bij de PC weer een AP <-> crosscable <-> ethernet PCI kaart in de PC.
Je configureert een soort van point-to-point verbinding tussen de AP's. Je hebt dan weliswaar een extra AP nodig, maar geen wireless USB of PCI kaart voor de ouwe PC. Veel duurder zal het dus niet zijn.

[ Voor 23% gewijzigd door EXX op 20-12-2004 10:46 ]

• 3dfx
  • Niet online
EXX schreef op maandag 20 december 2004 @ 10:44:
• Gebruik van 2 AP's. Dus: het standaard (tegenwoordig gratis) ST510 ethernetmodem <-> crosscable <-> een wireless AP. Vervolgens bij de PC weer een AP <-> crosscable <-> ethernet PCI kaart in de PC.
Ik denk niet dat je alle merken/types AP zomaar als wlan-adapter kunt ge-(/mis :P)bruiken aangezien ze meestal een IP verwachten van een DHCP-server (de Asus WL-330g kan het bijv. wel, maar de Linksys WAP11 weer niet).
Daar komt nog bij dat mogelijk de beide AP's van hetzelfde merk+type moeten zijn (weet het niet zeker; als je ze als repeater gebruikt om bereik te vergroten moet dat meestal wel).

Je kunt ook kiezen voor wlan-router (of router+AP) aan ene kant, en een 'echte' ethernet>wlan adapter aan de pc kant, zoals bijv. deze http://www.linksys.com/in...duct.asp?coid=28&ipid=392 (11mbit) of deze http://www.linksys.com/in...duct.asp?coid=28&ipid=545 (54 mbit)

Of die Asus WL-330g:
Selecting operation mode by a hardware switch without complicated software settings.

[ Voor 5% gewijzigd door 3dfx op 20-12-2004 12:16 ]

Pagina: 1