Toon posts:

[Fedora] Nog paar mankementjes... hoe los ik dit op?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Mijn nieuwe server met Fedora erop draait heel lekker. Alleen zit ik nog met een paar problemen, hopelijk kunnen jullie mij hierbij helpen want ik heb geen een pagina kunnen vinden. Ik draai overigens Fedora core 2.

- Na het installeren van de vncserver, en het enablen van een normale desktop op afstand laden bij het inloggen lokaal op de server de icoontjes van de software niet, en geeft ie aan dat ie het een en het ander mist.

- Ik heb ook nog niet uitgevonden hoe je mappen in hetzelfde venster kunt openen, want al die losse vensters hopen zich op een gegeven moment te veel op, en ik heb deze instelling nergens kunnen vinden. Tis dus in de Gnome versie van Fedora Core 2.

- Hoe kan ik DC++ op Fedora draaien? Ik heb gehoord dat anderen dit met wine aan de praat kregen. Het lukt mij, zelfs met een guide niet, en het werkt allemaal veel te buggy... iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?

- En hoe veilig is WEP-security van mijn WLAN? Ik zag in mijn logs al een keer een vreemd ip adres in mijn samba log, die probeerde verbinding te maken met een share... maar gelukkig access denied.... Moet ik een MAC-filter instellen?

Alvast bedankt, ik kom er echt niet uit.... _/-\o_ 8)7

• Loesje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-07-2025
Verwijderd schreef op zondag 12 december 2004 @ 16:38:
- Ik heb ook nog niet uitgevonden hoe je mappen in hetzelfde venster kunt openen, want al die losse vensters hopen zich op een gegeven moment te veel op, en ik heb deze instelling nergens kunnen vinden. Tis dus in de Gnome versie van Fedora Core 2.
Probeer de middelste muisknop eens. Je kan dit trouwens ook instellen enzo. Dat moet je makkelijk kunnen vinden.

Leven is meervoud van lef

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het echt niet kunnen vinden, ben elk menu af geweest. Ik heb dus wel de oudere core 2 draaien, misschien kan dat in deze versie nog niet.

• Inner354
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 12 december 2004 @ 16:38:

Simply fire up GConf (Fedora -> System Tools -> Configuration Editor) and browse to /apps/nautilus/preferences. Now check "always_use_browser". Voila, you are now back to the old style. /* If you had any windows open, you may have to re-log in to Gnome for the changes to take effect.
Waar google niet allemaal goed voor is :)
- En hoe veilig is WEP-security van mijn WLAN? Ik zag in mijn logs al een keer een vreemd ip adres in mijn samba log, die probeerde verbinding te maken met een share... maar gelukkig access denied.... Moet ik een MAC-filter instellen?
MAC-filter is altijd handig. Zo zorg je er in ieder geval voor dat er - samen met WEP- een redelijke beveiliging staat. 100% waterdicht is het nooit, maar de tijd en energie die iemand in het hacken van jou router moet steken weegt niet op tegen de paar documenten en mp3 bestanden die ze dan vervolgens op jou netwerk vinden.
- Hoe kan ik DC++ op Fedora draaien? Ik heb gehoord dat anderen dit met wine aan de praat kregen. Het lukt mij, zelfs met een guide niet, en het werkt allemaal veel te buggy... iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?
Probeer dit eens: http://dcgui.berlios.de/index.php
Of dit: http://www.amule.org/

[ Voor 45% gewijzigd door Inner354 op 12-12-2004 17:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik had GConf nog niet geinstalleerd blijkbaar, thnx! is dat iniedergeval opgelost!

• Inner354
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 12 december 2004 @ 17:10:
Ok, ik had GConf nog niet geinstalleerd blijkbaar, thnx! is dat iniedergeval opgelost!
No problem. Allemaal problemen die je tegen komt als je net begint met linux. Hou er iig rekening mee dat je veel zal moeten lezen om problemen op te lossen. Stop ook niet als het even niet lukt, want als het eenmaal wel werkt is de voldoening onder linux vele malen groter dan onder windows :)

Nog een vraagje. Je zegt dat je Fedora Core 2 als server OS heb draaien. Waarom ben je dan met Gnome aan het stoeien? Is dit gewoon omdat je dingen wilt uitproberen? Op een server kan je namelijk beter gewoon op de command-line stoeien. Leer je nog is meer van ook

[ Voor 22% gewijzigd door Inner354 op 12-12-2004 17:13 ]

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Voor deze en ook meer 'mankementjes' had je ook hier:
http://fedoranews.org/
terecht gekunt. Veel info waaronder het uitzetten van dat spatial vensters openen. :)

• Inner354
  • Niet online
Ik zie trouwens dat in Fedora Core 3 (lijkt me sterk dat dit niet onder FC2 werkt) je deze setting ook in het Preferences venster kan instellen.

