WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

UTP kabels mooi wegwerken.

Pagina: 1
Acties:
  • 1.693 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 19:04

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Hey Tweakers,

Ik wil graag een netwerkje thuis maken.
Dus deze pc (staan op me kamer) verbinden met de pc die beneden staat. :)

Nu weet ik niet precies hoe ik het het beste kan aanpakken.
De kabels mogen niet zichbaar zijn, dus geen gespijker in de muur en hout.

Hier op me kamer heb ik een CAI aansluiting, kan ik een UTP kabel daarbij intrekken? Geeft dit storing?

De route was ik van plan:
van me kamer naar de meterkast, en van de meterkast door een 16mm buis naar de keuken.

Kortom hoe kan ik het beste te werk gaan.
(Elektro monteurs, ff reargeren! :P)

Whatever.

Verwijderd

je hebt zo te horen al leidingen in de muur

koop/jat zo'n trekveer en trek er een UTPkabeltje doorheen.

Dan kan je eventueel van die plinten klopen waar je kabel onder kan en klaar is Meendering

• Capo
  • Niet online
Die storing is minimaal hoor.. als je utp kabel gebruikt..

Je kunt ook netjes een gootje aanleggen. Dan kun je in de toekomst nog wat kabels erbij trekken ?

of gewoon langs andere kabels die al naar beneden lopen.... als het maar geen kabels zijn die teveel stroom verveoeren....

• Capo
  • Niet online
Wees heeeeeeeeel erg voorzichtig met een trekveer!!!

zeep hem in met zeepsop (puur afwasmiddel!) en trek hem dan pas anders trek je en je utp kabel stuk en andere kabels beschadig je..

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Op woensdag 03 januari 2001 22:18 schreef Capoeiristas het volgende:
Je kunt ook netjes een gootje aanleggen. Dan kun je in de toekomst nog wat kabels erbij trekken ?

of gewoon langs andere kabels die al naar beneden lopen.... als het maar geen kabels zijn die teveel stroom verveoeren....
In die buis die naar mijn kamer gaat zit een coax kabel, zou hij daar nog in passen?
Kabeltrekken is niet mijn favoriete hobby, heb al veel uren eraan verkloot. ;)

Bedankt voor de tips, mijn pa wil geen kabels in het zicht..... :(

Whatever.

• BrammeS
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-06 14:02
damn druk ik op quote ipv wijzigen!

Advanced sheep-counting strategies

• BrammeS
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-06 14:02
Je kan em er gewoon bij intrekken hoor. Als je een cat5 kabel hebt met een 100ohm coax moet dat makelijk in een 16 mm buis passen. mits je niet te veel bochten erin hebt. Of er te scherpe bochten in zitten!

Daarom is cat5 ook twisted pair om storing van buiten en van elkaar tegen te gaan!

Anders kun je altijd nog k25 kabelgootjes tegen de muur spijkeren!

Advanced sheep-counting strategies

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-05 00:22
Tja, als je wil kabeltrekken moet je dus eerst die coax kabel er uittrekken, en samen met de UTP kabel met een lange draad en een trekveer erdoorheen trekken.

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Hoeft niet perse.. als je naar de gamma/praxis/formido noemmaarop gaat kan je daar goedkope trekveren van dik nylondraad kopen.. zijn dunner en gladder dan de echte metalen.

Wat storing betreft: coax en cat 3 werken hier al 4 jaar vredig naast elkaar.. :)

Verwijderd

Je kan ook i.p.v. UTP (Unshielded) STP (Shielded) gebruiken..... 't kost alleen wat duurder......

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Op woensdag 03 januari 2001 22:55 schreef TeleManiac het volgende:
Hoeft niet perse.. als je naar de gamma/praxis/formido noemmaarop gaat kan je daar goedkope trekveren van dik nylondraad kopen.. zijn dunner en gladder dan de echte metalen.
Maar euh... hoe krijg je zo'n trekveer door een pvc buis?? :?

Alvast bedankt voor de tips. :)

Alle tips&truuks zijn welkom! :P

Whatever.

• Nowhere
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-04 16:57
Gewoon duwen

www.kuiphuis.nl

Verwijderd

Op woensdag 03 januari 2001 23:10 schreef meendering het volgende:

[..]
Maar euh... hoe krijg je zo'n trekveer door een pvc buis?? :?
Met een metalen trekveer natuurlijk! |:(

/me dacht: ff inkoppen [img=15,15]i/s/puh2.gif[/img]

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Op woensdag 03 januari 2001 23:15 schreef PeepPeep het volgende:

[..]
Met een metalen trekveer natuurlijk! |:(

/me dacht: ff inkoppen <a href="i/s/puh2.gif\" width=\"15\" height=\"15" target="_blank">[afbeelding]</a>
Voor de duidelijkheid, ik had het over die nylon trekveer.

