Gevorderde hulp nodig bij avi splitsen

Pagina: 1
Acties:

• Mesh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-08-2024

Mesh

Use the FAQing SEARCH!

Topicstarter
Ben bezig met wat anime op DVD te zetten.

Heb eerst hele forum afgezocht naar hoe en wat. Erachter gekomen dat VirtualDub(Mod) makkelijkst werkt, heb ook programma's als AviChop, AviSplitter, etc etc geprobeerd, was allemaal niets aangezien ze niet behoorlijk werken met XviD/Divx/OGG/MKV.

Maar voordat iedereen weer begint, zoek zoek zoek. Zit met specifiek probleem.

Doelstelling:

Ik heb een Anime serie van 25 delen, daarvan wil ik de intro en Eindfilmpje rippen. (ben ook bezig met de previews, maar dit eerst). Vervolgens ga ik de Intro & Eindfilmpje aan elke losse episode koppelen (waarvan intro en Eindfilmpje uiteraard geknipt zijn), waardoor elke episode zo'n 40mb in grootte scheelt. Aangezien 40mb een hoop is als je het naar MPEG2 converteert.

Wordt dus zoiets:
Menu -> Intro -> Episode 1 -> Eindfilmpje -> (Preview Episode 2 ->) Intro -> Episode 2 -> Eindfilmpje -> (Preview Episode 3 ->) etc
Intro was in een keer gelukt. Maar telkens als ik een frame heb gekozen bij de outro waar ie moet beginnen met knippen en de frame waar ie moet eindigen, plakt ie er steeds 2/3 seconden aan vast. Dan zit ik met een scene uit de episode die aan het Eindfilmpje geplakt zit. Dit gebeurt bij bijna elk deel. Het einde heeft ie blijkbaar geen moeite mee, want die knipt ie precies af bij de Frame die ik heb opgegeven. Hij doet alleen dat vrage sprongetje bij het begin.

Dit is blijkbaar waar de Keyframe begint...?

Is er een manier om precies van een bepaalde frame te knippen? Aangezien het einde van de Episode en het Eindfilmpje bijna elkaar overlopen is dit haast niet te doen via Keyframes.

Of is er een mogelijkheid om bijvoorbeeld het geluid aan het einde van een serie te laten dempen en heet beeld te laten faden? Dan kan ik vanaf de Keyframes zelf beetje beslissen wanneer het eindigt.

Laat aub open, heb al 2 uur lopen zoeken. Geef in ieder geval een duw in de goede richting aub.

Signature?

• Luxx
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-06 21:45

Luxx

Hijs nu het zeil gezwind...

Als je direct stream copy gebruikt, zal virtualdub inderdaad op keyframes knippen, als ik het me goed herinner. Wat iig werkt is het filmpje omzetten naar een formaat zonder keyframes. Het tijdens het knippen opnieuw encoderen hielp ook geloof ik, maar daar was wel iets mee.. Ik weet niet meer precies.

Aan de "k' middenonder naast al je knoppen, kan je de keyframes herkennen. Misschien kan je, als je van te voren weet waar de keyframes zitten, er rekening mee houden en je filmpje aanpassen zodat het geen probleem is.

HYEHEHEHEEHHEEHee, hier had iets zinnigs kunnen staan, maar dat is niet.

• Mesh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-08-2024

Mesh

Use the FAQing SEARCH!

Topicstarter
Hmm, zal me er eens in verdiepen, maar zit nu met ander probleem.

De audio blijft nu 2/3 seconden hangen en loopt nu achter als ik het middenstuk van een complete episode splits. Zowel in VirtualDub als VirtualDubMod (die er veel langer overdoet).

Edit:

Out-of-Sync probleem is opgelost. Nu nog die keyframes |:(

[ Voor 14% gewijzigd door Mesh op 12-12-2004 13:47 ]

Signature?

• DeeD2k2
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-05 10:46
Voor alles wat jij zou willen, moet je recoden. Dit zou je echter wel selectief kunnen doen. Je kan namelijk knippen het precieze einde van het stuk je dat je wilt hebben en de keyframe ervoor. Dit, korte, stukje recode je en de rest laat je ongeschonden. En vervolgens merge je ze dan weer tot één filmpje. Nu zal alleen de kwaliteit van het laatste sukje achteruit zijn gegaan.
Eventueel kan je nog effecten toepassen voor het recoden. Zoals de fade out in beeld en geluid waar je het over had.

Only Irish coffee provides in a single glass all four essential food groups: alcohol, caffeine, sugar, and fat. - Alex Levine

• Luxx
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-06 21:45

Luxx

Hijs nu het zeil gezwind...

DeeD2k2 schreef op zondag 12 december 2004 @ 19:46:
Voor alles wat jij zou willen, moet je recoden. Dit zou je echter wel selectief kunnen doen. Je kan namelijk knippen het precieze einde van het stuk je dat je wilt hebben en de keyframe ervoor. Dit, korte, stukje recode je en de rest laat je ongeschonden. En vervolgens merge je ze dan weer tot één filmpje. Nu zal alleen de kwaliteit van het laatste sukje achteruit zijn gegaan.
Eventueel kan je nog effecten toepassen voor het recoden. Zoals de fade out in beeld en geluid waar je het over had.
Om van een avi naar een DVD te gaan moet je SOWIESO re-encoden. Dus door dit slim te doen, hoef je niet eens extra gegevens te verliezen. Wel kost het re-encoden van het geheel natuurlijk veel meer CPU, wel minder "handwerk".

Audio kan je "verschuiven" door het audio/interleaving menu te gebruiken.

HYEHEHEHEEHHEEHee, hier had iets zinnigs kunnen staan, maar dat is niet.

• DeeD2k2
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-05 10:46
Luxx schreef op zondag 12 december 2004 @ 21:47:
Om van een avi naar een DVD te gaan moet je SOWIESO re-encoden. [...]
Sorry, te snel over de eerste regel heen gelezen... 8)7

In dat geval is VirtualDubMod net de oplossing waar naar gezocht wordt. Het is dan veel makkelijker om met AviSynth te gaan frameserven. Met deze scripting methode kan je op de frame nauwkeurig knippen en direct de resolutie naar DVD standaard aanpassen. De meeste MPEG2encoders van tegenwoordig kunnen er goed mee overweg. AviSynth kan zelfs de video faden. Die puntjes zijn dus ook nog op de i te zetten.

Het enige nadeel is dat het niet (goed) met audio overweg kan. Dit zal je met een audioeditor moeten verwerken.

Only Irish coffee provides in a single glass all four essential food groups: alcohol, caffeine, sugar, and fat. - Alex Levine

Pagina: 1