Edit -> Preferences -> tabblad: Behavior -> Always open in browser windows aanvinken

offtopic:
DAzN: RHCE _/-\o_

[ Voor 43% gewijzigd door Inner354 op 12-12-2004 18:24 ]

• DAzN
  • Niet online
(lijkt me sterk dat dit niet onder FC2 werkt) je deze setting ook in het Preferences venster kan instellen.
In FC2 was deze mogelijkheid er nog niet, die zit er in vanaf FC3 blijkbaar ;)
offtopic:
DAzN: RHCE _/-\o_
offtopic:
Euhmmm.... ja? :?

• Inner354
  • Niet online
- Na het installeren van de vncserver, en het enablen van een normale desktop op afstand laden bij het inloggen lokaal op de server de icoontjes van de software niet, en geeft ie aan dat ie het een en het ander mist.
Ik zit nu al een tijdje naar je eerste vraag te kijken, maar ik ben bang dat ik hem niet helemaal snap. Probeer je vanaf je server remote een Windows machine te benaderen? Of probeer je via een Windows machine met VNC je FC2 server te benaderen?

In het laatste geval, waarom werk je niet gewoon met SSH en Putty ?
In FC2 was deze mogelijkheid er nog niet, die zit er in vanaf FC3 blijkbaar ;)
Kan me wel herinneren dat in FC1 de vensters nog "gewoon" open gingen. Waarom ze dit nu hebben veranderd in FC2 en FC3 :?

[ Voor 18% gewijzigd door Inner354 op 12-12-2004 18:59 ]

• DAzN
  • Niet online
Kan me wel herinneren dat in FC1 de vensters nog "gewoon" open gingen. Waarom ze dit nu hebben veranderd in FC2 en FC3 :?
Zie hier alles over de 'spatial way' :)
http://www.bytebot.net/geekdocs/spatial-nautilus.html

• Inner354
  • Niet online
Thnx :*)

Ik ben het niet helemaal eens met de manier waarop ze de Spatial Way aanprijzen. Het zou makkelijk moeten zijn voor de beginnende Linux gebruiker, omdat zo de bestandsopbouw van een Linux-based OS duidelijker wordt gemaakt.

Is het alleen niet zo dat 9 van de 10 beginnende Linux gebruikers vanuit een Windows omgeving overkomen? Deze functie wordt denk ik al snel uitgezet (indien de beginnende gebruiker weet hoe ze dat moeten doen), omdat het gewoon weg niet lekker werkt.

Weet de beginnende gebruiker niet hoe hij dit moet uitzetten? Dan kan de gebruiker dit een negatief punt gaan vinden aan een Linux omgeving.

Verwijderd

Topicstarter
Inner schreef op zondag 12 december 2004 @ 18:56:
[...]
Ik zit nu al een tijdje naar je eerste vraag te kijken, maar ik ben bang dat ik hem niet helemaal snap. Probeer je vanaf je server remote een Windows machine te benaderen? Of probeer je via een Windows machine met VNC je FC2 server te benaderen?

In het laatste geval, waarom werk je niet gewoon met SSH en Putty ?
[...]

Ja, FC3 werkte gewoon niet goed op de server die ik gebouwd had, was gewoon weg onstabiel... heb er nu weer gewoon FC2 op staan. =)

Over het VNC gebeuren...
Ik probeer vanaf een Windows box die server te benaderen met VNC. Dit wilde alleen werken als ik in mijn /root/.vnc/xstartup twee lines uncomment had. Alleen als ik wil inloggen met een toetsebord en muis dus direct achter de server/half-workstation zit, krijg ik bij de user root allemaal lelijke oude icons, en kan ie er een aantal niet vinden. Het gaat om deze lines:
unset SESSION_MANAGER
exec /etc/X11/xinit/xinitrc

Verder heb ik wel wat ervaring met linux en unix. Zelfs met RedHat... maar dit soort dingen zijn nieuw.... en ik wist niet dat je voor zulke settings een conf-app moest installeren... thnx voor de links btw

En hoe zit het eigenlijk met die core's? Is het goed upgradeable? En kan ik hem ook via internet een core-update laten doen?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2004 20:10 ]

• Inner354
  • Niet online
Er zijn meer mensen die problemen hebben met icon's die plotseling verdwenen zijn. Als ze dan de VNC service uit hadden gezet was er geen enkel probleem meer. Volgens mij zit er wat mis met die VNC versie? Probeer de VNC documentatie (fora's?) is, upgrade anders naar een nieuwere versie.

De core's kunnen voor zover ik weet niet "online" worden geupgrade. Wel kan je de iso's downloaden en in de installatie opgeven dat je wil upgraden van af een Red Hat X of Fedora Core X installatie. Opzich moet dit geen problemen geven, maar er zijn natuurlijk altijd mensen die er problemen mee hebben :)

In ieder geval is het altijd een goed idee om je data/config files te backuppen voor je met zoiets begint.

[ Voor 4% gewijzigd door Inner354 op 12-12-2004 20:23 ]

Pagina: 1