Whatever.

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
And up you go! ;)

Whatever.

Verwijderd

zo'n trekveer is dus een lang plastic draad met aan de ene kant een soort ronde kop op een verend stokje, die duw je door de leiding heen... als je hem er een eindje in hebt zitten pak je de andere kant vast waar een soort oogje aan zit, daar knoop je een stukje GESTRIPTE UTP kabel aan vast (anders houd het natuurlijk niet ;)) en vervolgens draai je de draadjes van de UTP kabel ff omelkaar ofsow (voor de stevigheid, want er kom wel wat kracht op te staan...)

Vervolgens zet je (is gewoon makkelijker dan in je uppie) een 2e persoon beneden waar de leiding (de pvc pijp dus) uitkomt. Vervolgens druk je de trekdraad verder naar beneden, en de persoon benenden trekt hem dan --> VOORZICHTIG <-- door terwijl jij boven de UTP kabel verder erdoorheen helpt...

Om het dan ff mooi af te maken zet je boven waar de utp kabel uitkomt een wandcontact doosje (daar kan je een korte utp kabel in proppen voor tussen het kastje en je pjoeter)

zo ongeveer duidelijk?

Greetz,

Jasper

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:15

Boss

+1 Overgewaardeerd

Op woensdag 03 januari 2001 22:59 schreef PeepPeep het volgende:
Je kan ook i.p.v. UTP (Unshielded) STP (Shielded) gebruiken..... 't kost alleen wat duurder......
Ja, financieel gezien dan, qua geld...

kon 't niet laten! het KOST MEER of het IS DUURDER.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• boner
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-03 11:14

boner

misantropisch altruïst

geen gepruts.
ga naar de GAMMEL en koop een trekveer met een gewikkeld koperen deel. Dit kun je perfect in een buis steken. Als ie er aan de andere kant uitkomt knoop er dan een lang stuk dun PVC koord aan. Deze eerst in de buis trekken (dus trekveer er HELEMAAL uit). dan een stuk UTP of nog beter SFTP er in trekken. Nieuwe UTP kabel gebruiken. die heeft namelijk een waslaagje dat als glijmiddel werkt.

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

* jelmervos heeft de perfect oplossing

Trek de kabel buiten het huis om, via het huis van de buren en onder de straat door, via die boom door die struik heen

Dan hoef je er alleen maar voor de zorgen dat je pa niet buiten komt. Maar dat is dan het volgende probleem
:):P;)

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

• CmdrKeen
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 21:11

CmdrKeen

Krentenboltosti

Twee draadloze NIC's? Heb je geen Wireless Access Point nodig...

Bloed, zweet & koffie

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Op vrijdag 05 januari 2001 15:38 schreef boner het volgende:
geen gepruts.
ga naar de GAMMEL en koop een trekveer met een gewikkeld koperen deel. Dit kun je perfect in een buis steken. Als ie er aan de andere kant uitkomt knoop er dan een lang stuk dun PVC koord aan. Deze eerst in de buis trekken (dus trekveer er HELEMAAL uit). dan een stuk UTP of nog beter SFTP er in trekken. Nieuwe UTP kabel gebruiken. die heeft namelijk een waslaagje dat als glijmiddel werkt.
Aha, dus zo gaan we het doen...
thnx alot. T'is altijd klote werk om kabels in een buis te krijgen, vooral als er bochten in zitten. |:(

We zullen zien. :D

Whatever.

Verwijderd

dan neem je een beetje olie (geen moterolie ;) maar meer een keuken-olie lookalike of pure afwasmiddel) en daar smeer je de kabel mee in, dan gaat het stukken makkelijker :) en nogmaals: DOE HET ZO RUSTIG MOGELIJK!! ik heb hier 50 meter kabel weg kunnen gooien omdat ik het net ietst te snel klaar wou hebben :(:(:(

suc6!

Jasper

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Op zondag 07 januari 2001 00:19 schreef broodrooster2 het volgende:
dan neem je een beetje olie (geen moterolie ;) maar meer een keuken-olie lookalike of pure afwasmiddel) en daar smeer je de kabel mee in, dan gaat het stukken makkelijker :) en nogmaals: DOE HET ZO RUSTIG MOGELIJK!! ik heb hier 50 meter kabel weg kunnen gooien omdat ik het net ietst te snel klaar wou hebben :(:(:(
Oke, nice and slow.. :D

Oke, kan je het beste met 2 personen doen?

