Toon posts:

[php] Welke Editor is practisch?

Pagina: 1
Acties:
  • 209 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik maak met php vrij grote internetapplicaties, met vaak een hoop functies. Vroeger stopte ik deze functies vaak in veel verschillende files, maar het gevolg was dat ik veel tijd kwijt was met zoeken naar waar ik ze gelaten had.

Nu zet ik veel functies in één file, wat weer als nadeel heeft dat het vrij kut bladert.

Als ik onder Linux werk gebruik ik meestal KWrite, war je een functie kan "inklappen", dat bevalt me erg goed. Voor Php gebruik ik echter altijd Windows (bovendien heeft kWrite ook wat nadeeltjes).

Dus: wie weet er een relaxede editor voor Windows, ik gebruik nu EditPlus en dat is op zich wel ok, maar niet ideaal.

• semicolon
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
SciTE vindt ik fijn werken

:D/-<

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-05 13:45

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

searchlink

Zie bovenstaande link :) Wat zijn je eigen bevindingen verder? :) Deze discussie is namelijk al vrij vaak gevoerd :)

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• Koeniepoenie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-05 10:29
Ik gebruik WinSyntax voor al mijn creaties. Het is een lekker licht programma'tje, werkt met tabbladen, en heeft een handige Code Explorer. Verder is de highlighting goed, en werkt de indenting niet vervelend (maar ook niet magnifiek, als je begrijpt wat ik bedoelt).

Alleen is het jammer dat hier niet meer aan gewerkt word, en ook niet meer te downloaden is van de website van Arisesoft.

Parse error: syntax error, unexpected GOT_USER in https://gathering.tweakers.net on line 1337

Verwijderd

Topicstarter
gorgi_19 schreef op zondag 12 december 2004 @ 18:39:
searchlink

Zie bovenstaande link :) Wat zijn je eigen bevindingen verder? :) Deze discussie is namelijk al vrij vaak gevoerd :)
Nou, ik gebruik dus op het moment EditPlus, het grote voordeel hieraan is dat je via ftp direct op de server kan werken. Wel mis ik erg de syntax highlighting.

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:34
Verwijderd schreef op zondag 12 december 2004 @ 21:23:
[...]

Nou, ik gebruik dus op het moment EditPlus, het grote voordeel hieraan is dat je via ftp direct op de server kan werken. Wel mis ik erg de syntax highlighting.
EditPlus heeft highlighting, moet je even wat configgen dan, denk ik :P

|>

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

crimsoneditor?

• JorisPenders
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-04 22:01

JorisPenders

Designer & Coder

Ik gebruik Dreamweaver MX 2004
Heb je ook toegang tot FTP en code-kleuren.
Werkt perfect!

SystemSpecs -- WebArea - Your Online Home -- Webdesign

Verwijderd

Topicstarter
Simon schreef op zondag 12 december 2004 @ 21:24:
[...]

EditPlus heeft highlighting, moet je even wat configgen dan, denk ik :P
Ja, klopt, maar het heeft niet highlighting zoals bijv. kwrite het heeft, namelijk dat als je op een haakje gaat staan je ziet waar het bijbehorende haakje is.

Maar goed, dit is eigenlijk bijzaak, ik ben vooral op zoek naar zo'n inklapfunctie, voor grote files is dat echt een uitkomst. je kan dan grote loops, if/else of zelfs hele functies opvouwen.

• boiert
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-06-2024
zend studio als je geld over hebt :)
Ik weet alleen niet of die ook aan funcies inklappen doet maar de ingebouwde debugger is echt wel handig :D

• RSpliet
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-11-2025

RSpliet

*blink*

:w Max!

Mee eensch is!
- Syntax highlighting
- bij selecteren } word bijbehorend { extra fel gemaakt (en andersom natuurlijk). Ook uiteraard met haakjes en aanhalingstekens zo :).
- Functies inklappen, ook lappen HTML
- Regelnummertjes B)
- klein
- licht
- en zo simpel als je zelf wilt :)

[ Voor 12% gewijzigd door RSpliet op 12-12-2004 21:49 . Reden: Nu nog leesbaarder! :*) ]

Schaadt het niet, dan baat het niet

• JHS
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-01 15:49

JHS

Splitting the thaum.

