Toon posts:

David Bailey

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik zag net wat werk van David Bailey. Vooral de portret foto's of de mensen foto's.
http://www.davidbaileypho...ople_pages/people_16.html Weet iemand hoe je dit effect krijgt? Is dit dmv een lens of is dit grotendeels de nabewerking? Er zit echt mega dof in sommige foto's. Ik vind het heel bijzonder in ieder geval. d:)

Nog een dan... :P
http://www.davidbaileypho...ople_pages/people_04.html

Ik snap dof maar dit lijkt alleen gefocussed in het midden ofzo? Wie geeft me uitleg? Dof all over!... :)

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2004 15:15 ]

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Voorbeeld? Ik denk niet dat iedereen David Bailey kent :) Never mind.

[ Voor 17% gewijzigd door CyBeR op 12-12-2004 15:08 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-02 17:33
Bij de eerste foto heeft 'ie waarschijnlijk gewoon de poppetjes uitgeknipt, en de achtergrond geblurred.
En er bestaan fiters die alleen in het midden scherp zijn, en dat is, denk ik, bij de 2e foto het geval.

• Azrael
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-02 22:01
Kan je doen met een tilt/shiftlens.

• bartvdl
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-07-2022
Ik denk dat hij een technische camera gebruikt. Daarmee kan je ook wat je met een tilt en shift lens kan, alleen dan makkelijker en nog wat meer dingen.
Ik weet er zelf niet zoveel van, ik heb eens ergens gelezen. (ik weet helaas niet meer waar).

Verwijderd

Tilt shift lens ????????????????

Dit is gewoon photoshop, de personen zijn scherp gehouden en de rest is onscherp gemaakt.

Een tilt shift lens gebruik je om gebouwen recht te fotograferen.

• Azrael
Verwijderd schreef op zondag 12 december 2004 @ 17:02:
Tilt shift lens ????????????????

Dit is gewoon photoshop, de personen zijn scherp gehouden en de rest is onscherp gemaakt.

Een tilt shift lens gebruik je om gebouwen recht te fotograferen.
Als je niet weet waar je over praat kan je beter zwijgen..

• DeX
  • Laatst online: 13-01 09:52

DeX

(lijkt mij) met photoshop gedaan. Hij pakt precies de focus onderwerpen en laat de rest blurren.

Hier zie je dat juist duidelijk. Alleen de gezichten, eten en glazen wijn zijn scherp. En aangezien al die objecten op een andere dieptepunt zit, en andere objecten die op het zelfde dieptepunt zitten vaag zijn, lijkt het me dikke Photoshop.

• HunterPro
  • Niet online
met een tilt/shift lens kan de focusplane door het bord en de gezichten heen liggen. Alle dingen die namelijk wel scherp zijn, vallen precies in zo'n vlak. Kan dus puur fotografie zijn :) (ook de hoek waaronder de foto genomen is maakt het zeer goed mogelijk dat er een TS lens gebruikt is)

[ Voor 23% gewijzigd door HunterPro op 12-12-2004 17:25 ]

• Azrael
DeX schreef op zondag 12 december 2004 @ 17:09:
(lijkt mij) met photoshop gedaan. Hij pakt precies de focus onderwerpen en laat de rest blurren.

Hier zie je dat juist duidelijk. Alleen de gezichten, eten en glazen wijn zijn scherp. En aangezien al die objecten op een andere dieptepunt zit, en andere objecten die op het zelfde dieptepunt zitten vaag zijn, lijkt het me dikke Photoshop.
Lees a.u.b. eerst eens wat over tilt/shift (hier gaat het om de tilt) voordat je dit soort uitspraken doet :)
Here's a quickie, unsharpened, extreme-tilt, wide-open shot with the 45, with the focal plain intersecting her eyes:
Afbeeldingslocatie: http://www.pbase.com/pphan01/image/27535614.jpg

Met een normale lens zouden de tanden in bovenstaande foto ook scherp zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Azrael op 12-12-2004 17:36 ]

Verwijderd

en hoe verklaar je deze foto van Bailey dan:
Afbeeldingslocatie: http://www.davidbaileyphotography.com/images/people_images/people_21_lg.jpg

als er een tiltlens gebruikt zou zijn, dan zou de achterste muur toch echt op een punt scherp moeten zijn, en dat is ie niet :)
en de figuur in het midden achteraan, die heeft zijn hand op een leuning/paaltje. Zijn hand is scherp, het paaltje niet...

