Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Startknop PC

Pagina: 1
Acties:
  • 191 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

dit gaat misschien een beetje vreemd klinken, maar; iedereen kent wel de 'startknop' van een PC.
Je klikt er op, binnenin je pc wordt een "pinnetje" ingeklikt, en die gaat met een stuk of 8 gekleurde draadjes het moederbord in om daar een 'aanzet-signaaltje' te geven.

Nu wil ik een startknop "kopen"; ik heb zo bijvoorbeeld al eens een vliegtuig-schakelaartje gezien als startknop. Deze moet dan weer direct op het moederbord aangesloten worden.

Ik vraag me nu af; hoe zorg je ervoor dat hier een juist 'stekkertje' bij komt die op je moederbord past? Ik zie namelijk bij elk moederbord apart dat er 1 pinnetje 'ontbreekt' op willekeurige plekken.

Kan iemand dit - voor mij grote raadsel - uitleggen?

Verwijderd

Er zorgen 2 kabeltjes voor dat hij het signaal doorgeeft van de aanknop. Deze moeten even contact maken en dan weer niet. Dus zoals je zegt met een vliegtuigschakelaar ( ik neem aan gewone wipschakelaar ) lukt het niet, dan zal je nog enig andere electra ertussen moeten zetten.

Dit stekkertje is trouwens zo te koop in de winkel, ik heb alleen geen idee hoe het heet.

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Je haalt nu heel veel dingen door elkaar :P
Een powerknop heeft maar 2 kabeltjes die erheen gaan. De rest is voor de ledjes en resetknop.

De indeling is niet standaard daarom verschilt het ontbrekende pinnetje per fabrikant en moederbord :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Gaitman
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23-11 18:18

Gaitman

The Real One

startknop = dus aan/uit knop :)
Op je moederbord zitten twee pinnetjes voor de powerswitch die heb jij nodig

• IJnte
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Welk moederbord heb je precies? In de manual van je mobo staat vaak wel, welke pinnen gebruikt worden voor het aanzetten van je computer.
In feite kun je elke schakelaar gebruiken die je wilt. Zelfs een schroevendraaier kan je pc aanzetten als je dat wilt. Er hoeft meestal maar 1 puls gegeven te worden, dus hij hoeft niet constant ingedruk te zijn.
Verder als je wilt kijken welke kabel op dit moment je computer aanschakelt, dan moet je even de kabel die van je aan/uit schakelaar afkomt doormeten. Dan kan je precies zien welke draad je pc schakelt.

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Er zitten op het moederbord een zooi pinnetjes voor o.a. reset knop, led's, powerknop etc. Wanneer je de twee pinnetjes even kortsluit (bijv d.m.v. een knopje) start de pc. De schakelaar die hiervoor dient (die zit dus aan de voorkant van je pc) kan je gewoon vervangen door elke willekeurige schakelaar. Zorg er wel voor dat het een maak-contact is, of zorg anders dat je de schakelaar weer terug zet op 'uit' als de pc start, anders sluit de pc meteen weer af na zo'n 4 seconden (tenzij het om een AT-voeding gaat maar dan moet je wel een hele ouwe pc hebben).

Verwijderd

IDD, een powerknop heeft 2 kabeltjes, die héél kort, als je op de knop drukt, sluiting maken, en zodoende de PC opstarten. Je moederbord regelt dat de voeding z'n ATXPWR gesloten blijft.

Om dit uit te proberen kun je die panelconnectie weghalen, en even kort een schroevendraaier op de pinnen leggen waar de powerknop op zat. Je PC start op.

Wat je voor knop nodig hebt is een pulsschakelaar, zo'n vliegtuig overhaalknopje is over het algemeen geen pulsschakelaar. Je hebt dus een nodig die terugveert, of je dient zelf wat elektro aan te brengen om te zorgen dat hij niet gesloten blijft. Anders besluit je PC na +/- 3 seconden weer uit te gaan.

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Het zijn gewoon 2 pinnetjes op je moederbord, welke, dat weet de handleiding voor je :)

Let er wel op dat je een pulsschakelaar koopt.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.