DM!

• xander88
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-10-2025
Helemaal mee eens!
Dit is mijn favoriet editor. En ik heb echt alles gebruikt:
Komodo, phpeditor, dreamweaver, Adobe GoLive, etc.
Zend werkt echt heerlijk, is alleen soms wat traag in combinatie met Azureus.

• ExploWare
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-08-2025

ExploWare

BoingBoing

een erg practische editor vind ik Programmers Notepad http://www.pnotepad.org
* goeie highlighting (optioneel, veel talen)
* project sidebar (optioneel, alle bestanden van 1 project in 1 lijstje naast het editveld)
* "Send to/Kopieeren naar" invoeging (Windows rechtermuis-menu bij bestanden)
en nog meer maar dat komt niet zo in me op :)

. . . . . Youp.net . . . . .

• Spinal
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-05 11:48
NotePad2: http://www.flos-freeware.ch/notepad2.html
Maakt de bijbehorende (, ), { of } rood als je met de cursor op de ene staat, heeft kleurenschema's voor HTML, PHP, CSS, C++, Delphi, enz.
Maar helaas geen inklap-functie :( Je zou het aan de maker kunnen vragen, wie weet wil hij het inbouwen.

Full-stack webdeveloper in Groningen

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:19

Rmg

http://www.mpsoftware.dk/phpdesigner.php

highlighting, en wat ik ook erg handig vind is een overzicht van alle functies en includes in mijn php file :)

• Sybr_E-N
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:16
Ik maak regelmatig gebruik van gVim, vi maar dan voor een Windows omgeving. Is een editor welke bij elke unix en alle lookalikes word meegeleverd.
* syntax highlighting (Standaard worden er highlithers voor veel talen meegeleverd.oa PHP)
* Alles is met het keyboard te bedienen. (auto-indent, search & replace, 'bijbehorendhaakje-finder', regelnummers, nja alles wat vi ook kan maar volgens de makers van de editor is het geimproved en daarom heet ie Vim(Vi improved))

• -RenE-
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-05 07:39
Inderdaad. Vim is geweldig en helemaal uit te breiden en te configureren zoals jij dat wilt.

Alles wat hierboven aangehaald wordt kan Vim ook, dus folding, syntax highlighting, code completion etc. Kost ook nog eens niets en platform onafhankelijk.

[ Voor 47% gewijzigd door -RenE- op 12-12-2004 22:44 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 12 december 2004 @ 21:33:
[...]

Ja, klopt, maar het heeft niet highlighting zoals bijv. kwrite het heeft, namelijk dat als je op een haakje gaat staan je ziet waar het bijbehorende haakje is.

Maar goed, dit is eigenlijk bijzaak, ik ben vooral op zoek naar zo'n inklapfunctie, voor grote files is dat echt een uitkomst. je kan dan grote loops, if/else of zelfs hele functies opvouwen.
Dit kan wel; je moet je control toets indrukken en dan de toets met deze tekens: ] en }

Daarmee kun je de sluithaakjes van accolades en haakjes zien.

• blizt
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-05 08:39

blizt

Wannabe-geek

PHPEdit.net! :D
Heeft niet die functie voor het inklappen waar jij om vroeg, maar werkt perfect voor mij - heb er al menig stukje php in geschreven ;)

United we stand, and divided we fall

• Brakkie
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Brakkie

blaat

boiert schreef op zondag 12 december 2004 @ 21:37:
zend studio als je geld over hebt :)
Ik weet alleen niet of die ook aan funcies inklappen doet maar de ingebouwde debugger is echt wel handig :D
Je kan ook de gratis personal edition downloaden van zend.com. :)

Systeem | Strava

Verwijderd

Welke van de genoemde editors kunnen allemaal "live" via FTP editen?