Verwijderd

Ik denk dat je met photoshop dat makkelijk kunt uitvogelen: figuur selecteren, selectie omkeren en een unsharp mask eroverheen gooien.

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-02 12:58
Her en de is de onscherpte op kleren ook anders dan je die bij een tilt shift lens zou verwachten :)

|>

• Booster
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-01 17:08

Booster

Superuser

Ik ben bekend met de mogelijkheden van TC's en TS-objectieven, maar ik kan me hier ook niet bepaald aan de indruk ontrekken dat er in Photoshop geholpen is.

Bij de laatste foto in dit topic lijkt het trouwens alsof de man linksmidden een schouder mist.

The cake is a lie | The Borealis awaits...

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-02 17:33
Booster schreef op zondag 12 december 2004 @ 19:30:
Bij de laatste foto in dit topic lijkt het trouwens alsof de man linksmidden een schouder mist.
Omdat 'ie achter een muurtje staat. :)

• Booster
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-01 17:08

Booster

Superuser

Wel een bijzonder vreemde muur dan, als zijn T-shirt er gedeeltelijk doorheen schijnt :P
Afbeeldingslocatie: http://woei.mindcontrolled.nl/crop.jpg

Ik vind het eruit zien als 2 beelden over elkaar, met bijzonder slordig brushwerk.

[ Voor 14% gewijzigd door Booster op 12-12-2004 19:42 ]

The cake is a lie | The Borealis awaits...

• imp4ct
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-10-2025
Vind het eigenlijk nie zo mooie foto's, om eerlijk te zijn. Had wel wat beters verwacht van een pro in het vak. Maar kom, dit is echt wel eigen mening. Maar 'k vind er dus maar weinig aan.

Heb van amateurs hier al beter foto's gezien...

[ Voor 15% gewijzigd door imp4ct op 12-12-2004 19:57 ]

Bedrijf : Webtrix

Foto materiaal:
Nikon D7100 | Nikor AF-S DX 18-105mm | Nikor AF-S 50mm | Nikon SB600

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-01 00:54

Floor-is

5.2

Verwijderd schreef op zondag 12 december 2004 @ 15:05:
Ik zag net wat werk van David Bailey. Vooral de portret foto's of de mensen foto's.
http://www.davidbaileypho...ople_pages/people_16.html Weet iemand hoe je dit effect krijgt? Is dit dmv een lens of is dit grotendeels de nabewerking? Er zit echt mega dof in sommige foto's. Ik vind het heel bijzonder in ieder geval. d:)

Nog een dan... :P

Ik snap dof maar dit lijkt alleen gefocussed in het midden ofzo? Wie geeft me uitleg? Dof all over!... :)
Puur en 100% PS dus gewoon.

Je kan niet een foto van twee mensen maken, die een meter achter elkaar zitten qua afstand van het hoofd, alleen de hoofden leuk scherp hebben en de rest niet.

Was het je al opgevallen dat de gerechten in die andere foto ook scherp zijn? Wederom: PS-werk.

Persoonlijk vind ik het overigens vreselijk lelijk, maar da's persoonlijk.

Bericht hierboven

Verwijderd

Topicstarter
Floris schreef op maandag 13 december 2004 @ 00:20:
[...]

Je kan niet een foto van twee mensen maken, die een meter achter elkaar zitten qua afstand van het hoofd, alleen de hoofden leuk scherp hebben en de rest niet.

Was het je al opgevallen dat de gerechten in die andere foto ook scherp zijn? Wederom: PS-werk.

Yep, thanks, inmiddels heb ik het begrepen. De wielrenfoto is wel het duidelijkst bewijs dan. En ik moet je gelijk geven die vind ik ook niet mooi. ;) Beetje PS moet kunnen vind ik maar die wielrengasten is nog lelijk gedaan ook naar mijn mening. Ik vind zeker niet alle foto's lelijk van die site overigens.

