Ideale voltages?

Pagina: 1
Acties:

• Frigolamptje
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 29-12-2025
Nadat ik de reactie van Fewture las op een artikel op tweakers over de OCZ 520 watt (http://www.tweakers.net/nieuws/34230/?highlight=ocz), waarin hij stelt dat je best de voltages op 12.5; 5.5 en 3.6 kan zetten, heb ik zelf wat info proberen zoeken over de ideale voltages. Buiten de standaard afwijkingen ed. heb ik niets gevonden.

Zelf dacht ik steeds dat alles in orde was als de voltages binnen de marges bleven (dan is het ook in orde, maar een tweaker wil beter ;) ). Ik beschik zelf ook al een tijde over een OCZ voeding, de 420 watt. Natuurlijk geloof ik Fewture wel, maar langs de andere kant twijfel ik wel. Zijn er mensen die kunnen bevestigen wat Fewture zegt? En is er geen kans op overvoltage?

offtopic:
De reden wrm ik dit topic in die-hard overclocking & cooling zet is omdat je niet aan je voltages prutst, zonder dat je je pc overclocked. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Frigolamptje op 12-12-2004 15:11 ]

• Luxx
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-05-2025

Luxx

Hijs nu het zeil gezwind...

Ik heb er geen ervaring mee, maar als je mij zo vraagt, dan klinkt het min of meer logisch dat ideaal is, als de de maximaal binnen de standaard afwijking toegestane spanning hebt, met daarin géén variaties. Het voordeel van een iets hogere spanning is dat de stromen kleiner blijven, en dat dus verliezen (warmte) kleiner blijven.

HYEHEHEHEEHHEEHee, hier had iets zinnigs kunnen staan, maar dat is niet.

Verwijderd

wel een beetje kort door de bocht hoor. Ik heb niet gezegd dat ze die waardes moeten hebben, ik heb gezegt dat een tweaker ze daar op insteld. Wat dus niet inhoud dat het de ideale voltages zijn.

De ideale voltages bestaan niet. Je tweakt wat met je systeem en gaande weg zoek je uit wat werkt en wat niet. Op heel veel borden is een spannings verlies en dat compenseer je door de lijnen op te schroeven.
Dat kan dus nooit ideaal zijn, want het is slecht voor je hardware ;) Je sys word er wel sneller van als je het goed doet. De mensen voor wie die OCZ bedoelt is gebruiken hem dus ook op de manier die ik omschrijf.

Edit:

En tuurlijk is het overvoltage en ja het is slecht, maar we zijn tweakers toch?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2004 12:56 ]

• t!mP
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-12-2025

t!mP

is inflatie gevoelig

Overvoltage is slecht... maar het is meer de vraag hoe slecht? Als je bv extra V door je cpu jaagd zal hij het hoogstwaarschijnlijk eeerder begeven, maar tegen die tijd is die wel 'antiek' mits je het niet overdrijft.
Wat zijn je V lijnen nu dan? Kijk wat ook erg belangrijk is dat je V lijnen vooral onder hoge belasting stabiel blijven en niet droppen.

• Frigolamptje
Momenteel staan ze afgesteld op 12.46, 5.11 en 3.36. Met deze voeding blijft alles onder belasting overigens uberstabiel. ;) (uitgezonderd de Vcore :? ) . Van elektronica ken ik overigens geen bal, kun je de voltages bv. veranderen terwijl de pc aanstaat? Nu doe ik hem daarvoor steeds uit, wat niet erg handig is.

