Toon posts:

[Ati Radeon X800XT] Koeling vraag

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben sinds kort in het bezit van een PowerColor X800XT. Deze kaart is 51 graden idle (en stressed ook volgens SpeedFan |:( ).

De waardes zullen vast wel goed zijn voor zulk grafisch geweld. Maar, ik zit toch nog met een vraag m.b.t. de airflow van een videokaart.
De fan van de videokaart zit aan de achterkant van de PC. Deze blaast zijn lucht naar het midden van de kast, langs het geheugen van de videokaart.

Is er een mogelijk om de warme lucht van de videokaart naar buiten te blazen? Ik heb alle beschermplaatjes van de PCI sloten eraf gehaald en bezit nog een "oude" AMD koeler van 65mm.

Doe ik er verstandig aan om deze koeler op de een of andere manier op de videokaart te richten en de lucht naar buiten te laten stromen?

Huidige opstelling
Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/vandijk55/images/computer/ordening_2_thumb.jpg

Beschikbare koelers
Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/vandijk55/images/computer/koelers_thumb.jpg

Totaal overzicht
Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/vandijk55/images/computer/ordening_1_thumb.jpg

De temperaturen (idle - 10 min)
CPU: 35 graden
GPU: 51 graden
Case: 31 graden
HD: 25 graden

De temperaturen (cpu stress - 10 min)
CPU: 47 graden
GPU: 52 graden
Case: 32 graden
HD: 27 graden

De temperaturen (gpu strees - 10 min NFSU2)
CPU: 48 graden
GPU: 51 graden :?
Case: 34 graden
HD: 27 graden

//btw: Ik bezit een CoolerMaster Centurion 5 kast met een 80mm fan voorin (onderaan) en een 120mm fan achterin (bovenaan).

//btw2: De voorste casefan blaast braaf over de hardeschijf heen en deze wordt niet warmer dan 27 graden. Is dit een goede temperatuur voor een hardeschijf?

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2004 15:27 ]

• Dr. Donald
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:04
Dat kun je wel doen, maar het is niet echt nodig. Die ene graad zul je echt niet merken en bovendien heb je hele nette temperaturen. Maar als je echt wilt kun je dat best doen. Er zijn trouwens ook kant en klare oplossingen, de ATI silencer bijvoorbeeld.

En stressen duurt wel iets langer dan 10 minuten, minstens 10 keer zo lang ofzo..

Verwijderd

Topicstarter
Deze koelers zijn mij bekend. Vervalt de garantie als ik zo'n koeler zou plaatsen? De videokaart was namelijk wel een rib uit mijn lijf.

Wat is dan een goede GPU stress test?

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-10-2025
kerel... 27C voor je hds is bijna te koud :+ (grapje natuurlijk)
mijn oude maxtor straaljager (d740X) werd wel eens 55 graden :D... long live seagate!)

maar voor je gpu (om de lucht naar buiten te krijgen) zou je een Arctic vga silencer er op kunnen gooien..
maar 51/55 graden is helemaal niet zo erg hoor.

Verwijderd

Topicstarter
Ik snap dat de temperaturen goed zijn te noemen, maar heb sinds kort een high-end pc en wil dus "high-end" temperaturen.

Begrijp mij niet verkeerd, ik wil die temperaturen niet om wijs te doen bij mijn vriendjes. Ik wil alles gewoon goed voor elkaar hebben. Ik ga eens informeren voor een Arctic Silencer 4. Ik neem aan dat de garantie vervalt zodra je aan een videokaart gaat zitten rommelen? Verder nog tips voor een goede (of betere) airflow?

Bedankt iig!

Verwijderd

Even in antwoord op je garantie vraagje: Ja, die vervalt in principe

• ixl85
high end temps??
aahh... :?
nouja je temps zijn high end genoeg hoor voor (stock)aircooling... je kaart is nou eenmaal een heethoofd, als je het echt cool wilt houden moet je toch verder naar wc... ik denk niet dat de arctic silencer er meer dan 8 graden af haalt...
tenzij je gaat clocken (wat ik dus noway zou doen met zo'n kaart) zou ik het zo laten..
of je moet een silent freak zijn zoals ik dat ben.
een goede cpu stresstest is doom3/HL2 of een ander mooi 3dspel ;)

Verwijderd

Topicstarter
Wat ik wil raar vind is het feit dat de GPU maar 1 graden stijgt na 10 minuten Need for Speed Underground 2 gespeeld te hebben.. rara?

• ixl85
Verwijderd schreef op zondag 12 december 2004 @ 19:25:
Wat ik wil raar vind is het feit dat de GPU maar 1 graden stijgt na 10 minuten Need for Speed Underground 2 gespeeld te hebben.. rara?
De sensor kan fout uitgelezen worden...
of dit:
http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/21724355

ik heb geen idee, zoek eens wat rond zou ik zeggen.. probeer het eens met je kast open (wat ie dan doet)...
kan niet in je comp kijken :*)

• Griffin
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07-08 11:10

Griffin

Is mythical

je kan voor het kijken van je temp van je GPU ook even ATI-Tool downen en deze installeren. kijken wat hier je temp is. is die gelijk aan speedfan dan ligt het denk ik aan je sensor. als deze een andere waarde aan geeft moet je speedfan een 'klap' geven
Pagina: 1