Toon posts:

harde schijf moe/defect?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hey
ik heb 2 harde schijven, 1 van 120 giga seagate en een andere van 40 giga van maxtor.
en die van seagate maakt de nogal wat lawaai de laatste maanden(zo'n krakend lawaai soms)
en ik draai hier speedfan en ik zie dat de preformance en fitness op 100 staan voor de maxtor maar bij de seagate staat er dat de preformance 100 is maar fitness minder dan 50.
Wat wil dit betekenen? dat mijn harde schijf versleten is?
of is er hier iets aan te doen.
(de seagate is in 2 partitie, voor het moment is er 1 partitie leeg en de andere amper 14 giga op) so teveel data er op is het niet.

Zit die tweede harde schijf er al lang ? Ben je zeker dat de voeding van jouw pc "zwaar" genoeg is?
2de harde schijf die van seagate 120 giga wel die steekt er al 2 jaar in en ik heb een voeding van 250watt
van hardware in mijn pc heb ik:
ati radeon 9600tx
sony dvd-rom
pioneer dvd-rw
diskette station
seagate 120 giga
p4 2.6
moederbord sis...
1 fan
en kaartenlezer
ZeRoCooL

• DJ_Squtshi
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-02 15:13

DJ_Squtshi

What do ya say to da DJ?...

Van je schijf weet ik ff niet 123 een antwoord op maar je voeding moet je onmiddelijk vervangen, het is al een WONDER dat jouw systeem werkt op een 250 watt voeding.
Hij zal iets van 8-10 Ampere kunnen leveren op de 12v en dat is ERG veinig, je cpu heeft al zoveel nodig om stabiel te kunnen functioneren om maar van je resterende hardware niet te spreken.
Je doet er goed aan om een tagan 480 aan te schaffen want zo duur is die nou ook weer niet en dan hebt je tenminste zeker genoeg vermogen voor je hele systeem en voor alles wat je er nog in zou willen zetten of vervangen.

Een te zwakke voeding is trouwens ook erg slecht voor je hdd´s(vooral te hooge voltages) en te lage voltages kunnen spontane reboots veroorzaken.

Specs

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

DJ_Squtshi schreef op zondag 12 december 2004 @ 19:06:
het is al een WONDER dat jouw systeem werkt op een 250 watt voeding.
Hij zal iets van 8-10 Ampere kunnen leveren op de 12v en dat is ERG veinig, je cpu heeft al zoveel nodig om stabiel te kunnen functioneren om maar van je resterende hardware niet te spreken.
Dat is absoluut niet waar, een systeem als dit kan prima werken met een 250 watt voeding.
Maar dan hangt het er wel vanaf wat voor voeding het is, of het goede kwaliteit is en hoeveel hij per lijn kan leveren.
Zo'n systeem als dit zal iig echt niet boven de 250 watt uitkomen (mits je niet al teveel verlies hebt)

Over de harde schijf, als je die ook echt hoort dan kan het zijn dat hij begint te verslijten.
Dat wil niet zeggen dat hij er binnenkort mee ophoud want soms gaan ze dan nog jaren door, dat is niet te zeggen.
Ik zou er iig wel mee opletten dat je de data backupt voor de zekerheid.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Verwijderd

Een goede 250W voeding is voldoende voor dit systeem, maar een 480W tagan is idd beter.

Edit: Wolfboy was me voor :)

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2004 19:16 . Reden: Wolfboy was me net voor ]

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03:43

rapture

Zelfs daar netwerken?

Cheapass 250W voeding schiet in brand als je echt 250W vraagt, terwijl een goede 250W echt 250W geeft en kan nog overbelast worden.

Op de lanparty (200 plaatsen) zijn er gisterenmiddag 2 schermen en 3 voedingen afgebrand, bovendien heeft een gedeelte hierdoor 2 uur geen elektriciteit.

Om zeker te zien moet je de spanningen van de voeding checken in belaste toestand, bv tijdens het gamen ff alt-tab naar tooltje met temperaturen/spanningen gaan. De spanningen mogen niet meer dan 5% van de nominale waarden afwijken om gemakkelijk te doen, je kan ook de exacte percentages opzoeken.

Als spanningen te laag staan, dan kan je Tagan, Fortron, Antec,... voeding van minstens 400W (upgradebaarheid: moderne cpu en grafische kaart kunnen alleen al tot 250W verbruiken) kopen.

Tagan TG480-U01 (ATX, 480W) kost € 80,5 in pricewatch.

[ Voor 21% gewijzigd door rapture op 12-12-2004 19:35 ]

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Dat is een Medion PC zie ik. De Seagate schijven in veel van deze systemen bevatten een bug waardoor ze als fitness al gauw 50 aangeven terwijl er eigenlijk niets mis mee is. Dit is ook op één van mijn systemen (een Medion 8080XL) en is bevestigd door Seagate.

Edit: Oh by the way, het is volgens mij zelfs net hetzelfde model dus ik ben bijna 100% zeker dat het een foute S.M.A.R.T. lezing is. Download Everest System Info is (op http://www.lavalys.com) en kijk even na welk model je exact hebt. Ik heb een Seagate Barracuda 7200.7.

[ Voor 35% gewijzigd door Admiral Freebee op 12-12-2004 21:44 ]

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:29
Move PMG -> OM :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Topicstarter
Eindelijk terug gevonden deze post.
Wel Amour201
ik heb wel degelijk ook een medion pc maar een model onder de jouwe ik heb nl de MD8008
en ik heb mij HD zowat 1.5jaren(en heb hem al verschillende keren geformateerd) maar mijn prob is dat als ik een film bekijk of een game ga spelen hij krakende geluiden maakt terwijl de maxtor die ik heb dat niet doet.
maar ik ben van plan om een 2de hd te kopen zodat ik die maxtor terug kan geven aan men vriend.
ik zou graag de Maxtor DiamondMax 10 250GB 16MB kopen die aan 155 euro is (vermeld op deze site in de buyers zone) wat ik ook wou vragen voor wat staat die 10.
16 mb weet ik wat dat is dat is de buffer maar die 10 weet ik niet, ik weet dat het iets was van de 10-versie of zo iets.
Maar bon is deze hd goed of raden jullie mij een andere goedkope hd die zeer preformant is(WD is ook een van mijn favorieten.
ZeRoCooL

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

10 staat voor versie 10 van de DiamondMax serie, verder heeft het geen betekenis.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Pagina: 1