Dat vind ik de nuttigste feature van een PHP editor (want, laten we wel wezen, zo'n beetje elke text editor kan tegenwoordig syntax highlighting en code collapse kunnen er ook steeds meer).

Ok, vim kan het, maar niet echt op een praktische manier imho. En verder PHP Expert Editor, en die geeft ook nog eens `code insight' voor standaardfuncties (niet wauw, maar wel makkelijk als je zoals ik de volgorde van needle en haystack niet kunt onhouden bij zoekfuncties ;)).

Maar welke kunnen dit nog meer?

Verwijderd

blizt schreef op zondag 12 december 2004 @ 22:56:
PHPEdit.net! :D
Heeft niet die functie voor het inklappen waar jij om vroeg, maar werkt perfect voor mij - heb er al menig stukje php in geschreven ;)
In de laatste paar versies zit er ergens een memory lek in dat programma, als ik er meerdere uren (24 a 48) me gewerkt heb dan loopt hij heel traag (1 woord typen, dan 10 seconden later verschijnen de eerste letters). PC herstarten is dan het enige wat goed wil werken.
Maar een betere editor is er idd niet (voor mij iig niet).

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-05 19:40
Dit wordt een beetje een reclametopic vrees ik...

Zelf gebruik ik UltraEdit. Helaas kan het niet die functies opklappen voor zover ik weet, maar het heeft wel FTP integratie. Daarnaast syntax highlighting voor zo'n beetje elke taal die je verzinnen kunt en die je ook zelf kunt aanpassen. Verder kun je files ook vergelijken zoals het diff-commando onder *nix. Echt lekker aan UE is dat je ook regular expressions kunt gebruiken bij het zoeken/vervangen en dat je ook over regels heen kunt bewerken (column mode).

Kortom: teveel functies om op te noemen en evengoed ook nog wel lekker snel... Maar probeer het vooral zelf, want dat zegt meestal meer dan duizend woorden ;)

• bakakaizoku
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-05 19:12
* bakakaizoku is zelf wel aardig content met notepad++

klein, snel, highlighting en simpel :)

jEdit is ook wel een fijne editor, vooral op modulair gebied.

rm -rf ~/.signature

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:04
http://www.vim.org/

simpeler kan niet

[ Voor 13% gewijzigd door 418O2 op 13-12-2004 01:48 ]

• dawuss
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Ik ben zelf ook helemaal verslaafd aan vim, en dan met name de grafische variant daarvan :) Het duurt een eeuw voor je het onder de knie hebt, maar daarna ben je echt alles en iedereen te snel af.
Verder ga ik me niet inlaten met het promoten van welke editor dan ook: Het is allemaal puur voorkeur, en de discussie is eindeloos.

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• Grijze Vos
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-02 23:50
Ik zet altijd 3 of 4 putty's open naar mn favo FreeBSD coding bakje. :)

[ Voor 8% gewijzigd door Grijze Vos op 13-12-2004 03:05 ]

Op zoek naar een nieuwe collega, .NET webdev, voornamelijk productontwikkeling. DM voor meer info

• SanderTje!
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
UltraEdit v10

• Een krachtige 64-bits editor, ook op Win-32 platformen
• Syntax highlighting voor veel scripting languages
• Start snel, minder 'lomp' dan bijv. Macromedia
• Uitgebreide conversie mogelijkheden
Disk based text editing - supports files in excess of 4GB, minimum RAM used even for multi-megabyte files
• Ook rechtsstreeks werken van de FTP

Website: www.ultraedit.com
Uitgebreide features-overzicht: http://www.ultraedit.com/...t&pa=showpage&pid=10#prog

Erg fijn programma vind ik :)

[ Voor 20% gewijzigd door SanderTje! op 13-12-2004 03:26 ]

i7 10700, 32GB RAM, RTX 3080

• JWolters
  • Laatst online: 18-05 19:46

JWolters

Killing Me Killing You

Code-genie in combinatie met FTP-voyager werkt hier perfect op live omgevingen.
  • syntax-highlighting voor diverse talen
  • keyword lookup
  • auto-complete
  • zelf in te stellen helpfile
Maar natuurlijk ook de ZDE, met name de debugmogelijkheid...

