Toon posts:

is GbLAN ook te gebruiken als lan?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
kep een asus k8v se deluxe moederbord voor amd 64,
nu probeer ik een netwerk verbinding in te stellen tussen 2 xp machines
maar het lukt voor geen meter.
in deze pc zit een LAN Marvell 88E8001 GbLAN aansluiting,
en in de andere pc zit een apart netwerk kaartje los gekocht.
nu vraag ik me af of dit wel kan samen? is gbLAN backwarts compatible?
of zou dit moeten werken?

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

jah, dat kan.

je moet wel een cross kabel gebruiken als je 2 machines aan elkaar hangt zonder hub/switch/router

en uiteraard moet je goede IP adressen instellen (uiteraard in private range, 10.x.x.x, 192.168.x.x of 172.168.x.x (laatste not sure))

[ Voor 118% gewijzigd door McKaamos op 12-12-2004 17:37 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06:32
Gigabit lan is gewoon backwards compatible met 100mbit en 10mbit, mag geen probleem zijn.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• FouT
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-05 15:55
dit zou inderdaad gewoon moeten werken, heb je al geprobeerd allebei de pc handmatig een ip te geven? (192.168.0.1 en 192.168.0.2 ofzo, subnetmask moet ook tzelfde zijn 255.255.255.0 werkt meestal wel.)

edit: spuit 11 en 3 keer dubbel, ik moet minder gaan blowen volgens mij

[ Voor 16% gewijzigd door FouT op 12-12-2004 17:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
FouT schreef op zondag 12 december 2004 @ 17:37:
dit zou inderdaad gewoon moeten werken, heb je al geprobeerd allebei de pc handmatig een ip te geven? (192.168.0.1 en 192.168.0.2 ofzo, subnetmask moet ook tzelfde zijn 255.255.255.0 werkt meestal wel.)

edit: spuit 11 en 3 keer dubbel, ik moet minder gaan blowen volgens mij
nee ik zit alleen met die gare wizard in xp te doen,
eigenlijk heb ik gelogen in me startpost,
tis niet mijn netwerk maar dat van me neef, ik help hem
telefonisch en het is heel frustie om iemand iets uit te leggen
die geen verstand van pcs heeft. :)

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Het maakt zelfs niet uit wat voor kabel je gebruikt, als het goed is, is de 1000 Mb Nic autosensing.

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

• ZeilDude
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19-02-2022
Verwijderd schreef op zondag 12 december 2004 @ 17:35:
(...) nu probeer ik een netwerk verbinding in te stellen tussen 2 xp machines
maar het lukt voor geen meter (...)
Hoe ziet dat netwerk er verder uit? Router? Switch? Hub? Alleen een kabel tussen twee PC's?

Als we dat weten komen de volgende vragen: Wie regelt de DHCP in het netwerk? Kunnen ze elkaar 'pingen'? Wat zie je als je in een DOS-venster ipconfig/all tikt?
MaximusTG schreef op zondag 12 december 2004 @ 17:43:
Het maakt zelfs niet uit wat voor kabel je gebruikt, als het goed is, is de 1000 Mb Nic autosensing.
Maakt het dan nog uit of het andere netwerkkaartje dat ook is? Of heb je toch nog een cross nodig?

[ Voor 26% gewijzigd door ZeilDude op 12-12-2004 17:46 ]

Verwijderd

Kun je nagaan hoe moeilijk het is om zo dubbelop te werk te gaan. Wij moeten het jou via het forum uitleggen waarna jij het weer telefonisch met je neef moet doen. Haast niet te doen dus.

Ga eens handmatig aan de gang, dat maakt het een stuk makkelijker dan via wizards klooien.

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
ZeilDude schreef op zondag 12 december 2004 @ 17:44:

Maakt het dan nog uit of het andere netwerkkaartje dat ook is? Of heb je toch nog een cross nodig?
Nope, volgens mij niet. Ik gebruik het zelf ook al een tijdje zo, als mn wlan op mn kamer net te langzaam is, plug ik een patchkabel in de ingebouwde 3com gbit nic van mn media center pc, en de andere kant in mn laptop met een standaard rtl8139 chipsetje. Werkt prima.
Verwijderd schreef op zondag 12 december 2004 @ 17:46:
Kun je nagaan hoe moeilijk het is om zo dubbelop te werk te gaan. Wij moeten het jou via het forum uitleggen waarna jij het weer telefonisch met je neef moet doen. Haast niet te doen dus.

Ga eens handmatig aan de gang, dat maakt het een stuk makkelijker dan via wizards klooien.
Inderdaad, dit krijg je dus echt nooit met een wizard aan de gang. Je zou dan op een van de twee een DHCP server moeten starten.

[ Voor 36% gewijzigd door MaximusTG op 12-12-2004 17:51 ]

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Verwijderd

Topicstarter
jullie hoeven mij nix uit te leggen hoor, ik wilde alleen weten of gblan backwards compatible was?
de 2 pcs zijn direct met elkaar verbonden trouwens,
maar ik kom er zelf wel uit zo, want ik heb al vaker netwerkjes ingesteld.
maar in ieder geval bedankt.

• ZeilDude
Verwijderd schreef op zondag 12 december 2004 @ 17:51:
jullie hoeven mij nix uit te leggen hoor (..)
Sorry hoor, dat we meteen dachten dat je dom bent. Nee, we hoeven jou natuurlijk niks te leren. :)
Mogen we misschien nog wél wat van elkaar leren? :|

• FouT
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-05 15:55
Verwijderd schreef op zondag 12 december 2004 @ 17:51:
jullie hoeven mij nix uit te leggen hoor, ik wilde alleen weten of gblan backwards compatible was?
als je zelf even nagedacht had (je had toch vaker netwerkjes aangelegd) zou je kunnen (moeten?) weten dat een standaard nic ook al 10/100 mbit is, met een beetje nadenken zou je dan de conclusie dat je Gb nic 10/100/1000 is ook zelf moeten kunnen trekken. :P

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-05 07:42
MaximusTG schreef op zondag 12 december 2004 @ 17:43:
Dacht niet dat dit formeel deel wat van de standaard. Ben het wel met je eens dat het tegenwoordig wel vaak als functie aanwezig is.

Overigens gebruikt gigabit alle 4 aderparen. Je hebt dus een VOLLEDIGE (cross)kabel nodig. Daar wil het ook nog wel eens fout gaan.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• ZeilDude
ijdod schreef op zondag 12 december 2004 @ 19:53:
[...]
Je hebt dus een VOLLEDIGE (cross)kabel nodig. Daar wil het ook nog wel eens fout gaan.
Ok, ik heb weer wat geleerd. Anderen wisten dit waarschijnlijk allang... :P
Pagina: 1