Maar oudere apperatuur bv, trekt de hogere spanning waarschijnlijk niet? Momenteel zit ik met e gf 2 mx200 vervangingskaart :/ , de 3.3 laat ik dus best wel nog even zo?

offtopic:
ik wilde overigens je naam niet misbruiken Fewture, indien dit zo overkwam alvast mijn excuses hiervoor :)

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Frigolamptje schreef op zondag 12 december 2004 @ 14:59:
Momenteel staan ze afgesteld op 12.46, 5.11 en 3.36. Met deze voeding blijft alles onder belasting overigens uberstabiel. ;) (uitgezonderd de Vcore :? ) . Van elektronica ken ik overigens geen bal, kun je de voltages bv. veranderen terwijl de pc aanstaat? Nu doe ik hem daarvoor steeds uit, wat niet erg handig is.

Maar oudere apperatuur bv, trekt de hogere spanning waarschijnlijk niet? Momenteel zit ik met e gf 2 mx200 vervangingskaart :/ , de 3.3 laat ik dus best wel nog even zo?

offtopic:
ik wilde overigens je naam niet misbruiken Fewture, indien dit zo overkwam alvast mijn excuses hiervoor :)
Zou het risico niet nemen, lijkt me nogal gevaarlijk, voltages veranderen terwijl hij draait.

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-02 15:10

DaWaN

'r you wicked ??

Als je niet OC'ed moet je gewoon stabiele voltlijnen hebben rond de desbetreffende waardes van de lijnen, als je gaat OC'en wil je vaak extra voltage en dan zijn te hoge voltlijnen lekker, ga je niet (extreem) oc'en zou ik gewoon de voltages op hun desbetreffende waardes laten

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Verwijderd

Frigolamptje schreef op zondag 12 december 2004 @ 14:59:

De voltages die je nu gebruikt zijn gewoon goed. Niks aan de hand. Dat de Vcore schommelt heeft niks met je voeding te maken. Vaak is dat gewoon het brakke circuit op het mobo. De 5V of de 12V (afhankelijk waar je cpu vanaf trekt) verhogen kan helpen, maar dat is geen garantie.

Het verhogen van de lijnen heeft ook niet op alle mobo's effect. Soms ontdek je gewoon dat het wel werkt, maar soms haalt het niks uit.. Gebruik het dan dus ook niet want je belast de hardware onnodig dan.

Ik verhoog voltages overigens gewoon wanneer de pc aanstaat.. Het is alleen niet aan te raden als je het niet zo vaak doet ;)
offtopic:
np m8 :) Kwam ook niet zo over hoor.

offtopic:
Overigens was ik in die nieuwspost lichtelijk geirriteerd door de vele domme reacties daar. Als ze mij uit kunnen leggen hoe een voeding met variabele lijnen te lage voltages kan geven dan zijn het helden |:( Kwestie van goed instellen imo...maja..

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2004 19:35 ]

• Frigolamptje
Dan laat ik het allemaal wel nog even zo. Ik dacht (lees: hoopte) gewoon een nieuw trukje gevonden te hebben om weer iets hoger te kunnen gaan. Ik test het allemaal wel eens als ik men VGA terug heb.

Wat de V-core betreft, met m'n Aopen 300 watt was deze wel stabiel. Momenteel lig ik er overigens niet wakker van, maar als de Vcore weer op 1.80-2 volt draait is het wenselijk dat ie niet automtisch er nog wat bij (of af) doet ;) .

offtopic:
Wat het artikel betreft, ik had zelf de voeding gekocht omdat de lijnen afstelbaar zijn, 12 volt stabiel vind ik veel leuker dan pakweg 11.96 stabiel. (jaja ik ben beetje van een perfectionist ;) ) Hoe de vergelijking kon gemaakt worden met qtech spul... :X . Mss toch maar een toegangexamen maken om member te kunnen worden :) .

Verwijderd

ik dacht eraan om deze voeding te kopen, maar is de 420W editie precies hetzelfde btw?
bij mijn chieftec voeding is de 5v lijn 4.94 en 3.3 = 3.23 en de 12V lijn is 11.5 :S
is dit erg voor instabiliteit van mijn systeem?? ik merk datmet oc'en hij vrij instabiel word, terwijl ik een goed oc mobo en cpu heb..
Pagina: 1