[XP] Import dynamic disks = partitie weg?

Pagina: 1
Acties:

• bennovb
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 28-02 15:46

bennovb

Max OC = 3725Mhz..!!!

Topicstarter
Als ik geen probleem had zou ik niet posten, maar ik kom er echt even niet uit.
Ook niet met Google, TechNet, OM-FAQ etc.

Op dit moment is er meer dan 500GB Data die ik niet kan benaderen doordat het
importeren van dynamische disk onder XP niet goed is gegaan.
Het importeren is wel gelukt (schijf 4) maar hij ziet de daarop aanwezige partitie / het volume niet.

Mijn situatie (zie sig en links)
Afbeeldingslocatie: http://www.vw24.demon.nl/Screenshots%20Dyn%20Disk%20Probleem/schijfbeheer001.jpg

Ik heb windows opnieuw geinstalleerd op C: (was leeg, clean install) en geprobeerd de dynamic disk te importeren.
Voorheen stond mijn windows op E: en daarin werd de RAID5 gebruikt als dynamisch volume.

Systeem
C: = 36 GB Raptor op onboard sata (Windows SP2 NL ; nieuwe installatie 2)
E: = 74 GB Raptor op onboard sata (Windows Tablet PC 2004 UK ; originele installatie 1)

Data
G: = 2x250GB Maxtor Sata (op RAIDCORE als RAID0) tijdelijke data opslag
M: = 2x250GB WD (IDE) + 1x200 Seagate Sata (op RAIDCORE) tijdelijke data opslag
...... 4x 200GB Seagate Sata (op RAIDCORE als RAID5) als data opslag

De RAID5 (4x200GB) importeren lukt wel, maar XP ziet GEEN partitie of volume.
Het enige wat ik kan doen is een nieuw volume maken maar dan raak ik al mijn data kwijt :'(
Afbeeldingslocatie: http://www.vw24.demon.nl/Screenshots%20Dyn%20Disk%20Probleem/schijfbeheer002.jpg

Diskpart geeft de volgende info over dit volume ;
Is het niet raar dat de partitie als "verborgen" wordt weergegeven, hoe kan dat?
Afbeeldingslocatie: http://www.vw24.demon.nl/Screenshots%20Dyn%20Disk%20Probleem/diskpart001.jpg

Weet iemand wat voor opties ik nu heb om deze partitie weer heelhuids tevoorschijn te halen?

Surface Pro 4 (Core m3, 4GB, 128GB) + Lumia 640XL Dual Sim (Verkocht ; PCH-DL, 2x Xeon 2.4 D1 SL6VL (@18x133), CM Heatpipes, 4x 512MB Adata Vitesta DDR500, Windowed Stacker, TSP 500W EPS, BroadCom 8prt SATA RAID, 36GB Raptor + 4x 200GB Seagate RAID5)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Wat is de oorspronkelijke schijfletter van deze schijf? En is deze letter nu wel vrij? Anders probeer je even diverse datarecoveryprogseltjes die met dynamische volumes overweg kunnen, zoals R-Studio, Restoration en Testdisk :)

• bennovb

bennovb

Max OC = 3725Mhz..!!!

Topicstarter
De oorspronkelijke letter was S: (Storage) en deze was gewoon vrij, dus.
En zelfs al was dat niet zo, xp kiest toch gewoon de eerste vrije letter?

Is de output van diskpart niet vreemd?
moet de disk niet sowieso zichtbaar zijn
ik heb dit niet eerder gezien
kan ik dit wijzigen, en hoe?

Diverse tools zien de disk(s) niet eens, omdat er geen letter aan gekoppeld is.
Sommige andere zien wel disks/volumes maar kunnen niet met dynamic disks overweg.
Ik heb Norton Ghost 2005, GetDataBack ea. geprobeerd.
Heb gezocht in OM-FAQ, vond daar R-Studio en deze ziet het volume gelukkig wel.
Als ik hiermee een restore uitvoer (vannacht 8 uur staan stampen) zijn veel folders
(ong. 9000!) leeg en bijna alle files onleesbaar/onbruikbaar.
(vandaar die tijdelijke grote M: schijf om een restore op uit te kunnen voeren)

Testdisk zal ik zometeen eens proberen

Iedere tip of hint is welkom, als ik mijn data maar terug krijg.
Ongeveer 10% is foto's, docs, adressen, favorieten, CV's etc, de rest boeit niet.

[ Voor 21% gewijzigd door bennovb op 12-12-2004 23:05 ]

Surface Pro 4 (Core m3, 4GB, 128GB) + Lumia 640XL Dual Sim (Verkocht ; PCH-DL, 2x Xeon 2.4 D1 SL6VL (@18x133), CM Heatpipes, 4x 512MB Adata Vitesta DDR500, Windowed Stacker, TSP 500W EPS, BroadCom 8prt SATA RAID, 36GB Raptor + 4x 200GB Seagate RAID5)

• bennovb

bennovb

Max OC = 3725Mhz..!!!

Topicstarter
Na van alles geprobeerd te hebben is er dan toch een oplossing gekomen
Heb een extra (groot) volume aangemaakt en daarop een restore uitgevoerd met .....Stellar
Ik ben best wel opgelucht nu, bijna alle data is weer terecht, progje is goed+makkelijk, aanrader!
Wel ERG veel tijd en diskcapaciteit voor nodig geweest om het terug te halen (2dgn)

Toch begrijp ik nog steeds niet waarom na het overzetten en importeren de partitie verdween?
Maar goed, voor mij voorlopig even geen dynamische disks meer !!!

[ Voor 3% gewijzigd door bennovb op 18-12-2004 23:01 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Netjes :) Ik kan me wel voorstellen dat je dan voor dynamische volumes huivert.

Ik heb zelf wel meer van dit soort problemen gezien en ik vraag me af of het überhaupt mogelijk zou zijn om met een klein doch geavanceerd tooltje de LDM van de dynamische schijven te controleren danwel te herstellen. Zoiets als het herstellen van de partitietabel/MBR. Dat zou ideaal zijn. De huidige datarecoverytooltjes die met dynamische volumes kunnen omgaan kijken volgens mij gewoon door de dynamische laag heen naar de rauwe data op de schijf. En dat maakt de recovery nogal omslachtig.

[ Voor 6% gewijzigd door BalusC op 18-12-2004 23:21 ]

• bennovb

bennovb

Max OC = 3725Mhz..!!!

Topicstarter
En alweer een snelle reply van BalusC... (hoe doet ie dat toch?)

Me no expert, maar wel blij met m'n hervonden data
Opeens lijkt een spindel DVD's niet meer zo duur...

Hoe het gekomen is, is voor mij een raadsel
Gewoon nieuwe install, volumes importeren en ... weg! (1 vd 2)

Volgens mij zijn er wel tooltjes beschikbaar, a la Resource Kit enzo.
Heb ook al eens gehoord dat mensen specifieke tools toegestuurd kregen van MS Support.
En het zoeken naar goede info vreet tijd, er is weinig over bekend wat niet al in de HELP files staat.

Wat mij wel opviel is dat "Stellar" de data als "DELETED" herkende
Nou doe ik wel eens domme dingen maar 550GB aan data wegdonderen toch maar even niet.

[ Voor 53% gewijzigd door bennovb op 18-12-2004 23:32 ]

Pagina: 1