Komt de fluitende pieptoon uit de voeding?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.324 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• jasper24
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 05-02-2024
Hallo Allemaal,

Mijn probleem is het volgende:
Ik heb een aldi computer van voorjaar 2004 (medion 8083). Afgelopen zomer heb ik met succes een arctic vga silencer ingebouwd. Sinds een aantal weken heb ik een Skystar 2 satellietkaart ingebouwd. Sinds het inbouwen piept fluit mijn pc af te toe.

Symptomen:
De pc maakt een hoog fluitend geluid. Soms is het vanaf het opstarten aanwezig en verdwijnt het niet. Soms is de fluittoon vanaf het opstarten afwezig en treedt het ook niet op. Soms is de fluittton in het begin afwezig en komt het na een half uur te voorschijn. De pc werkt verder uitstekend geen crashes of zo. De fluittoon is niet afhankelijk hoe zwaar de computer belast wordt (softwarematig). Het geluid lijkt van het moederbord of vanuit de voeding te komen maar het is zeer moeilijk te peilen. Het lijkt een beetje op het geluid van een oude tv.

Wat heb ik zelf al geprobeerd:
Natuurlijk ben ik begonnen met de satelliet kaart te verwijderen, de eerst volgende opstart was de fluittoon weg, maar bij een tweede opstart was de fluittoon weer aanwezig (dus zonder satellietkaart) Ook heb ik andere hardware losgekoppeld zoals dvdrom en dvdbrander met eigenlijk het zelfde resultaat, een eerste opstart likt het goed te gaan, maar bij een volgende opstart is het weer mis. Omdat ik dacht dat het mogelijk de voeding was heb ik zoals hier ergens in het forum vermeld staat de voeding los getest (groene en zwarte draad verbonden)
Geen piepgeluid maar de voeding wordt dan ook niet belast.

ik weet nu niet meer wat ik moet doen, om zomaar op de gok een nieuwe voeding te kopen vind ik ook wat risicovol

Groet Jasper

Pc medion 8083
p4 3ghz
2x 256 mb
pioneer dvd brander
dvd rom
ati radeon 9800xl
tvkaart gecombineerd met modem
skystar satellietkaart

• _Drake_
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Ik gok eerder op je harde schijf, bij mij maakr igg de hd een hoge pieptoon .

The difficult we do right away, the impossible takes slightly longer.

• jasper24
het is volgens mij niet de harde schijf. Die piept ook wel maar minder hard. wanneer ik boven de kast hang kan ik ook vast stellen dat het niet de harde schijf is.
maar in iedergeval alvast bedankt voor het snelle meedenken

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Meestal wordt dit veroorzaakt door een spoel die op een bepaalde frequentie begint te trillen. Dit kan dus zowel op het moederbord als in de voeding zijn. Je kunt het verhelpen door het betreffende spoeltje te vullen. Waarmee weet ik zo niet, maar dat kun je vast wel vinden in het PMG gedeelte mbv de search. Schadelijk is het iig niet (voor je computer dan, voor je oren is een 2e :P).

edit:
indien het daadwerkenlijk een spoel is, vullen met lijm of kit does the job.

[ Voor 11% gewijzigd door MadMarky op 12-12-2004 23:56 ]

🖥️ | 🚗

• Night89
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:01

Night89

Als je alles op een rijtje heb

hd ik laatst ook

HD omgeruild ( 2 weken oud)

bleek dus de reserve Voeding te zijn uit mijn server(ander was kaduuk), werd zeker zwaarder belast, waadoor hij ging piepen,

nu mn goede voeding weer terug en weg piep :)

Met Vriendelijke Groet,

• jasper24
hoi MadMarky
ja zoiets had ik al ergens gelezen. Maar hoe kan ik (veilig) ontdekken om welk spoelt het gaat?
Ik zit nl niet graag met mijn vingers in een draaiende computerkast en al helemaal niet in de voeding!
Schadelijk voor mijn oren zal het wel niet zijn maar ik wordt er stapelgek van

Verwijderd

wat als je je voeding volledig loskoppelt, en ze dan aanschakelt...? (groene draad even met massa = zwarte draad verbinden) heb je er dan nog last van?
op je mobo, dat zou me sterk lijken, ik verdenk eerder je voeding... kan je niet even een andere voeding regelen? dan weet je het zeker waar je moet zoeken... (je wil liever aan je voeding prutsen van aan je mobo :))

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Hoe je erachter komt wat het is? Tsja, vertrouw op je oren. Of heb je een toevallig een geluidsdrukmeter liggen die je kunt instellen op frequentie? ;)
Evt kun je een boekje (of iets anders niet-geleidends wat geluid iets dempt) gebruiken om bepaalde delen van je mobo af te schermen terwijl je aan het luisteren bent. Zo moet je toch redelijk nauwkeurig kunnen bepalen waar het vandaan komt. Zoniet, dan is het piepje niet hard en stel je je aan ;)

Trouwens, zolang je niet met je vingers aan fans zit kan er weinig gebeuren hoor :P
Ook is het niet aan te raden om aan het moederbord te komen met vingers of dingen die stroom geleiden.

🖥️ | 🚗

• jasper24
de voeding los getest (groene en zwarte draad verbonden)
Geen piepgeluid maar de voeding wordt dan ook niet belast. of maakt dat niet uit?

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Hoe bedoelen jullie dat vullen van een spoel met lijm? Gewoon de hele spoel overspoelen met lijm zodat hij niet meer kan trillen? Verder voor het vinden van die trillende spoel, kan je niet gewoon iets van plastic erop leggen? dan hoort ie, lijkt mij, te stoppen met trillen

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

• jasper24
Nou na een avond prutsen aan mijn pc ben ik er nog steeds niet uit.
Het geluid lijkt bij de onderste pci insteekplaatsen vandaan te komen, ook al zit er geen kaart in.
Ik heb ook het volgende ontdekt: wanneer de pc in 1e instantie niet piept bij de opstart maar ik start progdvb op (programma om sattv te kijken) geeft hij de melding "can't find Device" (is logisch want de kaart zit er niet in) maar vervolgens begint de pc te piepen.
Ik heb geprobeerd diverse "spoeltjes" met een plastic pen aan te raken om zo het eventuele resoneren tegen te gaan. zonder succes Is dit wel de goede manier.

Graag nog een keer advies

• wacko
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22-01 15:21
Probeer ook eens een andere monitor. Ik had een CRT monitor die bij een bepaald percentage wit beeld ook begon te piepen. Bij het browsen had ik het soms voorbeeld, en als ik dan doorscrollde was het weer weg. Duurde even tot ik er achter kwam omdat hoge pieptonen heel disoriënterend werken op het gehoor.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Medion heeft 3 jaar garantie. :)

Lijkt me dat je dan niet zelf moet gaan prutsen. Vriend van me heeft goede ervaringen met de servicedienst.

ARME AOW’er

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Het kan een spoel zijn, in mijn geval was dit iig zo. Ik zeg niet dat het daadwerkelijk een spoeltje moet zijn.

Ik weet niet of Medion in dit geval garantie geeft, een TV-kaart is van een ander bedrijf en Medion heeft hier niets mee te maken.

🖥️ | 🚗

Pagina: 1