Toon posts:

Computer crasht telkens door te warme cpu

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben al een aantal weken op zoek naar het probleem waarom mijn computer het zo slecht doet. Ik heb namelijk de volgende problemen.

- De computer crasht zonder reden
- Bij het herstarten van de computer krijg ik de foutmelding dat windows niet gestart kan worden doordat er bestanden missen of beschadigd zijn. Dit zijn bestanden uit de map windows/system32
- Met quickpar kan ik grote bestanden niet repareren. Ik krijg de foutmelding "verificatie mislukt"
- In windows krijg ik soms foutmeldingen dat er een bestand uit de map /system32 beschadigd is en checkdisk uitgevoerd moet worden.

Even een korte specificatie van mijn computer:
- Processor: AMD athalon Thunderbird 1200
- Geheugen: 512 Pc133
- HD: Maxtor 200 g 7200 / 8 mb (enige HD)
- Mobo: Soltek SL-75KAV

Ik dacht zelf dat het aan mijn harde schijf lag. Dus ik heb deze vervangen voor een nieuwe harde schijf. Helaas hielp dat niks. Vervolgens kwam ik er achter dat mijn computer de bovenstaande problemen minder tot nooit had waneer ik de kast open heb staan.
Ik heb vervolgens de koeling van mijn processor schoongemaakt zodat deze weer goed gekoeld kon worden.
Ik heb ook al mijn geheugen gecheckt met memtest, nix kunnen vinden

Ik denk zelf dat het ligt aan een te warme CPU. Maar ik het zou ook aan het geheugen kunen liggen.... Weet iemand waar dit aan kan liggen en wat ik er aan kan doen?

Ik heb mijn problemen een aantal dagen in Windows operating systems geplaatst. Ik ben nu een stuk verder en heb kunnen uitsluiten dat het aan windows ligt. Daarnast zou de titel en de de plaatsing niet meer kloppen met het huidige probleem. Daarom heb ik dit nieuwe topic geopend.

• Spockz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-08 09:12

Spockz

Live and Let Live

Als je je kast opendoet. En er een grote huisfan opzet. Blijft hij het dan wel doen?

Probeer anders een een memtest te draaien?

C'est le ton qui fait la musique. | Blog | @linkedin
R8 | 18-55 IS | 50mm 1.8 2 | 70-200 2.8 APO EX HSM | 85 1.8

Verwijderd

post dan even je temps van je cpu.. dan kunnen we dat uitsluiten :)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter is handig als leidraad bij dit soort problemen :)

Verwijderd

Topicstarter
Memtest heb ik gedraaid en heeft nix kunnen vinden.
Ik werk op dit moment met de kast open en de temparaturen zijn:

Case: 21C CPU: 34C Sensor: 30C

Ik heb dit gemeten met het programma: MBM5

Ik ga nu mijn computer afsluiten en mijn kast weer dicht doen en kijken wat de temparaturen dan zijn.

Ik heb de kast dichtgedaan en ben wederom de temparaturen aan het meten.

Deze is gestart op de volgende waardes:

Case: 21C CPU: 34C Sensor: 30C

en is op dit moment:

Case: 22C CPU: 42C Sensor: 30C

Op deze temp. blijft de computer hangen

edit: sorry ik ben onduidelijk. De temparatuur blijft rond de 42 graden

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2004 13:11 ]

Verwijderd

Dus je denkt dat hij al bij 42 graden blijft hangen? Dat is erg raar ...

Maar even voor de duidelijkheid; hij blijft dus stabiel als je je kast open laat?

• bonus
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07-08 09:20

bonus

!.. .oO BoNuS Oo. ..!

Nou zijn die waarden die het moederbord geeft niet altijd 100% te vertrouwen. Hoe heet voelt je koeler aan ? En hoe zwaar is je voeding ?
En een 2000 (!) G harddisk ??? :)
Zoals eerder vermeld, draai even memtest, instabiel / defect geheugen geeft heel vaak deze klachten.

