Toon posts:

[Redhat] Bestand niet opslaan met gedit, wel met vi

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een share van mn webserver gemount met uid=501,gid=100 zodat ik eigenaar ben van de bestanden in de gemounte share. Als ik vanuit een console een bestand (wat dus eigenlijk op de webserver staat) wil bewerken met vi geeft dit geen problemen. Echter wanneer ik een bestand met gedit wil bewerken dan krijg ik de melding 'could not save the file'.

Verwijderd

En in die console, zit je daar niet stiekem heel toevallig met ssh ingelogd op de server?

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:51
Op wat voor manier is die 'share' gemount dan? NFS, smbfs of nog iets anders?

• frim
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
ben je niet toevallig root in die console?

Verwijderd

Topicstarter
Nee heb geen ssh openstaan. In de consoles ben ik een gewone gebruiker. GVIM werkt weer wel. Lekker vaag.

Verwijderd

Leuk dat je op de belangrijkste vraag niet antwoordt:
Wilke schreef op maandag 13 december 2004 @ 10:51:
Op wat voor manier is die 'share' gemount dan? NFS, smbfs of nog iets anders?
Welk mount commando geef je in, cq. wat staat er in je fstab?

Verwijderd

Ben je toevallig geen andere user voor gedit? Oftewel: doe dat bestand dat je op de webserver opent eens 'save as' en dan lokaal opslaan, en kijk eens welke owner/group eraan gegeven wordt... :)

• hesselim
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 27-08-2024

hesselim

it wasn't me

Vraagt vi niet toevallig bij het opslaan of het bestand overschreven mag worden omdat het read only is? Want vi kan onderwater de attributen van een bestand wijzigen zodat het toch overschreven kan worden en de attributen naderhand weer herstellen. Vi vraagt echter wel "readonly option is set (add ! to overwrite)", tenzij je als root bezig bent (of eigenaar van het bestand bent), dan vraagt vi dit niet en overschrijft hij het bestand dus gewoon.

Ik werk zelf niet met gedit, maar ik denk dat gedit readonly bestanden gewoon niet kan editten (overschrijven).

GVIM == VI + uitbreidingen ;)

[ Voor 10% gewijzigd door hesselim op 14-12-2004 07:39 ]

System Specs

Pagina: 1