[Debian] sata raid 0

Pagina: 1
Acties:

• The_Savage
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-05-2021
Werk nu sinds een paar dagen onder Debian Sarge 2.4.27-1-386, bevalt me prima
Heb aleen een probleem (wel meer, maar deze stoort het meest), sata werkt niet.
Aangezien ik dual-boot met windowsXP draai (dus alles = ntfs) en ik raid 0 toch wel graag wil behouden... wil ik graag zonder te hoeven formatteren, mijn 2 (Hitachi 160GB) ook onder linux toegankelijk hebben.
Nou heb ik begrepen dat onder de 2.4.x kernel RAID mogenlijk was maar S-ATA slecht werdt ondersteund en onder de 2.6.x kernel het omgekeerde. Wel wordt er gezegd dat 2.4.27 zowel sata als raid ondersteund.
(heb al een beetje kennis opgedaan door handmatig mijn usb stick en windows ntfs partitie toe te voegen aan fstab en vervolgens te mounten)
sda1 wordt niet gevonden dus ik kan rustig aannemen dat de linux de schijfen ook niet kan vinden. fstab en mount hebben imo dus weinig nut. Ik zou de drivers dus in de kernel moeten gaan compilen (zover ik het kon begrijpen), maar heb geen flauw idee hoe dat moet (en heb geen zin om risico te lopen dat ik *alweer* mijn hele kernel verniel)

de specs:
Windows staat op een 80GB WD P-ATA (NTFS)
Debian staat op een 120GB WD P-ATA (EXT3)
Data 2x 160GB (320Gb RAID0) Hitachi S-ATA (controller is een Silicon 3112A) (NTFS)

Kan iemand mij misschien helpen, graag met uitleg (wil er natuurlijk nog wel iets van leren B) )?

• raoulduke
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

raoulduke

Get in!

Gebruik je *nu* al RAID-0 en zo ja, is dit soft- of hardwarematige RAID?

Remember, if you have any trouble you can always send a telegram to the Right People.

• The_Savage
Ja, gebruik nu RAID0 (daarom wil ik em ook niet formatteren) dit is een softwarematige raid. (ga ik gewoon van uit... hard- was toch via 'jumpers' ofzoiets?) Aangezien ik een Asus P4G8X-DeLuxe moederbord heb heb ik ook geen bios integrated sata (srry vergeten te vermelden)
Dit gaat buiten de bios om via een eigen util.
Wat ik inmiddels ook begrijp is dat dit in principe als scsi harde schijfen herkend zouden moeten worden, wat dus niet gebeurd. Bij de installatie van debian sarge werdt er wel weergegeven dat er 2 scsi hdd's aanwezig waren (maar de onbruikbaar was omdat de partitiestabellen elkaar overlapten -> raid dus). Hierover is in linux niks mee terug te vinden.

[ Voor 7% gewijzigd door The_Savage op 12-12-2004 22:05 ]

• raoulduke
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

raoulduke

Get in!

Ik weet niet of het direct mogelijk is om een RAID-0 opstelling in Linux te gebruiken als deze niet met de raidtools (md*) is aangemaakt. Als je namelijk hardware RAID had, dan hoeft het OS zich niet druk te maken over de RAID indeling van de schijven (chunksize).

Met welke tool heb je de RAID-0 opstelling aangemaakt en heb je in Windows hiervoor extra drivers nodig?

Remember, if you have any trouble you can always send a telegram to the Right People.

• The_Savage
Welke software ?, diegene die op het moederbord zit (zal zo even opnieuw opstarten om te kijken) na de bios komt er dus een apparte util die nog even vlug de schijven detecteerd. Enige dat ik in de bios kan instellen is of ik de sata controller wil activeren of niet.

Onder windows heb ik zonder meer drivers nodig (ook voor een niet RAID opstelling) schijnbaar is MS de Sil3112A drivers kwijtgeraakt bij het maken van de setup. Mandrake en SuSe hebben deze overigens wel standaard in hun pakket, maja niet echt van toepassing :P.

edit:
Silicon RAID Configuration Utility - 2003

[ Voor 6% gewijzigd door The_Savage op 12-12-2004 22:31 ]

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

The_Savage schreef op zondag 12 december 2004 @ 22:04:Wat ik inmiddels ook begrijp is dat dit in principe als scsi harde schijfen herkend zouden moeten worden, wat dus niet gebeurd.
Als je de libata driver gebruikt is dat zo. Er zijn voor de sil3112a echter ook gewone ide-style drivers. Dus misschien kun je je schijven zien als hde en hdg. Kernel 2.4 heeft ook een raid driver voor de sil3112a. Deze werkt alleen met de ide-style driver (erg verveldend daar de libata drivers veel beter presteren bij mij).

Probeer de raid driver eens te laden met:
code:
1
modprobe medley

Eventueel eerst:
code:
1
modprobe siimage

Maar dus niet:
code:
1
modprobe sata_sil
Bij de installatie van debian sarge werdt er wel weergegeven dat er 2 scsi hdd's aanwezig waren (maar de onbruikbaar was omdat de partitiestabellen elkaar overlapten -> raid dus). Hierover is in linux niks mee terug te vinden.
Debian gebruikt dus de libata driver standaard, niet handig in dit geval.

Je kernel 2.6 verhaal is ook niet helemaal waar: Ik dualboot hier windows met Linux 2.6.9 met soortgelijke specs.
Onder windows heb ik zonder meer drivers nodig (ook voor een niet RAID opstelling) schijnbaar is MS de Sil3112A drivers kwijtgeraakt bij het maken van de setup. Mandrake en SuSe hebben deze overigens wel standaard in hun pakket, maja niet echt van toepassing :P.
Je installeert een OS van drie jaar oud op een vrij nieuwe controller. Gek hè dat support dan ontbreekt?. Geen eerlijke vergelijking dus :)

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

• The_Savage
Had dat 2.6.x verhaal ook maar begrepen uit een vage howto... maar 2.6.x is voor mij zonder meer al geen optie, nvidia drivers weigeren daar namenlijk onder (2.6.8).

Zal de commands zo proberen (zit nu even in windows)

Eigenlijk helemaal niet zo gek... aangezien er zat andere s-ata controllers ondersteund worden (die nieuwe zijn dan deze) --> maar totaal niet van toepassing, het ging over linux :P

---- Edit: ----

Update, volgens Info Center worden de SiI 3112A drivers netjes geladen (bij IO-Ports staat de controller 5 keer weergegeven: CMD Technology Inv Silicon Image SiI 3112 SATARaid Controller)
en bij Devices kan ik iets dat lijkt op een sata geval terugvinden, heb een: ramdisk, ide0, ide1, ide2, ide3,(3x) sd, ataraid

Bij partitions en Storage Devices staan alleen de gemounte apparaten (en de fstab).
en bij SCSI staat: Host: scsi0 Channel: 00 Id: 00 Lun: 00
<<informatie over mijn usb stick>>
verder niks.

[ Voor 40% gewijzigd door The_Savage op 12-12-2004 23:27 ]

Pagina: 1