tv signaal zwak, heeft signaal versterk in mijn geval zin?

Pagina: 1
Acties:
  • 133 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:37

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
Matched: signaal, tv
Ik zit hier op mijn studentenkamer met een slecht signaal de laatste tijd, niet raar als je bedenkt dat er één kabel aansluiting gedeeld wordt met ongeveer 10 mensen.

Nu zijn er, divers door het huis heen, al signaal versterkers geplaatst, ook voor mijn tv. Nu is de kabel die in onze benedenverdieping komt, gesplitst naar mijn tv en naar een andere huisgenoot.

Heef het nu zin om een signaal versterker te plaatsen vlak voor mijn tv, dus na de splitter? Of zitten er eigenlijk al genoeg en zou ik het hiermee moeten doen.

Een plaatje ter verduidelijking:

Afbeeldingslocatie: http://img6.exs.cx/img6/2722/signaal9ku.jpg

Meest links is dus onze lijn te zien, met een splitter naar mij, en naar mijn huisgenoot. De blauwe boxen zijn bestaande signaal versterkers, ik denk dat het het ongeveer zo moet uitzien. De rode box is dus de versterker waaraan ik dacht, die zit dus vlak voor mijn tv en wordt dus daarna niet meer verdeeld over andere kamers.

edit: let niet op het foutje in de titel, moet natuurlijk versterker zijn

[ Voor 4% gewijzigd door greatgonzo op 12-12-2004 23:13 ]

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-02 19:32

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Matched: signaal
als je al een slecht signaal binnen krijgt en je plaatst daar een versterker op, dan versterkt hij ook de ruis mee, je zult er dus weinig aan hebben op deze manier.

Overigens is hierover in de search aardig wat te vinden.

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:37

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
Matched: signaal
tja nu zie ik het ook, zocht op signaal versterker ipv signaalversterker, nu vind ik wel wat meer.

Maar misschien kan men toch nog nieuwe inzichten geven :)

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Je kunt het beste een grote signaalversterker kopen, dan kun je daar alle TV's in 1 klap op aansluiten. Hier in de woonkamer (heb ik met m'n vriendin in ons eentje tot onze beschikking) zit er een met 10 (!) aansluitingen. Iedereen een eigen aansluiting in jouw geval. Als je na 4x splitsen en 3x versterker nog 's een kabelversterker aansluit, zal die, zoals MK al zegt ook de ruis meeversterken. Ik zou dus zo vroeg mogelijk splitsen, misschien kun je op een kabelversterker aangesloten raken die dichter bij de inkomende lijn zit?

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-02 19:32

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Het handigst is nog altijd om aan het begin (waar de groene kabel bij je huiskamer binnen komt) de versterker te plaatsen. Neem een goede met meerder (5 oid) aansluitingen die ook nog eens per uitgang te regelen zijn met een wieltje (op een kort snoer kan veel versterking ook slecht zijn) vanuit hier kun je een aantal goede lijnen trekken.....

Aangezien niemand dat van plan is in jouw huis (denk ik tenminste) zou je misschien een moeten spelen met versterkers op verschillende plekken....

De eerste keer dat je split (beneden in huiskamer) is het handig dat je versterkt(actief: dus met versterker op het stopcontact). Vervolgende kan er per aftakking bepaald worden of er actieve of passieve/geen versterking/verdeling nodig.

Vergelijk even met een equalizer.....die moet je in het midden proberen te houden om het beste geluid te krijgen.... als je steeds blijft versterken gaat het omhoog en wordt het signaal slecht.....versterk je te weinig, dan wordt het signaal tezwak en dus ook slecht....

"speel" gewoon een beetje met splitters (onthoud oorspronkelijke config voor de medemens) en kijk of je overal een net signaal kunt krijgen.

Hier thuis ligt in de huiskamer een actieve splitter (stopcontact), deze wordt hier op mijn kamer verdeeld door een passieve(licht versterkend) splitter, en vervolgens weer door passieve splitter gedeeld. Hierdoor kan ik het beeld over redelijke afstand (50 meter) overbruggen zonder al te veel kwaliteitsverlies (6 tv`s btw)

Edit: De oplossing hierboven (zie ook grrrrene) is het handigst. Let dan wel op of het apparaat pér aansluiting de signaalsterkte kan regelen: in de huiskamer heb je nauwelijsk versterking nodig en voor boven wel. Als alles op max staat (indien niet regelbaar) dan kun je welles pefect beeld boven hebben maar slecht beeld beneden.. "input_verhaal_overversterking"

[ Voor 12% gewijzigd door Michael Knight op 13-12-2004 00:03 ]

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A