[ Voor 35% gewijzigd door bonus op 12-12-2004 12:47 ]

Atari 4 ff'r 😊

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Weet je echt 1000% zeker dat het NIET gebeurt als de kast open staat? (echt uitvoerig getest?). Dan is het idd ws. een warmteprobleem. Maar iets met het geheugen lijkt me ook erg aannemelijk (ondanks dat memtest gen fouten vindt). Dit zijn nl. precies de symptonen die ik wel vaker meemaak met brakke geheugenmodules. Als je meerdere modules erin hebt zitten is het het eenvoudigst om ze 1 voor 1 eruit te halen. En heb je maar 1 module dan zou ik toch even kijken of je even een reepje pc133 kunt lenen van iemand.

Post verde ook nog even de voltages die MBM weergeeft. Als je CPU (om wat voor reden dan ook) een te laag voltage krijgt kun je ook wel es zulk soort problemen krijgen.

[ Voor 3% gewijzigd door Palomar op 12-12-2004 12:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
Wanneer de kast open staat draait de computer een stuk beter. Nog steeds geeft hij af en toe problemen maar veel minder dan wanneer de kast dicht zit.

Afbeeldingslocatie: http://www.fabianvalkenberg.nl/status.jpg

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Zijn de elco's op het mobo nog in orde? Dat is namelijk ook een mogelijke oorzaak.

Verwijderd

Topicstarter
Wat zijn elco's? en hoe controleer ik of deze in orde zijn?

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 12 december 2004 @ 15:04:
Wat zijn elco's? en hoe controleer ik of deze in orde zijn?
Kijk eens of je iets raars ziet aan de electronische onderdelen op je moederbord.

Vooral of de bovenkantjes van de condensatoren bol staan

specs

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Verwijderd

De athlon heeft geen thermal sensor in de cpu zelf zitten, Je plank leest de temp uit onder de cpu zelf, Dat kan met een sensor die onder de cpu hoort te zitten, of gewoon onder de socket van de cpu zelf, Dat kan wel 30 graden schelen :) , Je zou de cpu / Cooler kunnen schoonmaken en opnieuw pasta ertussen doen, of anders een zwaardere koeler aanschaffen.

Hiermee heb ik ook een tijd gezeten, en kwam d'r achter dat de pasta beetje uitgedroogd was waardoor er slechte geleiding onstond ( = vastlopers ) .

suc6

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

De gewoon lekkende elco's zorgen al voor problemen, ze moeten dus niet indrukwekkend ontploft zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Inmiddels heb ik weer een aantal dingen kunnen uitsluiten alleen helaas zit ik nog steeds met het zelfde probleem.

- Ik heb er even ander geheuegen ingezet om te zien of het probleem dan weg was. Maakt nix uit, probleem is nog steeds aanwezig.
- Ik heb met een compressor mn hele kast en onderdelen schoon geblazen dus vuil of stof kan het ook niet meer zijn.
- Heb alle condensatoren gecheckt, nergens iets vreemds te zien. Niks lekkends, bol staand of iets anders opvallends.....

Verwijderd

Of het is toevallig dat je 2x verkeerd geheugen hebt gepakt , had ik ook keer meegemaakt.
Het is toch echt meestal het geheugen of mobo. misschien wel processor. moet je even andere proberen als het kan.

En anders is denk ik gewoon je mobo overleden.

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2004 11:55 ]

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:19
- HD: Maxtor 200 g 7200 / 8 mb (enige HD)
Gebruik je minimaal XP w/SP1 (liefst SP2) ?

Verwijderd

Topicstarter
Tja t zou kunnen dat het andere geheugen ook kapot is... maar lijkt me hoogst onwaarschijnlijk aangezien het nog nieuw in de verpakking zat.

Ik gebruik XP sp2.

Verwijderd

Heb een p4 3.6Gh heb een waterkoeling toch wordt hij ongelooflijk warm.
En dat geurtje wat hij uitgeeft is echt niet draagelijk.Krijg er meestal koppijn van.
Weet mischien iemand ook wat het reden kan zijn?

Pc Specifiecaties ;

p4 3.6 Gh
3096 ram
256 mb ati x800
2x 250 gig HD
6 zalman koelers + Waterkoeling

Ik denk dat het van het cpu is maar is er iemand weet waardoor dat kan komen?

Verwijderd

Mijn 250G WesternDigital is pas doodgegaan, vermoedelijk door te warm.
Als je echt een brandlucht ruikt en hetzelfde merk schijven hebt zou je daar eens naar kunnen kijken.
Pagina: 1