Toon posts:

Booten vanaf external USB 2.0 HDD mbv winXP

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste,

Ik heb een laptop (dell 8600c) waar winXP SP2 opdraait. Daarnaast heb ik een externe HDD die ik kan aansluiten via usb 2.0.
Is het "uberhaupt" mogelijk om op die externe HDD windows XP te installeren en te booten vanaf m'n laptop.
Dus op de laptop HD een winXP en onafhankelijk hiervan nogmaals winXP op de externe usb HDD.

Ik kan "booten from USB" instellen in de bios van m'n laptop.

Heeft iemand hier ervaring mee? En wat met de snelheid is deze voldoende om programma's enzo te draaien vanaf externe HDD?

Mij lijkt het buiten dat we hier over een usb 2.0 device spreken in wezen niets anders dan een interne 2 de harde schijf waar je een systeem opzet.

Groetjes,

Verwijderd

Windows kan niet vanaf USB geheel opstarten, de USB-stack wordt te laat ingeladen. FireWire, IDE (inclusief SerialATA) en SCSI zijn wel mogelijk. Alleen is er nog geen enkel BIOS waarin FireWire ook daadwerkelijk in de praktijk wordt ondersteund.
Apple computers kunnen bijvoorbeeld wel van FireWire opstarten, maar er zit maar zelden firewire op een normale pc, helaas

• Apie!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-03 19:55

Apie!

Newer, better & confusinger

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

Verwijderd

Topicstarter
Waarom bestaat dan de optie: booten van USB, als ik bepaalde 'stacks' niet kan inladen...

Of is dit enkel een winXP probleem en kunnen andere OS'en dit wel...
Kan dit omzeild worden, bv. met diskette met nodige drivers?

• Luppie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-03 23:21

Luppie

www.msxinfo.net

Bij booten van USB in je BIOS wort je USB native aan het OS aangeboden. Dit houdt in dat je kan booten van USB. Echter als Windows XP wordt ingeladen (je weet wel die witte balk onderaan je scherm) dan laat ie je HDD controller drivers om je HDD ook te kunnen lezen als Windows gestart is.

Aangezien die dan nog geen Windows USB drivers geladen heeft en niks met de native USB van de BIOS kan zal die geen bootable HDD vinden en waarschijnlijk met een STOP 0x0000000? terug komen (BSOD)

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

Verwijderd

alleen een OS dat geen protected-mode (native) drivers gebruikt maar op het BIOS vertrouwt zal via USB kunnen laden. DOS dus.
Linux heeft bv wel een USB-stack die snel genoeg geladen wordt: de stack/driver zit in de kernel mee gecompileerd, en daarna kun je het USB-device koppelen (mounten) en verder aanspreken.
Een betrekkelijk simpel OS als ReactOS kan bijvoorbeeld ook (nog) niet van USB opstarten.
Echter is er niets dat hen verhindert wel USB toe te laten als opstartmedium
Pagina: 1