Owhja Jasper, waar moest jij de kabel intrekken? ook 16mm buis?

Whatever.

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 30-05 11:46

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

jah... absoluut... 1 trekken, de ander aan de andere kant de draad erin geleiden (en eventueel een beetje duwen)

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Zo heej, dat is alweer een jaar geleden.
Toen had ik al de ideën! :D

Heb het nu pas uitgewerkt... :o

Het volgende heb ik gedaan:

Mijn houtbox met linux smoothwall heb ik in de meterkast gemonteerd. Een hubje en switchje eraan. Kabel naar gelegt, langs de trap met een in een mooie kabel geleider. :)

Vamiddag heb ik de kabel van de meterkast naar de keuken getrokken. Heb eerst de kabel die erin zat (4aardig telefoon) eruit getrokken en tegelijk de STP en telefoonkabel erin getrokken met behulp van een trekveer een een beetje afwasmiddel. Sjeez ging wel aardig makkelijk, dat ik daat niet eerder had aangedacht. :o :z

Pics voor de liefhebbers:

Afbeeldingslocatie: http://www.meendering.demon.nl/zooi/server/meterkast.jpg
Links zie je de server hangen, deze heb ik gemonteerd aan een ijzeren beugel, zit dus goed vast. Staat dus continue aan, geruisloos. :z

Afbeeldingslocatie: http://www.meendering.demon.nl/zooi/server/server-zoom.jpg
Dit is een close-up van het beestje. Er zit maar 1 cooler in, deze heb ik op 7Volt gezet. :*

Afbeeldingslocatie: http://www.meendering.demon.nl/zooi/server/netwerk01.jpg
Als je goed kijkt zie je boven aan het plafond de kabel lopen, hij gaat bij de bel de meterkast naar binnen. Mede doordat dat de enige ingang was naar de meterkast. :+

Afbeeldingslocatie: http://www.meendering.demon.nl/zooi/server/netwerk02.jpg
Hier komt de kabel naar boven, netjes lang de plint weggewerkt, valt nauwelijks op.

* Harmen is een tevreden mens. :7

Whatever.

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-05 00:22
Mooi gedaan, mocht het wel van je pa? :)

• Recoil
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Op zaterdag 11 mei 2002 21:54 schreef Mastermind het volgende:
Mooi gedaan, mocht het wel van je pa? :)
Anders doet ie het niet...
Mooie plek volor firewall trouwes snap alleenm het nut nie
waarom je hem in je meterkast zou gooien :?

Ahjah btw. Goedemorgen allemaal

Verwijderd

Da doe ik voor werk ;)
UTP'jtes weg werken in gebouwen :)
als je niet weg kan werken koop maar een paar meter Z25 goort,ziet niet slecht uit een paar cm breed wit/creme plastic goort :)
Cai en utp heb je geen probleem met storingen.Utp en 220v zeggen ze niet meer als 1 meter samen in een pijp of zo maar ja k'heb net een staal bedrijf gedaan en ze willen bijn 100m utp samen in een buis met zwaar stroom :) man zegd dat het toch beschermed kabel was ;)...

• DjGeRo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-06 07:13
Die in die meterkast zoiets moet ik ook nog maken
  • Je kan ook kijken voor een LAN is ook wel mooi :7
  • Mooi wegwerken zou ik idd gewoon doortrekken via de meterkast
  • Veel succes
Als ik tijd had zou ik graag ff komen helpen

* DjGeRo heeft geen zin in familiebezoek vandaag :r

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Begrijp me niet verkeerd, me ouders pc heb ik ook op de switch aangesloten. :)
Dus LAN :+

Whatever.

Verwijderd

Op zondag 12 mei 2002 10:58 schreef meendering het volgende:
Begrijp me niet verkeerd, me ouders pc heb ik ook op de switch aangesloten. :)
Dus LAN :+
Gezellig met je ma UT'en :+

Edit: En niet te vergeten warez en pr0n uitwisselen (8>

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Dat heb je heel netjes aangepakt, iig een stuk netter dan hoe het hier ligt :X. Ik denk dat ik je voorbeeld binnenkort maar eens ga opvolgen en mijn router/firewall ook in de meterkast neerzet. Dat is wel zo netjes.
Pagina: 1