Toon posts:

[ACCESS] Datum, autonummering en rekenen

Pagina: 1
Acties:
  • 471 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Het hele weekend ben ik er al mee bezig. Ik heb een tabel in access gemaakt met wat waardes, bijvoorbeeld:

Naam Datum Prijs BTW Totaal

Nu heb ik een formulier gemaakt. Ik wil nu dat als iemand een naam invoert in het formulier en een prijs dat gewoon de datum er automatisch instaat. Nu kan je met ctrl-; de datum invoeren maar ik zou graag willen dat bij elk nieuw veld de datum van de huidige dag komt.

Ik heb gezocht op google en o.a. op GoT, maar ik kan het gewoonweg niet vinden.

Daarnaast heb ik een ander vaag probleem. In die tabel die hierboven staat beschreven krijg je standaard het veldje Id. Alleen begint deze opeens, ik was paar keer opnieuw begonnen met de tabel, te tellen vanaf 22 en gaat daarna verder op nummer 26. Ik heb geprobeerd de tabel te wissen en opnieuw te beginnen maar hij blijft beginnen bij 22! Ik heb geen idee waarom dit gebeurd.

Dan rest mij nog een vraag. Stel ik kies uit een menu'tje dat ik heb gemaakt in het formulier de prijs 150,--. Nu moet deze prijs vermenigvuldigd worden met het BTW tarief. Maar dit moet dus ook telkens bij elke nieuwe prijsopgaven veranderen. Dus ook wanneer ik een nieuwe record invoeg moet dit gebeuren. Ik heb mij, net zoals met bovenstaande (waarschijnlijk zeer simpele dingen), rot gezocht maar ik kan het gewoon niet vinden.

Het mag dan erg basic zijn, maar ik ben dit weekend bezig geweest om een oplossing te vinden voor de bovenstaande dingen, maar ik heb het nog niet gevonden.

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:33
[list=1]• Je kunt bij in de ontwerpweergave van je tabel in de eigenschappen van het veld een standaardwaarde opgeven. Deze wordt als het goed is vanzelf overgenomen in het formulier. Mocht dit niet gebeuren dan kun je in de ontwerpweergave van het formulier in de eigenschappen van het tekstvak ook een standaardwaarde ingeven. Deze staat iig in het tabblad "Alles".
• Je id-nummering kun je misschien opnieuw laten beginnen door je database te comprimeren. Echter let erop dat je aan je id-nummering geen betekenis mag geven! Als je volgnummers wilt gebruiken, maak hier dan een ander veld voor aan. Id-nummers moeten uniek zijn en blijven, en het laatste wat je wil is je id-veld hernummeren omdat je een record hebt gewijzigd. Je relationele data moet je dan ook wijzigen. Denk bijvoorbeeld aan hoeveel werk een userbase-merge op GoT geeft. Dit wil je niet.
• Ik denk dat je deze 150,- het best kan laten staan ("prijs exclusief btw"), en pas bij je uitvoer in een query een extra veld laat berekenen ("prijs inclusief btw").

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

Verwijderd

Topicstarter
Auto-nummering heb ik kunnen maken. Even nieuwe tabel aanmaken en deze primaire sleutel maken. Automatisch een datum invoegen lukt ook, bij tabelontwerp weergave even bij het veld tekst: Datum/Tijd kiezen en bij standaardwaarde Date() invullen.

Alleen het vermigvuldigen snap ik nog niet. Stel dat ik een bedrag heb van 121.50, hoe kan ik dan direct in het formulier, automatisch, het BTW percentage berekenen? En kan access met percentages werken, omdat ik ook 10% korting ergens vanaf wil halen.

• PaulZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21-05-2024
Punt 3. Zodra je een prijs in het menuutje geselecteerd hebt wordt kan je bij de gebeurtenis 'na bijwerken' een stukje programmacode toevoegen dat het BTW-percentage berekent en in een formulierveld plettert. Percentages moet je volgens mij gewoon op de ouderwetse manier uitrekenen ((x/y)*100).

Vlinders moet je volgen, niet vangen...

Verwijderd

Topicstarter
Oke, alleen van vbscript, dat is dat toch, weet ik niks van. Is er niet een makkelijkere manier dat je querys kan vermenigvuldigen?

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:33
Je kán...

Een macro maken met als inhoud:
Actie: Waardeinstellen
Item: [Formulieren]![Prijzen]![Totaal]
Expressie: [Formulieren]![Prijzen]![Prijs]*([Formulieren]![Prijzen]![BTW]+100)/100

Vervolgens kun je deze macro aangeven als gebeurtenisprocedure bij je formuliervelden "Prijs" en "BTW".

Waarbij ik je wel de waarschuwing geef dat je vanaf dit punt alleen je data kan en mag bijwerken via dit formulier. Wijzigingen direct in de tabel worden nu niet meer goed bijgewerkt.

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

Pagina: 1