Toon posts:

Sony Cybershot (DSC-P73 ) Picture Quality instelling

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb misschien een domme vraag maar het is er toch maar één.

Ik heb een tweetal weken geleden een cybershot P73 gekocht.

Wat ik wil doen :
- Gewoon foto's nemen en deze laten ontwikkelen (99% ervan op standaard grootte).
Welke foto's :
- allerlei van vakantiefoto's tot feestjes
- ik ga me zeker niet bezighouden met fotografie(technieken)

Omdat ik de meeste laat ontwikkelen heb ik nog een vraagje over de kwaliteit (om deze te nemen).

Ik heb begrepen dat een foto nemen tegen 3M meer dan voldoende is.

MAAR : je kan bij een cybershot P73 ook de "picture quality" meegeven, je hebt 2 opties namelijk : Fine & Standard.
Default staat deze op fine, maar wanneer je deze op Standaard zet, kan je toch beduidend meer foto's nemen.

Ik heb nergens gevonden wat dit juist betekend maar ik denk zelf dat het te maken heeft met compressie van de foto?

Mijn vraag is :
Wanneer ik foto's neem tegen 4M en de instelling op standard, is dit (meer) dan voldoende om te laten ontwikkelen op normale fotogrootte?
Tot hoe groot kan men uitvergroten met nog altijd een deftige kwaliteit met deze instelling?

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:38

Zoefff

❤ 

De instelling Fine of Standaard heeft volgens mij idd met de mate van compressie van de JPG's te maken. Ik schiet al m'n fotos gewoon in de beste kwaliteit, dus met zo weinig mogelijk compressie. Over het algemeen merk je op normale groote vrijwel geen verschil tussen JPG's op fine of standaard denk ik, maar op het moment dat je gaat vergroten word het verschil wel duidelijker.

Foto's genomen op 4MP kan je in ieder geval prima op standaard fotoformaat laten afdrukken (houd er wel rekening mee dat je dan in 3:2 moet schieten en niet 4:3). Vergroten tot A4 lijkt me net even te veel denk ik.

Mijn D70 schiet plaatjes op 6,1MP, dat worden dus foto's van 3008 pixels breed. Een A4'tje is ongeveer 28 cm, dus 11 inch breed. Als je daar 3008 pixels op stopt, dan krijg je zo'n 270 dpi, wat ruim voldoende is voor een mooie afdruk.

Jouw P73 schiet op 4MP foto's van 2304 pixels breed. Op een A4 wordt dat zo'n 200 dpi, wat ik persoonlijk wat aan de lage kant vind. Je kan zelf wel uitrekenen tot welke grootte je fatsoenlijk kan afdrukken, als je er rekening mee houd dat alles rond de 300 dpi een mooie afdruk geeft.

Ik wil je trouwens nog wel als goede raad meegeven om altijd op de maximale kwaliteit te schieten, dus 4MP op Fine instelling. Niets is zo vervelend dat als je een foto hebt gemaak waar je een deel van wilt afdrukken (croppen), en dat je er dan achter komt dat je deze foto maar op 2MP hebt geschoten, en dus niet voldoende pixels meer overhebt om een mooie afdruk te maken. Als je ruimte tekort hebt, schaf dan liever wat extra geheugen aan ipv over te schakelen naar een slechtere kwaliteit :)

[ Voor 25% gewijzigd door Zoefff op 13-12-2004 12:36 ]

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• Xtuv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:46
Laat anders eens wat test foto's afdrukken met verschillende settings en kijk voor jezelf wat je acceptabel vind.
Voor 15x10 afdrukken is 2 megapixel al genoeg. Met 4 megapixels kun je tot 20x30 zeer acceptabel afdrukken, groter eventueel ook wel, mits je niet met je neus er bovenop gaat zitten.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie info!

Wat ik zeker zal gaan doen, is enkele testafdrukken maken met verschillende instellingen.

Ik heb nu een geheugenkaartje van 256 Mb Pro aangekocht. Dus ik kan wel enkele foto's nemen.

Het is inderdaad niet leuk als je een foto hebt genomen en deze dan wil 'croppen' maar ik zou dit bijvoorbeeld nooit doen voor een 'sfeerfoto' op een feestje maar aan de hand van de tests zal ik wel merken of dit acceptabel is of niet.

Het reken oefeningetje met de MP is me nu ook duidelijk maar eigenlijk heeft dit weinig te maken met de compressie van de foto. Of ben ik mis?