Time is my only fear, an enemy of Sand

Verwijderd

Ik gebruik PSPad
Erg fijne freeware editor, met:
- internal web browser with APACHE support :b
- zelf in te stellen highlighter
en meer... :)

ik ben er fan van

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18-05 23:48

r0b

Momenteel Maguma. Syntax highlighting, tabbed files, line numbering, etc.

In principe een vrij compleet pakket, alleen zit een directe FTP mogelijkheid er helaas niet in. :)

• Underground75
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:46
ConTEXT
http://www.context.cx/

Features

* unlimited open files
* unlimited editing file size, 4kB line length
* powerful syntax highlighting for:

* C/C++
* Delphi/Pascal
* Java
* Java Script
* Visual Basic
* Perl/CGI
* HTML
* SQL
* FoxPro
* 80x86 assembler
* Python
* PHP
* Tcl/Tk
* powerful custom defined syntax highlighter

* multilanguage support (supported languages: English, German, French, Croatian, Chinese, Czech, Danish, Dutch, Estonian, Esperanto, Spanish, Galego, Italian, Hungarian, Portuguese (Brazil), Russian, Slovakian, Polish, Lithuanian, Latvian, Slovenian, Turkish)
* project workspaces support
* unicode UTF8 support
* code templates
* customizable help files for each file type
* file explorer with favorites list
* export to HTML/RTF
* conversion DOS->UNIX->Macintosh file formats
* editing position remembering across files
* macro recorder
* commenting/uncommenting code
* text sort
* normal and columnar text selection
* bookmarks
* find and replace text in all open files
* regular expressions in find/replace dialogs
* C/Java-style block auto indent/outdent
* customizable color printing with print preview
* exporting configuration stored in registry
* customizable syntax highlighting colors, cursor shapes, right margin, gutter, line spacing...
* user definable execution keys, depending on file type
* capturing console applications standard output
* compiler output parser for positioning on error line
* powerful command line handler
* install and uninstall
* minimize to system tray
* it's FREE!

Ik werk hier nu al twee jaar mee en ben er zeer tevreden over.

[ Voor 91% gewijzigd door Underground75 op 13-12-2004 07:43 ]

• MTWZZ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-08-2021

MTWZZ

One life, live it!

dawuss schreef op maandag 13 december 2004 @ 01:58:
Het duurt een eeuw voor je het onder de knie hebt, maar daarna ben je echt alles en iedereen te snel af.
Goed gesproken ;) Erg leuk trouwens als er Linux-n00bs over je schouder staan mee te kijken :P

Ik vind vooral de split-windows erg handig.

Nu met Land Rover Series 3 en Defender 90

Verwijderd

Voor php projecten blijf ik toch bij dreamweaver ;) Met een beetje een snelle bak valt de opstarttijd wel mee.. En als ie eenmaal is opgestart :P Vooral de sites-functie is gewoon echt superhandig. Je kunt geen functies inklappen, maar de sitesfunctie en dan het automatisch uploaden bij opslaan vind ik echt superhandig.

Om gewoon ff alleen offline een bestandje aan te passen (gewoon html, js etc) of tijdens de informatica lessen ed gebruik ik Scite, is lekker licht :P

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-05 13:45

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Uiteindelijk is het toch heel erg een opsomtopic geworden van alle mogelijke editors en features die deze editors hebben :)

Gezien de loop van het topic is het steeds meer een software bespreking geworden, welke ook met Google te vinden was of met behulp van de search, zie mijn eerdere link. :)

Opsomtopics van deze aard zie ik liever niet terug in Programming & Webscripting; deze gaat daarom dicht.

[ Voor 14% gewijzigd door gorgi_19 op 13-12-2004 09:13 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.