• DeX
  • Laatst online: 13-01 09:52

DeX

[...]

Dat dacht ik ook. Maar ik werd gelijk tegengesproken :P.
ALs je kijkt naar de achterste wielrenner leunt hij nergens tegen op. Dat je dat zo precies zou kunnen tilten... Lijkt me niet.

• whocarez
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-06-2025
Maak met fotoshop een masker of een selectie invert deze en gooi er dan vage lens overheen, hoppa, alles buiten de selctie word vaag en in de selctie blijft het scherp

• Azrael
[...]

Waarom niet?

Die foto van die wielrenners ziet er wel bewerkt uit, maar de 2 foto's uit de topicstart zouden ook zonder PS gemaakt kunnen zijn.
En als je het zeker wilt weten mail je toch de fotograaf? :)

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-01 00:54

Floor-is

5.2

Azrael schreef op maandag 13 december 2004 @ 16:17:
[...]

Waarom niet?

Die foto van die wielrenners ziet er wel bewerkt uit, maar de 2 foto's uit de topicstart zouden ook zonder PS gemaakt kunnen zijn.
En als je het zeker wilt weten mail je toch de fotograaf? :)
Stel dat je voor de 1e foto (die twee op de bank) een TS-lens gebruikt. Dan heb je zegmaar door ongeveer het midden van de lichamen het DOF-vlak lopen. Dat ben je met me eens neem ik aan. :) Welnu: Waarom is die lamp dan niet scherp?
Okay 2e foto:
Mensen aan een tafel, gezellig een drankje, beetje lachen, lekker eten.
Wat valt op: 1. De gerechten zijn scherp, de hoofden zijn scherp, de glazen zijn scherp.
Okay met een TS-lens kan je het vlak door de gerechten en de hoofden laten lopen, waarom zijn de glazen dan zo scherp, maar de schouders van die man niet? Terwijl haar kin ongeveer in datzelfde vlak zit.

Bovendien: Ik zie helemaal geen DOF-verloop zoals ik dat gewend ben, zegmaar dat logaritmisch de onscherpte toeneemt. Na wat discussiewerk met HunterPro gisteren kwamen we tot de conclusie dat dit typisch PS-DOF (met toegevoegde ruis) is en dat er eigenlijk best een grote kans is dat deze fotos ofwel met een 'prosumercam' zijn genomen, of hij moet zo achterlijk veel licht in zijn studio gebruiken dat je als model er maar 1 keer komt. ;) Dat laatste betwijfel ik nogal, maar over zijn apparatuur vond ik zo snel niks op de site

Bericht hierboven

• Azrael
Floris schreef op maandag 13 december 2004 @ 18:16:
[...]

Stel dat je voor de 1e foto (die twee op de bank) een TS-lens gebruikt. Dan heb je zegmaar door ongeveer het midden van de lichamen het DOF-vlak lopen. Dat ben je met me eens neem ik aan. :) Welnu: Waarom is die lamp dan niet scherp?
Omdat dát dus het tilteffect is, je kan het focusgebied selectief plaatsen. Het tradionele scherptedieptebegrip moet je bij tilt/shift lensen helemaal vergeten.
De 2e foto lijkt me al moeilijker, al ben ik er nog niet zeker van dat dit photoshop is.

Mijn punt is een beetje dat de typische tweakers hier gelijk roepen "Photoshop, Photoshop!!111", terwijl ze überhaupt niet aan alternatieve mogelijkheden denken.

In ieder geval, ik heb de fotograaf een mailtje gestuurd, als ik antwoord krijg zal ik het hier vermelden :)

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-02 13:48
Afgaand op de andere filters is dit gewoon Photoshop. Hier lopen wel wat mensen rond die weten wat 'n tilt/shift-lens doet, en sommige foto's die op die site staan zijn met een ts-lens gewoon niet te maken.

Ik vind de foto's trouwens totaal niet mooi. Door de rare scherpte op alle foto's zijn ze gewoon heel vervelend om naar te kijken.

Dato DUO synth voor twee

Pagina: 1