Toon posts:

Opstart probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een pc, werkt wanneer je erop werkt zijn werk "gewoon" doet.

Echter wanneer ik hem s'avonds uit zet en ook de stroom eraf haal en die er smorgens weer erop zet en de power button van pc weer aanzet gebeurd er niets. Pas na een half uur a kwartier gaat hij weer "normaal" aan.

En soms is het zelfs zo dat wanneer ik de knop heb ingedrukt en ik een half uur a kwartier wacht gaat hij vanzelf aan.

Heel vreemd.

Heeft iemand dit eerder meegemaakt of weet iemand de oorzaak?

Ikzelf kan hier n.l geen enkele verklaring voor geven.

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:12

breinonline

Are you afraid to be known?

Klinkt een beetje als een voeding die niet meer correct functioneerd. Best kans dat deze langzaam aan het overlijden is. Probeer eens een andere voecing in het systeem te hangen.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• ZeilDude
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19-02-2022
Oh, een PC? Ja, dan weet iedereen precies wat er aan de hand is! :/

Het zou enorm helpen als je vertelt wat voor soort computer je hebt. In dit geval lijken me met name voeding en moederbord relevant. Dus wat zijn daarvan merk en type? Hoe oud zijn ze? Wat heb je tot nu toe allemaal gedaan met je computer (hoe heb je 'm gebruikt)?
Daarnaast ben ik benieuwd of je stopcontact wel of niet geaard is. Klinkt raar hoor, maar bij ongeaarde computers kunnen echt de gekste dingen optreden.

Voorts zei je:
[/quote]Echter wanneer ik hem s'avonds uit zet en ook de stroom eraf haal[/quote]
Waarom haal je 's avonds de stroom eraf? Is alleen de computer uitzetten niet voldoende? Heeft je computer dezelfde problemen, wanneer je de stroom er niet afhaalt?

Verwijderd

Waarschijnlijk worden de bios defaults geladen zodra jij de stekker eruit hebt en er weer in doet. Je kan het beste de stroom op de voeding laten, Het hoeft niet gelijk een stervende voeding te zijn, want dit heb ik ook wel eens bij een klant gehad en dat het om APM ging op het moederbord.

• ZeilDude
Verwijderd schreef op zondag 12 december 2004 @ 17:30:
Waarschijnlijk worden de bios defaults geladen zodra jij de stekker eruit hebt en er weer in doet. Je kan het beste de stroom op de voeding laten, Het hoeft niet gelijk een stervende voeding te zijn, want dit heb ik ook wel eens bij een klant gehad en dat het om APM ging op het moederbord.
Ja, dat zou goed kunnen als CMOS-batterij op je moederbord leeg is. Zeker wanneer je je computer altijd uitzet en hij al wat ouder is. Dat kun je dan zien aan de instellingen in je BIOS, die staan dan weer 'origineel'.
Echter, dit hoeft niet de reden te zijn. Het lijkt me bijvoorbeeld onwaarschijnlijk wanneer de computer pas een maand oud is, zo snel gaat dat batterijtje niet leeg. Vandaar de vragen die ik stelde.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm bedankt voor de tips, ik ga het meteen proberen.

Het is een PIII 1GHz.
256Mb SD-Ram

mobo yet unknown.

• ZeilDude
Het is dus een wat oudere computer, waardoor het heel goed kan dat het batterijtje leeg is. Haal 'm er maar uit en meet 'm. Als je niet kan meten, vervang 'm dan gewoon maar voor een nieuwe, die dingen zijn niet zo duur (vaak ca EUR 5,00 bij de gemiddelde winkel).

Vraag blijft echter: waarom haal je de spanning eraf?

[ Voor 12% gewijzigd door ZeilDude op 12-12-2004 17:49 ]

Verwijderd

en vergeet niet dat je die batterij bij verwijdering / plaatsing dat je de polen met je vingers niet mag aanraken of je batterij ontlaadt zich meteen... mag je weer een nieuwe binnen korte tijd aanschaffen ;)

• ZeilDude
Verwijderd schreef op zondag 12 december 2004 @ 17:58:
en vergeet niet dat je die batterij bij verwijdering / plaatsing dat je de polen met je vingers niet mag aanraken of je batterij ontlaadt zich meteen... mag je weer een nieuwe binnen korte tijd aanschaffen ;)
Oh, zijn die dingen zo snel leeg? :?

Verwijderd

ja ze schijnen zich te ontladen als je ze verkeerd pakt.

• ZeilDude
Verwijderd schreef op zondag 12 december 2004 @ 18:02:
ja ze schijnen zich te ontladen als je ze verkeerd pakt.
Gek, je zou toch denken dat er best wel wat tijd voor nodig is om alle elektronen over te pompen. Vreemd dat dat door de aanraking van slechts enkele seconden zou kunnen. Ik heb er zelf nooit problemen mee gehad en nooit echt nagedacht om de plus en de min niet tegelijkertijd beet te houden.

Zo, en nu weer ontopic! :)

[ Voor 4% gewijzigd door ZeilDude op 12-12-2004 18:15 ]

Pagina: 1